Home/science/Zapamietajcie liczbe 43. Oto nowy symbol zapasci niemieckiej infrastruktury

science

Zapamietajcie liczbe 43. Oto nowy symbol zapasci niemieckiej infrastruktury

Stowarzyszenie inzynierow zbadao 100 najbardziej zniszczonych wiaduktow w Niemczech. Az 43 z nich otrzymay ocene "niezadowalajaca". Problem jest znany od duzszego czasu ale rozwiazania jak dotad nie widac. Wyjasniamy co kryje sie za statystykami dotyczacymi niemieckiej infrastruktury i co oznacza to dla kierowcow.

October 02, 2024 | science

Oto najnowsza liczba opisująca dobrze znaną słabość: 43 autostradowe wiadukty o długości ponad 50 m zostały ocenione jako "niezadowalające" . Federalne Stowarzyszenie Jakości Naprawy Konstrukcji Betonowych (BGIB) opublikowało tę liczbę w poniedziałek. Arabowie wykupują niemieckie srebra rodowe. Ta transakcja sporo mówi o stanie gospodarki w Niemczech Brzmi to dramatycznie, ale oceny autostradowych wiaduktów nie są niczym nowym . Opierają się na statystykach Federalnego Instytutu Badań Autostrad (BASt). Rejestruje on stan wszystkich mostów i wiaduktów, za których utrzymanie odpowiedzialny jest rząd. Statystyki zostały zaktualizowane już w marcu. Fundamentalny problem został dostrzeżony nie tylko w związku z zawaleniem się mostu Caroli w Dreźnie : niemiecka infrastruktura jest zużyta. Dziesięciolecia zaniedbań w zakresie konserwacji i rosnące obciążenie ruchem doprowadziły do tego, że większość mostów czy wiaduktów wymaga renowacji lub wymiany . Mimo to postępy w zakresie konserwacji i budowy nowych obiektów są powolne. W tej sytuacji BGIB przejął inicjatywę i wykorzystał istniejące dane do zwrócenia uwagi na problem. W imieniu stowarzyszenia agencja PR zbadała 100 najbardziej zniszczonych wiaduktów o długości ponad 50 m według danych BASt . 43 z nich uzyskały ocenę "niezadowalającą". Niemiecki wiadukt autostradowy z najgorszą oceną znajduje się w Nadrenii Północnej-Westfalii, na węźle autostradowym Meckenheim. Dla Christopha Bocka, dyrektora zarządzającego BGIB, zwrócenie uwagi na temat napraw jest sukcesem. — Dane BASt pokazują strukturalny problem ze stanem naszych wiaduktów autostradowych — mówi nam inżynier. — Z naszego punktu widzenia inwestycje nie są wystarczające. Stowarzyszenie zrzesza 350 firm budowlanych i ok. 100 firm inżynieryjnych specjalizujących się w utrzymaniu konstrukcji betonowych. Dlatego w jego interesie leży prowadzenie kampanii na rzecz większego nacisku na finansowanie renowacji mostów . Jednakże BGIB podejmuje się również zadań kontrolnych i monitorujących w zakresie środków naprawczych i jest do tego upoważnione przez Federalne Ministerstwo Transportu. Ciemne chmury nad chlubą niemieckiej gospodarki. Tysiące osób mogą zostać bez pracy W Niemczech znajduje się ponad 20 tys. wiaduktów i mostów autostradowych — a 3786 z nich ma co najmniej 50 m długości. Według analizy BGIB tylko 1382 z nich zostało ocenionych jako "dostateczne". Stan 378 obiektów, tj. 10 proc. wszystkich mostów autostradowych o długości ponad 50 m, oceniono jako "niedostateczna". Przyczyną takiej oceny są często widoczne uszkodzenia , takie jak pęknięcia, odpryski betonu, skorodowane zbrojenia i penetracja wilgoci lub plamy wody. Tzw. stal sprężająca, która nie jest widoczna z zewnątrz, również może być skorodowana. Na razie nie ma jednak zagrożenia dla kierowców. — Można nadal przejeżdżać przez most z "niezadowalającą" oceną — mówi Bock. — Nie można powiedzieć, że most z oceną niezadowalającą jest tak poważnie uszkodzony, że musi zostać zamknięty. Jednak ocena pokazuje, że istnieje natychmiastowa potrzeba działania . Zgodnie z definicją BASt np. brakująca balustrada może prowadzić do "natychmiastowej potrzeby działania" i oceny "niezadowalającej", jak podkreśla Bock. Nie dotyczy to jednak 43 zniszczonych mostów. Niemiecka kolej ma poważny problem. "Desperacko poszukuje funduszy" Oceny opierają się na regularnych inspekcjach mostów i wiaduktów przeprowadzanych przez spółkę Autobahn GmbH i urzędy do spraw dróg . Oprócz tych ocen BASt rejestruje również różnicę między pierwotnie planowanym a rzeczywistym obciążeniem mostu lub wiaduktu. Wynika to