Home/science/Ukryta pod woda jaskinia skrywaa slady z przeszosci. Nowe odkrycie

Ukryta pod woda jaskinia skrywaa slady z przeszosci. Nowe odkrycie

Badacze dokonali nowych odkryc ktore moga rzucic swiato na to jak wczesni ludzie dotarli na wyspy Morza Srodziemnego. Badania obejmuja podwodne i przybrzezne jaskinie Sycylii a odkrycia moga ujawnic nie tylko czas przybycia ludzi na wyspe ale tez warunki zycia jej pierwszych mieszkancow.

October 19, 2024 | science

Sycylia jest uważana przez wielu naukowców za najwcześniej zamieszkałą przez wczesnych ludzi wyspę w regionie Morza Śródziemnego. Jednak kiedy i jak dawni migranci dotarli w ten rejon, Nowe odkrycia, poczynione w skrytych pod wodą i przybrzeżnych jaskiniach Sycylii, mogą pomóc wyjaśnić wczesną ekspansję Homo sapiens na wyspy Morza Śródziemnego. Sycylia przyciąga turystów i... naukowców Naukowcy twierdzą, że pierwsi mieszkańcy przybyli na Sycylię 16 tys. lat po ostatnim maksimum zlodowacenia. Do tej pory nie wiedzą jednak, czy tysiące lat temu wcześni ludzie przybyli na Sycylię drogą morską, czy też pieszo, bo może istniał niegdyś wąski przesmyk, "lądowy most". Nie wiadomo nawet, z jakiego kierunku przybyli pierwsi mieszkańcy wyspy. Jeśli nic nie łączyło tych ziem, to - choć dystans między Sycylią a Włochami kontynentalnymi wynosi tylko kilka kilometrów - . By rozwikłać zagadkę pojawienia się na tej wyspie pierwszych ludzi, naukowcy prowadzą badania w terenie i analizują dostępne dane archiwalne. Nowe odkrycia archeologów na Sycylii Naukowcy szukają nieustannie tropów powiązanych z tym wydarzeniem. Zespół badaczy z różnych wydziałów na Uniwersytecie Waszyngtońskim przeprowadził teraz nowe analizy. Oprócz przestudiowania dotąd zidentyfikowanych śladów w jaskiniach wyspy, przeprowadzili również . Ekspertom udało się natrafić na trzy nowe stanowiska, które ich zdaniem zawierają ważne osady archeologiczne. Mogą one stanowić cenne wskazówki odnośnie do pojawienia się wczesnych ludzi na Sycylii. - Zrozumienie czasu początkowej kolonizacji Sycylii dostarcza kluczowych danych na temat wzorca i sposobu wczesnej ekspansji Homo sapiens w basenie Morza Śródziemnego. - powiedziała autorka badania, Ilaria Patania. Ślady człowieka w jaskiniach Odkryte niedawno stanowiska mogą zawierać oraz skamieniałą faunę, twierdzą autorzy badania. - Kiedy zbadaliśmy to miejsce, znaleźliśmy zęby europejskiego osła, a także kamienne narzędzia. Analiza szczątków z tego miejsca może dać nam wgląd w etap podróży ludzi do najbardziej wysuniętego na południe wybrzeża Sycylii i dalej w kierunku Malt - powiedziała Patania. - , i to, jak radzili sobie ze zjawiskami naturalnymi, takimi jak trzęsienia ziemi, zmiany klimatyczne i środowiskowe, a może nawet erupcje wulkanów - dodała. Przed badaczami jeszcze długa droga Eksperci podkreślają, że ten wciąż jest na wczesnym etapie, ale . Ponadto w badania zaangażowało się wiele osób spoza uniwersytetu - w obserwacjach naukowców wspomaga np. emerytowany kapitan holownika, który spędził dziesięciolecia na pobliskich wodach i dobrze zna teren. Patania nawiązała również współpracę z inspektorem dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego Syrakuz i Ragusy oraz inspektorem Morza Sycylijskiego, aby zlokalizować i zrekrutować innych lokalnych ekspertów i wolontariuszy. Patania rozmawiała również z oficerami włoskiej marynarki wojennej na temat *** i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub i komentuj tam nasze artykuły!