Blogs
Home/business/Wielki sukces cypryjskiego lotniska. Tajemnica popytu na loty do Larnaki

business

Wielki sukces cypryjskiego lotniska. Tajemnica popytu na loty do Larnaki

W czym tkwi zagadka ze na lotnisku Ben Guriona w Tel Awiwie nie ma praktycznie zachodnich przewoznikow a w portach przesiadkowych w Europie nie brakuje izraelskich pasazerow Przeciez do wiekszosci z nich izraelskie linie nie lataja.

By Danuta Walewska | November 17, 2024 | business

Odpowiedźbrzmi: bo zachodnie linie nagle odkryły Larnakę. Cypryjskielotnisko oddalone o niespełna godzinę lotu od Izraela stało sięważnym centrum przesiadkowym. StolicaCypru nie jest taka ważna Linielotnicze z Europy nadal przesuwają datę powrotu na lotnisko w TelAwiwie w obawie o bezpieczeństwo swoich pasażerów i samolotów.Tymczasem Lufthansa, British Airways, Air France, LOT, Finnair igrecki Aegean otworzyły połączenia na Cypr. Wizz Air lata tamm.in. z Warszawy i Krakowa. Ito nie do stolicy — Nikozji, ale do Larnaki, która stała sięjednym z najszybciej rozwijających się lotnisk w Europie. Lotyna Cypr są nadal reklamowane jako wycieczkowe, a sama Larnaka, jakokurort. Rzeczywiście jest tam dzisiaj nadal ponad 20 stopniCelsjusza. Ale to nie dlatego samoloty wylatujące z wyspy są pełne.Lufthansa lata tam 4 razy dziennie, LOT 4 razy w tygodniu. Tyle, żewszystkich biją na głowę linie izraelskie wykonujące po 14 rejsówdziennie pomiędzy Tel Awiwem a Larnaką. Dla pasażerów lecących do i z Izraela lot z przesiadką w Larnace, apotem na którymś z dużych europejskich lotnisk, to podróżznacznie tańsza, niż bezpośrednio izraelskimi liniami, którewykorzystując swoje praktycznie monopolistyczne pozycje wywindowałyceny biletów. Czytaj więcej Właśnie mija rok od ataku Hamasu na Izrael. A na Bliskim Wschodzie sytuacja wciąż się zaognia. To nie znaczy jednak, że nie ma chętnych do latania w ten region. Jestwojna, ale Izraelczycy nie przestali latać Cowięcej. Izraelczycy stworzyli nową linię lotniczą – start-upaAir Haifa, która żyje wyłącznie z obsługi połączeń Tel-Awiw-Larnaka. Na razie przewoźnik ma dwa małe samoloty turbośmigłoweATR 62-600 i lata nimi na Cypr przynajmniej 6 razy dziennie. Cenabiletu, to 39 dol. w jedną stronę i 98 dol. za bilet powrotny. Dlaporównania w przypadku wybrania El Al cena biletu rośnie do 180dol., a w niskokosztowym IsrAir trzeba zapłacić 160 dol. za podróżw jedną stronę. — Wśródnaszych pasażerów najwięcej jest osób, które w Larnaceprzesiadają się na rejsy do i ze Stanów Zjednoczonych, bądź doEuropy. To, że mamy w kraju niepewną sytuację, wcale nie znaczy,że Izraelczycy przestali latać — mówił na spotkaniu z mediamiMichael Strassburger, założyciel Air Haifa i prezes funkcjonującegood miesiąca przewoźnika. Nieukrywał, że półtora roku temu, jeszcze przed atakiem Hamasu,myśląc o założeniu linii lotniczej miał zupełnie inne plany.Samoloty miały startować z Hajfy, która jest położona bliżejTel Awiwu, niż lotnisko Ben Guriona oddalone od centrum stolicy o 25km. Cowięcej w planach były także połączenia do Aten i izraelskiegokurortu nad Zatoką Akaba – Ejlatem. Wojna Izraela z Hamasem ateraz także z Hezbollahem zmieniła te plany. Najbezpieczniejszymlotniskiem w Izraelu jest dzisiaj Ben Gurion. Czytaj więcej Coraz trudniej jest dolecieć do Izraela. Połączenia ze światem zapewniają jedynie przewoźnicy z tego kraju, Wizz Air i Ethiopian Airlines. A nieregularnie pojawiają się w Tel Awiwie francuskie linie Air France. Jedynym przewoźnikiem, który ani na jeden dzień nie przerwał lotów są Air Seychelles, które nadal wywożą Izraelczyków na wakacje poza krajem. Złotywiek lotnictwa w Izraelu — Tak,wiem, że uruchomienie linii lotniczych podczas trwającej wojny wygląda na pomysł szaleńca. Ale co zrobić, kiedy właśnieweszliśmy w złoty wiek lotnictwa izraelskiego — mówił Michael Strassburger. Przed7 października zlotniska w Tel Awiwie latało łącznie ok 100 przewoźników. Odtego czasu większość z nich wycofała się (izraelscy przewoźnicy mają dzisiaj 78 proc. udział w rynku)i pozostałajuż tylko garstkaprzewoźników arabskich — Etihad, flydubai, rosyjskie Red Wings,które przesiadek doEuropy i USA nie są w stanie zaoferować.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS