Home/business/Zabka zdradza ambitne plany rozwoju. Spore inwestycje i liczne otwarcia sklepow

business

Zabka zdradza ambitne plany rozwoju. Spore inwestycje i liczne otwarcia sklepow

Wybierajaca sie na giede siec sklepow ujawnia plany rozwoju. Tempo ekspansji zdaniem zarzadu nadal ma byc wysokie pomimo obaw obserwatorow rynku o duze juz nasycenie.

October 02, 2024 | business

Zarząd przekonuje, że ma to być możliwe dzięki dotychczasowym działaniom, czyli powiększaniu sieci i poprawie efektywności sprzedaży. Rocznie grupa chce otwierać ponad 1 tys. sklepów w Polsce i Rumunii (na ten rynek weszła w tym roku i obecnie działa tam ponad 20 placówek pod marką Froo). Według Blicharskiego potencjał rozwoju w Rumunii jest duży, pod względem ludności to około połowa polskiego rynku, jest tam dużo sklepów rodzinnych i Żabka może otworzyć tam "wiele tysięcy sklepów w długim okresie". Dla porównania na koniec 2023 r. w Polsce sieć liczyła 10 tys. placówek. I choć wydaje się, że w dużych miastach Żabki są dosłownie na każdym rogu i czasem nawet kilkaset metrów od siebie, to według zarządu nasycenie nie jest jeszcze zbyt duże. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce liczyć będzie ok. 14,5 tys. sklepów (co oznacza otwarcie około 4500 nowych sklepów w latach 2024-2028).Według zarządu liczba sklepów w Polsce może wzrosnąć docelowo do 19,5-20 tys. Firma twierdzi, że "kanibalizacja" nieznacznie wpływa negatywnie na sprzedaż, wskaźnik ten ma wynosić tylko 0,2 proc. — Wiemy już, gdzie będziemy otwierać sklepy, 20 proc. umów mamy już podpisanych — powiedział Blicharski. Inny sposób na zapowiadane zwiększenie przychodów to wzrost tzw. sprzedaży porównywalnej (LFL, like for like), czyli dynamika sprzedaży w sklepach istniejących co najmniej rok (ten wskaźnik pozwala śledzić efektywność sprzedaży bez względu na otwarcia nowych placówek). Sprzedaż porównywalna ma zdaniem zarządu rosnąć w tempie średnim jednocyfrowym rocznie. Firma zamierza także rozwijać biznesy cyfrowe, które przez pięć lat maja pięciokrotnie zwiększyć swoją sprzedaż. — z firmą private equity CVC Capital Partners na czele — zdecydowali o rozpoczęciu pierwszej oferty publicznej (IPO). Oferta będzie obejmować sprzedaż maksymalnie 300 mln istniejących akcji (co stanowi 30 proc. wszystkich istniejących walorów), emisji nowych akcji nie będzie. To by oznaczało, że byłoby to największe IPO od czasów Allegro (10,6 mld zł) i jedno z największych w historii GPW (większe oferty były tylko w przypadku PZU, gdzie zanotowano 8,1 mld zł, oraz PKO BP z pułapem 7,9 mld zł). Poza tym oferowane będą akcje w ramach dodatkowego przydziału, We wtorek rozpoczęła się budowa się księgi popytu (book-building) wśród inwestorów instytucjonalnych, potrwa do 9 października (będą składać deklarację nabycia akcji pocenie w przedziale 20-21,5 zł). W środę ruszyły zapisy dla inwestorów detalicznych (po cenie maksymalnej, czyli 21,5 zł). Potrwają do 9 października i wtedy też zostanie ustalona cena akcji oferowanych, ostateczna liczba akcji sprzedawanych w ofercie oraz alokacja (ostateczna liczby akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów, dla detalicznych ma przypaść do 5 proc. oferowanych akcji). Planowany debiut . Gdyby sprzedającym udało się osiągnąć cenę maksymalną, czyli 21,5 zł, przy tym poziomie cała Żabka miałaby kapitalizację 21,5 mld zł. Dla porównania sieć Dino — choć to spółka o innym profilu — wyceniana jest na ponad 34 mld zł.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS