Blogs
Home/business/Zastoj w branzy budowlanej Tak zle nie byo od lat

business

Zastoj w branzy budowlanej Tak zle nie byo od lat

"Od czasu wejscia Polski do UE branza budowlana - przyp. red. po raz trzeci przezywa zaamanie. W 2024 r. niewypacalnosc ogosio ponad 700 firm" - poinformowa "Dziennik Gazeta Prawna".

November 12, 2024 | business

„ Od czasu wejścia Polski do UE branża [budowlana - przyp. red.] po raz trzeci przeżywa załamanie. W 2024 r. niewypłacalność ogłosiło ponad 700 firm” - poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”. Po dziewięciu miesiącach 2024 r. liczba niewypłacalnych podmiotów w branży budowlanej jest już o 40 proc. wyższa niż w tym samym okresie roku poprzedniego i 10 proc. wyższa niż w całym 2023 r. W kłopoty wpadły przede wszystkim małe firmy – instalacyjne, remontowe, ogólnobudowlane — podała gazeta. Zastój we wszystkich segmentach branży To pokłosie zastoju we wszystkich segmentach branży – zarówno w budownictwie prywatnym, obejmującym głównie mieszkania i domy, jak i publicznym. W ostatnich 2–3 latach odnotowano zwłaszcza ogromny spadek liczby przetargów dotyczących przebudowy infrastruktury kolejowej, co miało związek z brakiem dostępu do środków unijnych — podała „DGP”. Cytowany przez gazetę Marcin Ogulewicz z firmy Coface wskazał, że branży doskwiera opóźnienie we wdrażaniu środków z Krajowego Planu Odbudowy, trwała zapaść w inwestycjach kolejowych, wydłużające się dyskusje dotyczące transformacji energetycznej kraju i ogólna inercja wynikająca z rządowego przeglądu projektów inwestycyjnych. Jego zdaniem celem branży na najbliższe miesiące jest dotrwanie do czasu uruchomienia wyczekiwanych środków z programów publicznych. Tempa nabierają działania GDDKiA Gazeta dodaje, że po pewnym zastoju w pierwszym półroczu tempa nabierają działania GDDKiA. Podpisywane są kolejne umowy. Drogowcy od początku roku zawarli 34 kontrakty na odcinki tras o łącznej długości 443 km i wartości robót budowlanych ok. 17 mld zł. Z tego - jak podano - 26 umów dotyczyło realizacji dróg ekspresowych o łącznej długości 390 km. Przegląd inwestycji wstrzymał przejściowo przedsięwzięcia na kolei, ale jesienią rozwiązał się worek z przetargami. Do końca roku kolejarze mają ogłosić postępowania o wartości ponad 17 mld zł — wskazuje gazeta. Dodaje, że w przyszłym roku ma być utrzymany ten poziom zleceń. Branża budowlana duże nadzieje wiąże także z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego – lotniska i linii igrek. W tym przypadku rozpoczęcia prac można się jednak spodziewać najwcześniej w 2026 r. — czytamy. CZYTAJ WIĘCEJ: Sejm uchwalił nowelę budżetu na 2024 r. z większym deficytem. Wzrośnie o ponad 56 mld zł! Odrzucono ważną poprawkę PiS nt/PAP

SOURCE : wpolityce_pl

LATEST INSIGHTS