science
Europejska motoryzacja na krawedzi przepasci. "Samochod przyszosci powstaje w Chinach"
To wyjatkowo pechowy rok dla europejskich producentow samochodow pozostajacych daleko w tyle za chinska konkurencja. A perspektywa prezydentury Donalda Trumpa ktory straszy cami tylko pogarsza sytuacje. Ferdinand Dudenhoeffer szwajcarski ekspert motoryzacyjny wyjasnia przyczyny kryzysu i proponuje rozwiazania.
Masowe zwolnienia w Audi i Nissanie, a także u dostawców części takich jak Schaeffler, Michelin i Valeo... Przemysł motoryzacyjny ma za sobą kolejne koszmarne tygodnie . Zwłaszcza w Europie branża pogrążona jest w głębokim kryzysie, co pokazują mizerne wyniki BMW, Mercedesa, VW i Stellantis (w tym Fiata, Opla, Citroena, Peugeota i Chryslera). Szczególnie mocno ucierpiała Grupa VW . W trzecim kwartale zyski spadły o ponad 60 proc., a główna marka jest ledwo rentowna. Volkswagen i jego spółka zależna Audi narzuciły rygorystyczny program cięcia kosztów, zamierzają zamknąć fabryki i zlikwidować tysiące miejsc pracy . Co kryje się za problemami i co czeka europejskich producentów i dostawców ? O kryzys w branży pytamy Ferdinanda Dudenhoeffera, znanego eksperta motoryzacyjnego. Widmo wojny celnej nad Europą. Prezydent Francji ostrzega. "Prawdopodobnie wybuchnie w najbliższych miesiącach" — Kryzys potrwa dłużej, a od środy Europejczycy mają dodatkowy problem — mówi Dudenhoeffer, odnosząc się do wyboru Donalda Trumpa w USA. — Trump oznacza America First i wszystko, co jest importowane, będzie podlegać ogromnym cłom. Podczas kampanii wyborczej Trump obiecał nałożyć cła w wysokości co najmniej 20 proc. na cały import. Ten środek mocno uderzyłby np. w Porsche, ponieważ firma nie produkuje żadnych samochodów w USA. Jednak Mercedes jak dotąd buduje w USA tylko SUV-y i musiałby przestawić produkcję. A moment na wprowadzenie dodatkowych barier handlowych nie mógłby być gorszy dla Europejczyków . — Mamy już ogromny problem z Chinami i ogromny problem z UE i Niemcami — tłumaczy Dudenhoeffer. — Samochód przyszłości powstaje w Chinach. Chińskie samochody elektryczne są zaawansowane technicznie i oferują doskonały stosunek jakości do ceny . Jednocześnie Chiny są zdecydowanie najważniejszym rynkiem zbytu, a połowa samochodów sprzedawanych w tym kraju jest obecnie elektryczna. Tymczasem Unia Europejska, a w szczególności Niemcy, znajdują się w martwym punkcie. Cła na chińskie samochody. "Die Welt": tak Pekin mści się na Polsce — Nie ma długoterminowego planowania, jakich technologii chcemy użyć, aby w dłuższej perspektywie odcisnąć swoje piętno — mówi ekspert. — Jesteśmy wielkimi przegranymi XXI w. i widać to w przemyśle samochodowym. "Chiny pokazały nam, jak to zrobić" Zamiast konsekwentnie inwestować w nowe technologie, Europa skupia się na cłach na chińskie e-samochody . W zależności od producenta, na import nałożono ostatnio cło karne w wysokości od 17 do 35 proc. Dla Dudenhoeffera środek ten jest całkowicie absurdalny: W ten sposób UE niszczy nasz przemysł samochodowy. Powód jest prosty: sprawiłoby to, że samochody elektryczne byłyby droższe i w konsekwencji sprzedawałyby się mniej. To z kolei zaszkodziłoby reorientacji europejskich producentów samochodów w kierunku elektromobilności . Efektem byłby chaos w polityce środowiskowej i przemysłowej. Chiny i USA dzielą świat na pół. Niemcy obrywają najmocniej. "To naprawdę boli" Tymczasem europejscy producenci koncentrują się na wyższych cenach silników spalinowych w celu zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych, jak wyjaśnił Jean-Philippe Imparato, europejski szef Stellantis. Jest to jedyny sposób, w jaki producenci samochodów mogą uniknąć groźby nałożenia przez UE kar , które będą należne od 2025 r. w przypadku przekroczenia określonych limitów emisji CO2. Wartości graniczne służą przygotowaniu do zakazu stosowania silników spalinowych, który wejdzie w życie w UE od 2035 r. Dla Dudenhoeffera jasne jest, że wyższe ceny silników spalinowych są prawdopodobnie konieczne . — Ale to spowoduje jeszcze większy spadek sprzedaży. Chociaż w Szwajcarii nie ma żadnych producentów samochodów, znajduje się tu wielu dostawców, którzy są silnie uzależnieni od europejskiego rynku . W wyniku kryzysu miejsca pracy zostały tu już zredukowane lub przeniesione za granicę. Niemcy nie wytrzymują konkurencji z Chinami. Profesor ekonomii: powinniśmy przyjąć chiński prezent Dudenhoeffer jest pewien, że w dłuższej perspektywie europejski przemysł motoryzacyjny i polityka przemysłowa muszą skoncentrować się na Chinach . Zamiast uruchamiania nowej kampanię co kilka miesięcy, co robił dotychczasowy rząd w Niemczech, potrzebna jest długoterminowa strategia. — Musimy zdecydować się na pewne technologie, w których możemy uzyskać przewagę nad konkurencją — przekonuje Dudenhoeffer. — Chiny pokazały nam, jak to zrobić z technologią akumulatorów i samochodami elektrycznymi.
PREV NEWSKreml poda szczegoy rozmowy Olafa Scholza z Wadimirem Putinem
NEXT NEWSBol gowy Donalda Tuska. Prekampania w KO idzie na noze
Niszczycielski supertajfun zbliza sie do Filipin. Porywy wiatru maja ponad 200 km na godz.
Supertajfun Man-yi zblizajac sie do filipinskiej wyspy Catanduanes przybiera na sile. Lokalne media podaja ze wiatr osiaga w porywach nawet 240 km na godz. To juz szosty tajfun na Filipinach w ciagu ostatniego miesiaca. Z regionow najbardziej zagrozonych ewakuowano juz ponad 650 tys. osob.
Spor o transport nad Morskie Oko. "Nie mozemy sie godzic na takie traktowanie"
Wadze gmin powiatu tatrzanskiego nie chca elektrycznych busow nad Morskie Oko informuje RMF FM. Zamiast nich proponuja wozy konne wspomagane elektrycznie. Pismo w tej sprawie podpisane przez lokalnych samorzadowcow oraz Stowarzyszenie Przewoznikow do Morskiego Oka zostao wysane do Ministerstwa Klimatu i Srodowiska.
Byy rektor Collegium Humanum opusci katowicki areszt
Wpacono 2 mln z poreczenia majatkowego za byego rektora Collegium Humanum Pawa Cz. - W zwiazku z tym prokurator uchyli srodek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania - przekazaa w sobote prokurator Katarzyna Calow-Jaszewska z biura prasowego Prokuratury Krajowej. Podejrzany mia wspopracowac z prokuratura.
Olaf Scholz po rozmowie z Putinem. "NATO jest silniejsze niz kiedykolwiek. Rosja musi podjac negocjacje"
Olaf Scholz ktory chce walczyc o ponowna kadencje na stanowisku kanclerza Niemiec rozmawia w ostatnim czasie z przywodcami najwiekszych mocarstw. W jego ocenie "nic nie wskazuje na to" aby porozumienie pomiedzy Donaldem Trumpem a Wadimirem Putinem w sprawie zakonczenia wojny odbyo sie ponad gowa Ukrainy.
Rosyjski okret krazy woko podwodnych kabli. Irlandzkie wojsko zareagowao
Rosyjski okret szpiegowski typu Jantar ktory zacza patrolowac wody terytorialne Irlandii w poblizu strategicznych podmorskich rurociagow i kabli zosta eskortowany przez irlandzka marynarke wojenna. Okret ktory wczesniej przemierza kana La Manche zosta zauwazony u wybrzezy Wyspy Man podaje Irish Examiner.
Byy rektor Collegium Humanum wyszed z aresztu. Nowe informacje z prokuratury
Prokurator uchyli srodek zapobiegawczy wobec byego rektora Collegium Humanum Pawa Cz. w postaci tymczasowego aresztowania i zastosowa wobec podejrzanego srodki zapobiegawcze przekazaa PAP w sobote prokurator Katarzyna Calow-Jaszewska z biura prasowego Prokuratury Krajowej. Podejrzany mia wspopracowac z prokuratura.