z faktu, że w latach 60. i 70. nie przewidywano gęstego ruchu ciężarówek, który obecnie codziennie przeciska się przez niemieckie autostrady. — Generacja wiaduktów z lat 60.i 70. wkracza obecnie w okres, w którym dochodzi do coraz większych uszkodzeń ze względu na ich wiek i ciągłe przeciążenie spowodowane wzrostem ruchu ciężarówek — mówi nam Bock. Problem jest znany od ponad 10 lat, ale był odkładany na później. Stosowane są natomiast ograniczenia prędkości, by zmniejszyć nacisk na powierzchnie. Modernizacja przerasta niemieckie władze Niemiecki rząd postanowił zwiększyć inwestycje w infrastrukturę. Volker Wissing, minister transportu, przedstawił w marcu 2022 r. program modernizacji. Zgodnie z tym programem 4 tys. najgorszych wiaduktów ma zostać naprawionych lub przebudowanych do 2032 r. Rok temu ministerstwo zwiększyło tę liczbę do 4,5 tys. Istnieją jednak wątpliwości: w styczniowym raporcie Federalna Izba Obrachunkowa ustaliła, że aż 5000 mostów wymaga pilnej naprawy . Jednocześnie audytorzy uważają plany za zbyt ambitne. W latach 2021-2024 federalna spółka autostradowa każdego roku modernizowała mniej obiektów, niż planowano. Audytorzy uważają, że 400 mostów rocznie od 2026 r. to utopia. "Ministerstwo transportu i spółka Autobahn GmbH powinny jasno powiedzieć, że program modernizacji mostów rządu federalnego nie będzie bliski ukończenia w 2032 r." — czytamy w raporcie. Niemcy "najechane" przez czterech jeźdźców gospodarczej apokalipsy. Kraj jest w poważnych tarapatach Dla spółki Autobahn GmbH ocena BGIB nie skutkuje żadną nową potrzebą działania , ponieważ liczby pochodzą ze znanej już listy BASt. "Wyspecjalizowani i stale doszkalani inżynierowie kontroli strukturalnej regularnie i dokładnie sprawdzają i oceniają stan wszystkich wiaduktów autostradowych" — twierdzi rzecznik. Jednak spółka Autobahn GmbH nie chciała odpowiedzieć na pytanie, ile wiaduktów zostanie odnowionych w tym roku. Rzecznik prasowy wyjaśnia: "Oczekuje się, że do końca 2024 r. zmodernizowanych zostanie ponad 980 tys. m kw. powierzchni wiaduktów. Jest to odpowiednik 137 boisk piłkarskich i ok. 30 proc. całkowitej powierzchni, która zostanie zmodernizowana w pierwszym etapie ". Są to te same liczby, które minister transportu Wissing podał we wrześniu. "Robimy duże postępy po stronie federalnej i ustalamy właściwe priorytety" — czytamy w oświadczeniu ministerstwa, do którego odniosła się rzeczniczka w odpowiedzi na nasze zapytanie. Wątpliwe jest, w jakim stopniu postęp rzeczywiście się dokonuje, ponieważ finansowanie nie zostało jeszcze uzgodnione. W budżecie federalnym na 2025 r. na remonty dróg i mostów przeznaczono 9 mld euro (ok. 39 mld zł). Jednak koalicja nadal musi wypełnić lukę w budżecie w wysokości co najmniej 12 mld euro (ok. 51,5 mld zł) do końca listopada . Kolejnym problemem jest brak wykwalifikowanej siły roboczej. Federalna Izba Kontroli uważa, że brak personelu w Autobahn GmbH jest głównym powodem, dla którego program modernizacji postępuje tak wolno . Spółka przypomina jednak, że utworzyła odpowiednie "centrum kompetencji", a zatrudnione mają zostać także zewnętrzne firmy inżynieryjne. Powinno to być również szybsze, ponieważ w przyszłości nie będzie potrzeby uzyskiwania zezwoleń i oceny oddziaływania na środowisko dla wiaduktów zastępczych. Niemiecka gospodarka o krok od katastrofy. Żałobne nastroje wśród przedsiębiorców Christoph Bock naciska na ustabilizowanie inwestycji. Pozwoliłoby to inżynierom i firmom budowlanym na planowanie z wyprzedzeniem i zatrudnianie większej liczby pracowników. — Niedobór wykwalifikowanej siły roboczej jest problemem, ale jestem przekonany, że nadal będziemy w stanie rekrutować pracowników , jeśli finansowanie zostanie zapewnione w perspektywie średnioterminowej — mówi dyrektor BGIB. Jednak rozpadające się wiadukty i mosty będą nadal ograniczać ruch w kraju przez wiele lat. Dzieje się tak, ponieważ te znajdujące się w gestii krajów związkowych i gmin, które wymagają renowacji, takie jak most Caroli w Dreźnie, nie są nawet uwzględnione w danych Ministerstwa Transportu i spółki Autobahn GmbH.

SOURCE : wiadomosci

LATEST INSIGHTS