business
Zapasc na rynku samochodow elektrycznych. Europa i USA maja problem
W sierpniu sprzedaz pojazdow elektrycznych w Europie spada o 44 proc. a popyt na nie siad w zasadzie na caym kontynencie. Eksperci powiedzieli BI ze wine za to ponosi brak przystepnych cenowo samochodow i niejednolity ancuch dostaw. Otwarte pozostaje pytanie co dalej.
Ochłodzenie popytu skłoniło europejskich producentów samochodów do refleksji, czy zdołają oni osiągnąć ambitne cele klimatyczne Unii Europejskiej, zgodnie z którymi do 2035 r. wszystkie nowe samochody mają być bezemisyjne. Wywiera to również presję na firmy produkujące pojazdy elektryczne i ich dostawców. Jeden z kluczowych europejskich producentów akumulatorów, Northvolt, ogłosił niedawno, że zwolni 1600 pracowników i ograniczy plany ekspansji, aby skupić się na obecnych klientach. Pojazdy elektryczne hamują Według analityków europejski przemysł pojazdów elektrycznych zmaga się z szeregiem złożonych wyzwań. W znanych z motoryzacyjnej tradycji Niemczech, gdzie znajduje się gigafabryka Tesli, . William Roberts, kierownik ds. badań motoryzacyjnych w firmie konsultingowej Rho Motion, uważa, że ta gwałtowna decyzja w połączeniu ze słabymi warunkami gospodarczymi poważnie pogorszyła nastroje konsumentów w Niemczech i UE. Chociaż klienci w UE mają dostęp do niektórych pojazdów elektrycznych, które nie są dostępne w USA, większość z nich nadal należy do kategorii premium. Dylan Khoo, analityk w firmie ABI Research powiedział BI: " ". Zaproponowane przez UE cła na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach, obejmujące 17-procentowe cła na pojazdy BYD i 9-procentowe cła na Tesle importowane z Chin, raczej nie pomogą w walce z brakiem przystępnych cenowo modeli. Roberts powiedział, że prawdopodobnie nie jest to dobra wiadomość dla kierowców. — — ocenił. Problemy z łańcuchem dostaw Europa napotkała również trudności w tworzeniu swojego łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych, a wiele fabryk ma zbyt małe moce produkcyjne. Startupy takie jak Northvolt borykają się z trudnościami po tym, jak spowolnienie popytu uderzyło w ich ambitne plany ekspansji. — — powiedział Khoo. Roberts powiedział, że Europa ucierpiała z powodu niejednolitej próby pobudzenia popytu na pojazdy elektryczne i zbudowania łańcucha dostaw. — UE nie jest rządem federalnym jak USA. Nie może zapewnić ogromnych zachęt dla każdego kraju — powiedział. — Tak więc łańcuch dostaw zawsze będzie nieco bardziej rozdrobniony, co doprowadzi do trudności, gdy wszyscy próbują dążyć do jednego celu jako blok — dodał. Ostrzeżenie dla USA Europejskie problemy stanowią sygnał ostrzegawczy dla Stanów Zjednoczonych, które pozostają w tyle za swoim transatlantyckim sąsiadem pod względem wdrożenia pojazdów elektrycznych. Podobnie jak w Europie, w Stanach Zjednoczonych w sprzedaży znajduje się niewiele przystępnych cenowo modeli pojazdów elektrycznych, co według ekspertów przyczyniło się do spowolnienia popytu w ostatnich miesiącach. Opóźniono także rozwój kluczowych fabryk i infrastruktury pojazdów elektrycznych, ponieważ producenci samochodów skupili się na hybrydach. Ford wstrzymuje produkcję nowego elektrycznego pickupa w planowanej fabryce w Tennessee, a GM opóźnia budowę fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Indianie. Konsumenci obawiają się także dostępu do dotacji po wyborach. Trump i JD Vance nie są pewni, czy po wygranych wyborach utrzymają ulgę podatkową w wysokości 7500 dol. na zakup nowego pojazdu elektrycznego, którą wprowadził Joe Biden. Perspektywa nagłego zniesienia kluczowych dotacji, tak jak w Niemczech, może mieć negatywny wpływ na amerykański przemysł pojazdów elektrycznych. Roberts twierdzi jednak, że chociaż Stany Zjednoczone prawdopodobnie będą musiały stawić czoła własnym problemom, mają znaczną przewagę nad UE pod względem łańcucha dostaw. — Dostępnych jest znacznie więcej funduszy — powiedział. — Jeśli zostaną one właściwie wykorzystane do budowy łańcucha dostaw, może to mieć znacznie bardziej pozytywny wpływ niż w Europie, gdzie finansowanie łańcucha dostaw było w znacznie większym stopniu uzależnione od sektora prywatnego — wyjaśnił. — Mimo to uważam, że Stany Zjednoczone pod względem wdrażania pojazdów elektrycznych są na wczesnym etapie. Głupotą byłoby nie wziąć pod uwagę tych znaków ostrzegawczych od kogoś, kto wyprzedza cię na zakręcie — dodał.
PREV NEWSRodzina na umowe zlecenie. Rodzice zastepczy zaozyli zwiazek zawodowy i ida na starcie z systemem
NEXT NEWSSaudyjczycy podnosza ceny ropy dla azjatyckich klientow
Saudyjczycy podnosza ceny ropy dla azjatyckich klientow
Wzrosy ceny ropy jaka Arabia Saudyjska dostarcza na azjatycki rynek. Uzasadniane jest to wzrostem napiecia geopolitycznego mimo ze istnieje ryzyko nadpodazy surowca. Co istotne obnizone zostay ceny dla odbiorcow z USA i Europy.
Wadze tego kraju nie wypuszczaja za granice osob ktore wziey pozyczke w banku
Obywatele Turkmenistanu ktorzy chca wyjechac za granice napotykaja wciaz nowe trudnosci. Wedug najnowszych doniesien z kraju nie sa wypuszczane osoby ktore wziey pozyczke w banku informuje portal Radia Wolna EuropaRadia Swoboda.
Tak moze wygladac finansowa przyszosc ludzkosci. Eksperci wskazuja na wady i zalety
Bezwarunkowy dochod podstawowy zapewnia ludziom cykliczne patnosci gotowkowe bez zadnych dodatkowych zobowiazan. Obecnie aktywne programy dochodu podstawowego funkcjonuja w 13 panstwach i 16 stanach USA. Business Insider zapyta ekspertow o zalety wady i koszty zwiazane z dochodem podstawowym. Oto wnioski.
Wydzia wewnetrzny Prokuratury wyjasni watek w sprawie Janusza Palikota
Obroncy Janusza Palikota przechodza do ofensywy. Mecenas Jacek Dubois stwierdzi ze zarekwirowanie telefonu oskarzonego na ktorym sa rozmowy z adwokatem mozna uznac za naruszenie tajemnicy adwokackiej. Prokuratura Krajowa poinformowaa ze wyjasnieniem tego watku zajmie sie Wydzia Spraw Wewnetrznych Prokuratury Krajowej.
Rzad chce zeby nielegalne wyscigi samochodowe byy przestepstwem. "Nie bedzie kasowania punktow"
Organizacja i udzia w nielegalnych wyscigach maja byc przestepstwem. Za najciezsze przewinienia w ruchu drogowym nie bedzie przysugiwac kasowanie punktow karnych - powiedzia wiceszef MSWiA Czesaw Mroczek.
UE rozda modym tysiace bezpatnych biletow na podroze po Europie
Od wiosny przyszego roku tysiace osiemnastolatkow beda miay mozliwosc bezpatnego zwiedzania Europy przez miesiac - UE daje im do dyspozycji 355 tys. biletow. Aby sie zakwalifikowac osoby urodzone miedzy 1 stycznia a 31 grudnia 2006 roku musza odpowiedziec na pytania na temat UE.