Blogs
Home/science/Biologia i chemia moga zniknac ze szko. Zastapi je przyroda

science

Biologia i chemia moga zniknac ze szko. Zastapi je przyroda

Wiele wskazuje na to ze od 2026 r. uczniowie szko podstawowych beda uczyli sie przyrody ktora zastapi biologie geografie chemie czy nawet fizyke.

By Joanna Ćwiek-Świdecka | September 19, 2024 | science

Biologia, chemia i geografia mogą zniknąć z planów lekcji.Po reformie edukacji planowanej na 2026 r. te przedmioty mają być zastąpione przezjeden przedmiot: przyrodę. Dziś lekcje z tego przedmiotu odbywają się tylko wklasie czwartej szkoły podstawowej. Katarzyna Lubnauer mówi o zmianach w programie nauczania O planowanych zmianach wspomniała wiceministra edukacjinarodowej Katarzyna Lubnauer w naszym programie „Rzecz o polityce”. – Po reformie 2026 r. chcemy połączyć przedmiotyprzyrodnicze, które są przecież interdyscyplinarne, w jeden przedmiot. Naprzykład gdy mówimy dziś o kwaśnym deszczu, to poruszamy sprawy z chemii,biologii i geografii. A często jest tak, że uczniowie mówią o tym samymzjawisku na różnych przedmiotach, nie wiedząc, że mówią o tym samym – tłumaczyłaLubnauer, zaznaczając, że wiedza przekazywana w szkole powinna być segmentowa iobejmować cały obszar, a nie tylko jego wybraną część. Czytaj więcej Im więcej uczniowie będą mieli kontaktu z rzetelnym przedstawieniem nauk przyrodniczymi, tym lepiej dla gospodarki i społeczeństwa – przekonuje prof. dr hab. Wojciech Macyk, dziekan Wydziału Chemii UJ, i zachęca do udziału w próbnej maturze z chemii. Jak będzie wyglądać ta zmiana? – Możliwe, że wydłużymy okresnauczania tego przedmiotu na kolejne lata. O szczegółach będziemy mówić wkrótce,przedstawiając ramowe plany nauczania – mówi Lubnauer. Eksperymenty nalekcji zamiast zakuwania Takich zmian nauczania przedmiotów przyrodniczych od latdomaga się Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych. – Tenpomysł to rewelacja. Chcielibyśmy, by dzieci miały cztery godziny przyrody zrzędu, by mogły wychodzić na zewnątrz, obserwować, zbierać liście, eksperymentować.W szkole podstawowej na lekcjach przyrody nie są potrzebne książki i zeszyty,tylko doświadczenia – mówi dr Karol Dudek-Różycki z PSNPP, nauczyciel chemii. Jak tłumaczy, przyroda jako zintegrowany przedmiot powinna być przynajmniej do szóstejklasy. – Choć nie mielibyśmy nic przeciwko temu, by przyroda była przez całyokres szkoły podstawowej. Oddzielne przedmioty, jak biologia, chemia, fizyka igeografia, mogłyby się pojawić dopiero w szkole ponadpodstawowej a jeśli wcześniej,to od siódmej klasy – wyjaśnia ekspert. – Nauczanie blokowe jest tym, czego w polskiej szkolebrakuje. Jeśli uczniowie będą mieli tyle lekcji przyrody, ile jest dziś naposzczególne przedmioty, jeśli nie będzie to sposób na szukanie oszczędności kosztemliczby lekcji, to może to być dobre rozwiązanie – mówi Robert Górniak zDealerów Wiedzy, którzy zajmują się analizowaniem sytuacji w oświacie. Problemy z nauczycielami Czy polskie szkoły są odpowiednio wyposażone, by uczyćprzyrody w eksperymentalny sposób? – Przez ostatnie lata było sporo możliwościzdobycia pieniędzy na wyposażenie pracowni. Problem jednak w tym, że niektóreszkoły w ogóle zrezygnowały z prowadzenia np. pracowni chemicznej. Wolą pokazaćuczniom na lekcji film – mówi dr Dudek-Różycki. – Jest wiele świetnych szkół,ale mówiąc ogólnie, nie są przygotowane do takiej pracy z dzieckiem, i trzeba tozmienić – dodaje. Czytaj więcej Niewykluczone, że od roku szkolnego 2025/2026 olimpiada z chemii ułatwi start do dobrego liceum. MEN rozważa wpisanie jej na listę konkursów dających pierwszeństwo w rekrutacji do szkoły średniej. Połączenie przedmiotów to także sposób na załatanie brakówkadrowych w szkołach. Dziś w mniejszej szkole trudno jest znaleźć nauczycielachemii, bo placówka rzadko kiedy oferuje mu pełny etat. – To na pewnoułatwiłoby szkołom poszukiwanie nauczycieli. Pod warunkiem, że uprawnienia donauczania przyrody, po niewielkim doszkoleniu, będą mieli obecni nauczycielebiologii czy fizyki – mówi Górniak.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS