Home/science/Jak bedzie wyglada czowiek przyszosci

Jak bedzie wyglada czowiek przyszosci

W obliczu szybko postepujacych zmian technologicznych i srodowiskowych naukowcy zastanawiaja sie jakie beda kolejne kroki w ewolucji czowieka. Czy nasze ciaa i umysy dostosuja sie do nowych warunkow czy tez technologia przejmie ster nad naszym rozwojem O tym jak moze wygladac przyszosc ludzkosci rozmawialismy w internetowym Radiu RMF24 z dr hab Szymonem Drobniakiem biologiem ewolucyjnym i popularyzatorem nauki. Nasz ekspert by gosciem kolejnego odcinka Wykadu otwartego.

October 07, 2024 | science

Medycyna i technologia to tarcza, która nas chroni - mówi doktor Drobniak, podkreślając, jak bardzo ludzkość oddzieliła się od naturalnych procesów ewolucyjnych. Dzięki osiągnięciom nauki, wiele cech, które niegdyś decydowały o naszym przetrwaniu, obecnie nie ma większego wpływu na nasze szanse na rozmnażanie. To sprawia, że ewolucja człowieka może przebiegać inaczej niż w przeszłości - dodaje naukowiec. Z jednej strony, ewolucja jest procesem niezwykle powolnym i trudno przewidzieć, w jakim kierunku nas poprowadzi. Z drugiej strony, doktor Drobniak zwraca uwagę na fakt, że ludzkość wciąż ewoluuje, choćby poprzez gromadzenie się mutacji genetycznych, które mogą z czasem wpłynąć na naszą kondycję. W społeczeństwach zachodnich mutacje się po prostu gromadzą - mówi ekspert, sugerując, że może to mieć wpływ na takie aspekty, jak spadek płodności. Największy wpływ na kierunek, w którym zmierza ewolucja człowieka, może mieć technologia. Już teraz widzimy, jak zmienia ona sposób, w jaki żyjemy, komunikujemy się i przetwarzamy informacje. To może spowodować takie bardzo kontrowersyjne i jeszcze bardziej ekstremalne niż obecnie widzimy rozwarstwienie - ostrzega doktor Drewniak, wskazując na możliwość, że w przyszłości dostęp do zaawansowanych technologii medycznych i genetycznych będzie mógł jeszcze bardziej pogłębić różnice społeczne. W kontekście ewolucji człowieka, kluczowym pytaniem pozostaje, czy w przyszłości to natura będzie kształtować nasz gatunek, czy też coraz bardziej będziemy poddawać się wpływowi technologii. Doktor Drobniak podkreśla, że choć natura zawsze będzie miała swój udział w kształtowaniu życia na Ziemi, to jednak rola, jaką odegra w przyszłości ewolucji człowieka, może być znacznie mniejsza niż dotychczas. Rozmowa z doktorem Drobniakiem rzuca światło na złożoność procesów ewolucyjnych i wyzwania, przed którymi stoi ludzkość. Czy będziemy w stanie odpowiedzialnie korzystać z narzędzi, które daje nam nauka, aby kształtować przyszłość naszego gatunku w sposób zrównoważony i etyczny? Tylko czas pokaże, jakie decyzje podejmiemy i jak wpłyną one na ewolucję człowieka.

SOURCE : rmf24