Static Ad
Static Ad
Blogs
Home/business/Wypadki lotnicze. Czarna seria na koniec roku

business

Wypadki lotnicze. Czarna seria na koniec roku

Rok 2024 nie przejdzie do historii jako jeden z bezpieczniejszych w swiatowym lotnictwie cywilnym. Katastrofa koreanskiego boeinga Jeju Air z niedzieli 29 grudnia spowodowaa ze w konczacym sie roku w wypadkach lotniczych zgineo prawie 320 osob.

By Danuta Walewska | December 28, 2024 | business

W 2023 roku były 72 ofiary śmiertelne. Boeing Jeju Air leciał z Bangkoku i już miał lądować w Muan International Airport na południu kraju, kiedy doszło do zderzenia z ptakami. Na pokładzie B737-800 było 175 pasażerów i 6 członków z załogi. Z całą pewnością wiadomo, że uratowało się dwoje z nich. Potwierdzona została liczba 170 zabitych, pozostałe 9 uznano za zaginione. W Korei Południowej ten wypadek uznano za najtragiczniejszy w skutkach od ponad dwóch dekad. Nadal pozostaje niewyjaśniona sprawa zestrzelenia w styczniu 2024 roku przez ukraińskie wojsko nad rosyjskim terytorium samolotu Ił-76, którym miało lecieć 65 ukraińskich jeńców wojennych i 9 rosyjskich wojskowych. Rosjanie zarzekali się, że na pokładzie byli tylko ludzie, a nie broń, i że wszyscy zginęli. Ukraińcy twierdzą, że samolot przewoził pociski rakietowe S-300. Przy tym Rosjanie nigdy nie podali listy pasażerów i kategorycznie zablokowali możliwość przeprowadzenia międzynarodowego śledztwa, które ujawniłoby, kto mówi prawdę. Ofiary tej katastrofy, ile by ich nie było, nie są więc ujęte w oficjalnych statystykach. Przestrzeńnad Rosją nadal niebezpieczna Trzy tygodnie temu dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) przekonywał, że zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Rosją nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem wykonywania operacji lotniczych. Mówił to w kontekście zamknięcia dla europejskich przewoźników nieba nad Syberią, co spowodowało wycofanie się wielu linii lotniczych, w tym także LOT-u, z połączeń Europa–Chiny. Incydent z 25 grudnia, kiedy zestrzelono embraera azerskiej linii AZAL, pokazuje jednak, że szef IATA niestety nie miał racji, bo Rosjanie są nieobliczalni. Czytaj więcej Narodowy przewoźnik Azerbejdżanu odwołał bezterminowo loty do siedmiu miast w Rosji. Decyzję podjęto po uwzględnieniu „wyników wstępnego śledztwa” w sprawie katastrofy samolotu Embraer 190. Zginęło w niej 38 osób. Loty do Rosji odwołały też linie izraelskie i kazachskie. Strata za 1 mln dol., albo musi zginąć człowiek Według IATA wypadek lotniczy wchodzi do statystyk wówczas, gdy straty w jego wyniku przekraczają milion dolarów. Zasada ta obowiązuje od 2005 roku i dotyczy wszystkich statków powietrznych przewożących cargo bądź pasażerów w taksówkach powietrznych, helikopterach, prywatnych odrzutowcach czy w regularnych bądź czarterowych lotach obsługiwanych przez linie lotnicze. Zgodnie z tymi zasadami wiadomo, że w 2022 roku wydarzyło się 127 incydentów lotniczych, w których życie straciło 358 osób. Rok wcześniej odnotowano 90 wypadków i 463 ofiary śmiertelne. To wyjątkowo dużo, ponieważ był to czas pandemii i większość światowej floty pozostała na ziemi. Czytaj więcej Geopolityka, ostre wymagania środowiskowe, obowiązujące umowy społeczne – to wszystko powoduje, że europejskie linie lotnicze są osłabione w konkurencji z przewoźnikami z Bliskiego Wschodu, Chin i Turcji. Modeloweakcje ratunkowe W tym roku w wypadkach lotniczych najwięcej ofiar było w Brazylii — w dwóch katastrofach zginęło łącznie 77 osób. W Rosji — według potwierdzonych danych — życie straciło 18 osób w dwóch katastrofach. Tyle samo ofiar było w Nepalu, kiedy w wypadku koło Katmandu z 19 osób na pokładzie uratował się jedynie pilot. Pięć osób straciło życie na tokijskim lotnisku Haneda 2 stycznia 2024 roku, kiedy samolot A350 zderzył się z awionetką straży przybrzeżnej wiozącą pomoc dla ofiar trzęsienia ziemi. Świat wtedy zobaczył, jak powinna przebiegać modelowa ewakuacja. Wśród uratowanych byli wszyscy pasażerowie i załoga liniowca, życie stracili natomiast ratownicy ze straży przybrzeżnej. Ofiarśmiertelnych mogło być znacznie więcej Pojedyncze ofiary katastrof lotniczych odnotowano również w kilku krajach Afryki, w Stanach Zjednoczonych oraz na Litwie. Tych ofiar mogło być jednak znacznie więcej, gdyby nie profesjonalizm załóg — zarówno w przypadku azerskiej katastrofy, jak i dzięki coraz bezpieczniejszym maszynom napakowanym zaawansowanymi technologiami. Czytaj więcej Wyższe zyski, wyższa marża, tańsze paliwo i pełne samoloty. To dlatego w tym roku europejskie linie lotnicze zarobią na każdym przewiezionym pasażerze 8,2 dolara. To doskonale wyszkolona załoga i kapitan Boeinga 737 MAX-9 należącego do Alaska Airlines uratowali pasażerów i samych siebie, kiedy źle umocowane drzwi-zaślepka zostały wyssane przez różnicę ciśnień 5 stycznia 2024 roku. Maszyna, która wykonywała rejs z Portland w Oregonie do Ontario w Kalifornii z 171 pasażerami na pokładzie i 6 członkami załogi, bezpiecznie zawróciła do Portland. Ze znajdujących się na pokładzie osób tylko 7 pasażerów i jeden członek załogi odnieśli lekkie obrażenia. Największą ofiarą stał się wtedy producent samolotu — Boeing, bo incydent w Alaska Airlines spowodował ingerencję władz w Waszyngtonie i regulatora lotów — Federal Aviation Administration — w to, jak wygląda zarządzanie bezpieczeństwem produkcji w tym koncernie. Stanowisko stracił prezes Boeinga, David Calhoun, a sam Boeing do dzisiaj nie może się podnieść z zapaści, jaką sam sobie zafundował.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS