business
UTK skontrolowa serwis pociagow Newagu
Regulator wykry u przewoznikow i producenta nieprawidowosci zwiazane z utrzymaniem pojazdow i nadzorem nad ich oprogramowaniem. Nadal jednak nie wiadomo dlaczego sie psuy. Afera hakerska nie szkodzi giedowej firmie.
21 listopada 2024 r. odbyło się posiedzenie Sejmowej Komisji Infrastruktury dotyczące problemów z pociągami impuls produkowanymi przez Newag. Geneza sprawy sięga 2022 r., kiedy giełdowa spółka poinformowała o ingerencji w system bezpieczeństwa pojazdów. Do sprawy odnieśli się przewoźnicy, zaprzeczając zarzutom. Informowali natomiast, że problemy sprawiają układy napędowe pociągów. Po medialnej wymianie ciosów temat ucichł, by powrócić w 2023 r. Wówczas do sprawy wkroczyli informatycy z firmy Dragon Sector. Sprawdzili pociągi impuls, które podczas prac serwisowych wykonywanych przez niektórych przewoźników albo wyłonione przez nich w przetargach firmy psuły się i nie można było ich uruchomić. Specjaliści firmy Dragon Sector uruchomili pojazdy, twierdząc, że w ich oprogramowaniu jest złośliwy kod powodujący unieruchomienie pociągów w określonych terminach i miejscach, np. w bazach serwisowych konkurentów Newagu. Giełdowej spółce zarzucono celowe działanie, by utrudnić przewoźnikom serwisowanie pojazdów przez inne firmy. Newag przyznawał, że ingerencja w systemy była, ale bez jego wiedzy i zgody. Sprawą zajęły się liczne urzędy i służby, ale do tej pory nie udało się wyjaśnić przyczyny usterek i wskazać sprawców. Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury wnioski z kontroli w Newagu i u przewoźników przedstawił Urząd Transportu Kolejowego (UTK), wskazując listę nieprawidłowości. Joanna Krysztofiak, dyrektor departamentu techniki i wyrobów UTK, informuje, że zakres kontroli u przewoźników i producenta dotyczył tzw. nadzoru nad zarządzaniem zmianą i konfiguracją oraz systemem utrzymania pojazdów. W uproszczeniu chodzi m.in. o sprawdzenie, czy wprowadzane w pociągach zmiany są bezpieczne i czy działania są zgodne z przepisami i homologacją. — Kontrola wykazała, że usterki dotyczące braku możliwości uruchomienia pojazdów wystąpiły w czterech z ośmiu zbadanych podmiotów. Są to Koleje Mazowieckie, SKM Warszawa, Polregio oraz Koleje Dolnośląskie — mówi Joanna Krysztofiak. Z analiz UTK wynika np., że w dokumentacji technicznej dotyczącej danego typu pojazdu nie było informacji o wersji oprogramowania sterującego. Firmy nie miały informacji o aktualnych wersjach oprogramowania wgranego w pociągach i nie rejestrowały danych dotyczących jego zmiany. Nieprawidłowości dotyczyły też nierejestrowania informacji o działaniach utrzymaniowych oraz o personelu, który je wykonywał. UTK zarzucił też brak współpracy producenta z przewoźnikami „w zakresie ustalania elementów krytycznych dla bezpieczeństwa”. Po kontroli przewoźnicy zaktualizowali systemy zarządzania i wystąpili do producentów o informacje dotyczące oprogramowania sterowania w pojazdach oraz podjęli działania mające na celu gromadzenie danych o wprowadzanych w nim zmianach. UTK nie wypowiada się natomiast wprost na temat przyczyn i sprawcy usterek. Kamil Wilde, wiceprezes UTK, podkreśla, że regulator nie ma kompetencji dotyczących oceny kwestii związanych z cyberbezpieczeństwem. Newag i przewoźnicy nie komentują przedstawionych przez UTK w Sejmie informacji. Na razie afera hakerska nie szkodzi zbytnio giełdowej spółce. Przewoźnicy wciąż chętnie kupują jej pojazdy, co pozwala zwiększać przychody i zyski. Po trzech kwartałach tego roku zysk netto wyniósł 91,51 mln zł (wobec 41,28 mln zł r/r), EBITDA 152,42 mln zł (106,18 mln zł), a przychody 1,14 mld zł (687,77 mln zł). Kilka dni temu Newag otrzymał też, trzeci raz z rzędu, certyfikat Gold Quality Performance Level. Jest on przyznawany przez Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Kolejowego (UNIFE), a dotyczy oceny systemu zarządzania jakością zgodnego z międzynarodowym standardem IRIS Certification®. — Od 2006 r. na świecie w ramach standardu IRIS certyfikowało się ponad 2200 podmiotów, z czego tylko siedem kiedykolwiek uzyskało poziom złoty — stwierdził Zbigniew Koniecznek, prezes Newagu, cytowany w informacji prasowej. Mimo usterek pojazdy Newagu wciąż są wysoko cienione. Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, stwierdził, że impulsy to świetne pociągi i należące do najbardziej wydajnych. Mogą przewozić wielu pasażerów i pokonywać rocznie 200-250 tys. km. Podkreślił konieczność szybkiego wyjaśnienia sprawy usterek, przyznając, że ich występowanie podważa wiarygodność całej kolei, a konieczność czasowego wyłączania taboru utrudnia pracę przewoźnikom.
PREV NEWSWielka Brytania jest "bezposrednio zaangazowana" w wojne na Ukrainie
NEXT NEWSMercedes-Benz zapowiada miliardowe ciecia kosztow. Ciezkie czasy dla niemieckiej motoryzacji
BlackRock zmienia podejscie do Bitcoina kryptowaluty sa jednak bezpieczne
Najwiekszy fundusz inwestycyjny na swiecie BlackRock od dawna przyciaga uwage tradycyjnych inwestorow i entuzjastow kryptowalut. W najnowszych wypowiedziach przedstawiciele firmy okreslili Bitcoina jako aktywo ktore nie jest ryzykowne. Ta zmiana podejscia otwiera nowe perspektywy dla rynku kryptowalut. To dobra informacja dla inwestorow ktorzy sie wahaja. Kryptowaluty nadal nabieraja na wartosci a wraz z nimi meme ...The post BlackRock zmienia podejscie do Bitcoina kryptowaluty sa jednak bezpieczne appeared first on usinessinsider.
Problemy sprzedawcow ze znanego targowiska. "Wszystko zaczeo sie psuc"
Powstajace w ostatnich latach supermarkety i centra handlowe zyskay wierna rzesze klientow ktorzy coraz rzadziej robia zakupy na lokalnych ryneczkach i targach. Wasnie tak jest w przypadku dziaajacego od dwoch dekad placu targowego "Piast" w Nowej Hucie. Miejsce ktore tak jak wiele innych podobnych mu w Polsce kiedys przyciagao tumy teraz zaczyna swiecic pustkami.
Joe Biden zdazy ze wsparciem dla Ukrainy "Nie chce splamic dorobku wojna w Europie"
Joe Biden na ostatniej prostej swojej kadencji zanim pozostawi wszystko Donaldowi Trumpowi podejmuje dziaania majace na celu wsparcie Ukrainy. W koncu zezwoli na uzywanie amerykanskich pociskow rakietowych do atakow na terytorium Rosji i zatwierdzi miny przeciwpiechotne. Czy to wystarczy Kazda decyzja zostaa podjeta zbyt pozno powiedzia w rozmowie z Business Insiderem Mick Ryan emerytowany genera dywizji armii australijskiej i strateg. Inny ekspert dodaje jednoczesnie ze Biden "nie chce aby jego dziedzictwo zostao splamione wojna w Europie".
Okraga suma za koronacje Karola III. Tyle kosztowaa podatnikow "skromna" uroczystosc
72 mln funtow - tyle w oficjalnym raporcie brytyjskiego rzadu figuruje pod punktem koszty koronacji Karola III. To o poowe mniej niz pogrzeb Elzbiety II. Jednak zdaniem antymonarchistycznej grupy o zaskakujacej nazwie Republic rzeczywiste koszty sa znacznie wyzsze.
Polacy nie wierza ze da sie wspierac Ukraine bez USA SONDAZ
Prawie 60 proc. Polakow nie wierzy by Europa bya w stanie bez pomocy Stanow Zjednoczonych udzielic Ukrainie pomocy wystarczajacej do stawiania oporu Rosji. Tak wynika z sondazu SW Research dla "Rzeczpospolitej".
Najdrozsza handlowa ulica swiata jest w Europie. Polska 35. w rankingu
Poozona w centrum Mediolanu Via Monte Napoleone jest najdrozsza ulica handlowa swiata - wynika z raportu Cushman Wakefield firmy doradczej na rynku nieruchomosci komercyjnych. W ciagu roku czynsze przy tej ulicy wzrosy o 11 proc. do 20 513 euro 21 094 dolary za metr kwadratowy. To o ponad 500 euro wiecej niz na nowojorskiej Piatej Alei. Najdrozsza polska ulica jest warszawski Nowy Swiat ktory zaja 35. miejsce.