Home/business/Zapasc na rynku samochodow elektrycznych. Europa i USA maja problem

business

Zapasc na rynku samochodow elektrycznych. Europa i USA maja problem

W sierpniu sprzedaz pojazdow elektrycznych w Europie spada o 44 proc. a popyt na nie siad w zasadzie na caym kontynencie. Eksperci powiedzieli BI ze wine za to ponosi brak przystepnych cenowo samochodow i niejednolity ancuch dostaw. Otwarte pozostaje pytanie co dalej.

October 06, 2024 | business

Ochłodzenie popytu skłoniło europejskich producentów samochodów do refleksji, czy zdołają oni osiągnąć ambitne cele klimatyczne Unii Europejskiej, zgodnie z którymi do 2035 r. wszystkie nowe samochody mają być bezemisyjne. Wywiera to również presję na firmy produkujące pojazdy elektryczne i ich dostawców. Jeden z kluczowych europejskich producentów akumulatorów, Northvolt, ogłosił niedawno, że zwolni 1600 pracowników i ograniczy plany ekspansji, aby skupić się na obecnych klientach. Pojazdy elektryczne hamują Według analityków europejski przemysł pojazdów elektrycznych zmaga się z szeregiem złożonych wyzwań. W znanych z motoryzacyjnej tradycji Niemczech, gdzie znajduje się gigafabryka Tesli, . William Roberts, kierownik ds. badań motoryzacyjnych w firmie konsultingowej Rho Motion, uważa, że ta gwałtowna decyzja w połączeniu ze słabymi warunkami gospodarczymi poważnie pogorszyła nastroje konsumentów w Niemczech i UE. Chociaż klienci w UE mają dostęp do niektórych pojazdów elektrycznych, które nie są dostępne w USA, większość z nich nadal należy do kategorii premium. Dylan Khoo, analityk w firmie ABI Research powiedział BI: " ". Zaproponowane przez UE cła na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach, obejmujące 17-procentowe cła na pojazdy BYD i 9-procentowe cła na Tesle importowane z Chin, raczej nie pomogą w walce z brakiem przystępnych cenowo modeli. Roberts powiedział, że prawdopodobnie nie jest to dobra wiadomość dla kierowców. — — ocenił. Problemy z łańcuchem dostaw Europa napotkała również trudności w tworzeniu swojego łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych, a wiele fabryk ma zbyt małe moce produkcyjne. Startupy takie jak Northvolt borykają się z trudnościami po tym, jak spowolnienie popytu uderzyło w ich ambitne plany ekspansji. — — powiedział Khoo. Roberts powiedział, że Europa ucierpiała z powodu niejednolitej próby pobudzenia popytu na pojazdy elektryczne i zbudowania łańcucha dostaw. — UE nie jest rządem federalnym jak USA. Nie może zapewnić ogromnych zachęt dla każdego kraju — powiedział. — Tak więc łańcuch dostaw zawsze będzie nieco bardziej rozdrobniony, co doprowadzi do trudności, gdy wszyscy próbują dążyć do jednego celu jako blok — dodał. Ostrzeżenie dla USA Europejskie problemy stanowią sygnał ostrzegawczy dla Stanów Zjednoczonych, które pozostają w tyle za swoim transatlantyckim sąsiadem pod względem wdrożenia pojazdów elektrycznych. Podobnie jak w Europie, w Stanach Zjednoczonych w sprzedaży znajduje się niewiele przystępnych cenowo modeli pojazdów elektrycznych, co według ekspertów przyczyniło się do spowolnienia popytu w ostatnich miesiącach. Opóźniono także rozwój kluczowych fabryk i infrastruktury pojazdów elektrycznych, ponieważ producenci samochodów skupili się na hybrydach. Ford wstrzymuje produkcję nowego elektrycznego pickupa w planowanej fabryce w Tennessee, a GM opóźnia budowę fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Indianie. Konsumenci obawiają się także dostępu do dotacji po wyborach. Trump i JD Vance nie są pewni, czy po wygranych wyborach utrzymają ulgę podatkową w wysokości 7500 dol. na zakup nowego pojazdu elektrycznego, którą wprowadził Joe Biden. Perspektywa nagłego zniesienia kluczowych dotacji, tak jak w Niemczech, może mieć negatywny wpływ na amerykański przemysł pojazdów elektrycznych. Roberts twierdzi jednak, że chociaż Stany Zjednoczone prawdopodobnie będą musiały stawić czoła własnym problemom, mają znaczną przewagę nad UE pod względem łańcucha dostaw. — Dostępnych jest znacznie więcej funduszy — powiedział. — Jeśli zostaną one właściwie wykorzystane do budowy łańcucha dostaw, może to mieć znacznie bardziej pozytywny wpływ niż w Europie, gdzie finansowanie łańcucha dostaw było w znacznie większym stopniu uzależnione od sektora prywatnego — wyjaśnił. — Mimo to uważam, że Stany Zjednoczone pod względem wdrażania pojazdów elektrycznych są na wczesnym etapie. Głupotą byłoby nie wziąć pod uwagę tych znaków ostrzegawczych od kogoś, kto wyprzedza cię na zakręcie — dodał.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS