Blogs
Home/business/Wiecej strat niz zyskow. Influencerzy finansowi czesto prowadza na manowce

business

Wiecej strat niz zyskow. Influencerzy finansowi czesto prowadza na manowce

Ponad poowa rad finansowych udzielanych w sieciach spoecznosciowych przez influencerow prowadzi do strat - ostrzega Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie "Influencerzy wpywaja na decyzje finansowe choc czesto nie maja odpowiednich kompetencji". Okazuje sie bowiem ze dla potencjalnego odbiorcy od usyszanych w internecie tresci wazniejszy jest kontakt emocjonalny z przekazujacym. Im wiekszy - tym wiecej sledzacych. Dziesieciu najpopularniejszych na swiecie influencerow finansowych ma w sumie 64 mln obserwujacych.

November 25, 2024 | business

W mediach społecznościowych działa coraz więcej tzw. finfluencerów, którzy dzielą się informacjami na tematy finansowe. W Stanach Zjednoczonych influencerów, również tych zachęcających do inwestycji, śledzi co 5. mieszkaniec kraju - informuje amerykański ośrodek badawczy Pew Research Center. Z jednej strony działalność influencerów w obszarze finansów niesie pewne korzyści – Tradycyjne źródła wiedzy o finansach - książki, kursy czy porady profesjonalnych doradców - bywają kosztowne, a dla większości również skomplikowane. Finfluencerzy zmniejszają te bariery, dostarczając treści w prostym języku i atrakcyjnej formie wizualnej. Z drugiej strony jednak twórcy internetowi często okazują się nierzetelnymi źródłami informacji finansowych. Często są na usługach instytucji finansowych i oferują produkty, które zobowiązali się reklamować, niekoniecznie odpowiednie dla odbiorcy. Udzielający porad rzadko mają odpowiednie wykształcenie. Naukowcy przeanalizowali 29 tys. treści finfluencerów zamieszczanych na StockTwits - platformie, na której dzielą się oni swoją wiedzą. “Paradoksalnie, finfluencerzy o niskich kompetencjach mieli większą liczbę obserwujących i większy wpływ na decyzje inwestycyjne” - czytamy w raporcie PIE. Zdaniem ekspertów, siła ich nie zależy od prawdziwości przekazywanych przez nich treści ale wynika z emocjonalnej, jednostronnej więzi z odbiorcą. Badania pokazują, że budowa zaufania i nawiązanie pozornie bliskich relacji z influencerem zwiększa zainteresowanie tworzonymi przez niego treściami i reklamowanymi produktami. W rezultacie, Dodatkowo, wielu ludzi nie ma wystarczającej wiedzy, by samodzielnie zweryfikować, czy porada influencera jest korzystna. “Ważne jest więc, by zarówno odbiorcy treści, jak i decydenci polityczni byli świadomi tych mechanizmów” - zachęcają eksperci PIE. Aby zapobiec zgubnym skutkom porad finansowych, kraje wprowadzają regulacje dotyczące ich działalności. W Australii finfluencerzy są zobowiązani do posiadania licencji na doradztwo finansowe. Niemcy, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone wprowadziły wytyczne, które mają zapewnić, że treści promocyjne w mediach społecznościowych będą jasne, rzetelne i nie będą wprowadzały w błąd. Systemowe działania podjęła też Francja.

SOURCE : interiabiznes
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS