Home/business/W efekcie sankcji Rosjanom brakuje samolotow. Prosza o pomoc przyjacio

business

W efekcie sankcji Rosjanom brakuje samolotow. Prosza o pomoc przyjacio

Rosyjskim liniom lotniczym zaczyna brakowac samolotow. Poprosili o pomoc Kazachow i Uzbekow. Raczej usysza niet.

By Danuta Walewska | October 24, 2024 | business

Rozmowysię toczą — dowiedział a się kazachskaagencja informacyjna Akipress.com .Chodzi o obsługę połączeń wewnątrzRosji, na które nieustannie rośnie popyt. Mimo sankcji Rosjanie jest krajem odciętym od świata Trasyzagraniczne obsługują w niewielkim zakresie przewoźnicy rosyjscy,w tym przede wszystkim Aerofłot, Ural Airlines, S7, Rossija iPobieda, ale przede wszystkim przewoźnicy z Bliskiego Wschodu –Emirates, Qatar Airways, Etihad, GulfAir, Flydubai, atakże Air India, oraz linie chińskie, które korzystają z prawaprzelotu nad Syberią. Inie ukrywają, że jest to świetny biznes. — No bo przecieżRosjanie muszą jakoś latać, a płacą bardzo dobrze – mówiłniedawno Jeffrey Goh, prezes Gulf Air. Czytaj więcej Sankcje nałożone przez Unię Europejską na Rosję znacznie zmniejszyły unijny eksport do tego kraju. To wcale nie znaczy, że produkcja z UE nie ląduje w Rosji. Natomiastpołączenia wewnętrzne, według obowiązującego prawa, mogą — jakna razie — wykonywaćjedynie linie rosyjskie. I z tym właśnie jest problem, ponieważbrakuje im i samolotów i części zamiennych do nich. Produkcjakrajowa nie nadąża za popytem ani na samoloty, ani na częścizamienne. Przyjacielesię nie palą do pomocy Kremlowi Wtej sytuacji rosyjski minister transportu RomanStaro w o j t ujawnił,że prowadzi rozmowy z tzw. przyjaznymi krajami, w tym z Kazachstanemi Uzbekistanem i zaoferował im prawo do obsługi rosyjskiej„krajówki” — pisały rosyjskie agencje informacyjne. Jak zkolei poinformował Reutera przedstawiciel rządu uzbeckiego,rosyjska oferta rzeczywiściewpłynęła i jest w tej chwili analizowana. „ Jakna razie nie otrzymaliśmy oficjalnego wniosku ze strony rosyjskiej wtej sprawie” — odpowiedziało Reuterowi kazachskie MinisterstwoTransportu. Podobna odpowiedź przyszła z Tadżykistanu iKirgistanu. ArtemŻa w oronko w ,partner wrosyjskiej kancelarii prawnej Nordic Star, uważa,że małe jest prawdopodobieństwo, aby którykolwiek przewoźnik zAzji Środkowej pokusił się o taką okazję, ponieważ pojawiłobysię zagrożenie zachodnimi sankcjami. Ich floty, z wyjątkiem kirgiskichlinii Ałtyn Air składają się przede wszystkim z zachodnich maszyn,które w Rosji nie mogłyby być serwisowane z powodu braku częścizamiennych. — Towiązałoby się z ogromnym ryzykiem i nie wyobrażam sobie, abyktórykolwiek z większych przewoźników był skłonnyzaakceptować taką ofertę — ocenił ArtemŻa w oronko w. Rosyjskielotnictwo ma za sobą trudne lata Inwazjana Ukrainę mocno odbiła się na kondycji rosyjskiego lotnictwacywilnego. W 2022 roku liczba pasażerów spadła tam o 14,7 proc. do94,2 mln. Przede wszystkim z powodu zamknięcia dla rosyjskichprzewoźników europejskiej przestrzeni powietrznej. Ożywieniejednak przyszło w 2023 roku przynosząc wzrost o 11,3 proc. i —zdaniem Rosawiacji— najprawdopodobniej w tym roku wzrost będzie napodobnym poziomie. Czytaj więcej Największy prywatny przewoźnik lotniczy w Rosji wycofuje samoloty, których ani Rosjanie, ani ich sojusznicy nie potrafią naprawiać. To samo czeka inne rosyjskie linie. Wlutym 2022 rosyjskie linie lotnicze operowały 850 samolotami. Rokpóźniej było to już tylko 736. Według brytyjskiej firmyanalitycznej rynku lotniczego w 2026 roku będzie ich nie więcej,jak 400. A cały czas rosyjscy przewoźnicy mierzą się z problemamioperacyjnymi i brakiem komponentów do zachodnich samolotów. Opiekązostała w tym kraju otoczona cała branża lotnicza i władzezakładają, że do roku 2030 przewoźnicy otrzymają1000 samolotów wyprodukowanych w Rosji. Jest to jednak małoprawdopodobne, ponieważ kolejne premiery nowych maszyn sąodkładane na później. Tylkona ten rok planowana była produkcja 84 samolotów, a będziedobrze, jeśli linie lotnicze otrzymają 20. Rosyjskiwicepremier Denis Manturow nie ukrywał w czasie wystąpienia wDumie, że prognozy na rok przyszły także zostaną skorygowane wdół. Zkolei S i erg i e j Chemezo w , prezeslotniczego konglomeratu Rostec, powiedział w ostat n iąśrodę w Dumie, że produkcja samolotu MS-21 i Superjeta Newrozpocznie się odpowiednio w roku 2025 i 2026. Czyli będzie miaładwuletnie opóźnienie. Czytaj więcej Rosjanie mają coraz większe kłopoty z utrzymaniem floty samolotów. Brakuje części zamiennych i pieniędzy na ubezpieczenie zachodnich maszyn. A fabryki rosyjskie nie nadążają za popytem krajowych przewoźników. Lataniedla Rosjan wcale nie byłoby takie proste Wszystkielinie z Azji Środkowej, poza Ałtyn Air, na wykonywanie takichpołączeń musiałyby otrzymać zgody firm leasingowych (czylizachodnich) oraz zagranicznych ubezpieczycieli. Oprócztego wiadomo, że nie są to przewoźnicy, którzy mają duże flotyi zapasowe moce, zwłaszcza w obecnej sytuacji na rynku. KazachskaAstana ma 32 samoloty, Uzbekistan Air — 57, tadżyckiTajik Air zaledwie 15 . Wszystkietrzy linie latają wyłącznie airbusami i boeingami. KazachskieMinisterstwo Transportu już teraz poinformowało, że w sytuacji,kiedy w tym kraju prze w ozywzrosły o 15 proc., wolne moce są skierowane wyłącznie na własnyrynek.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS