Blogs
Home/business/Ukryty rynek pracy oferty ktore umykaja statystykom

business

Ukryty rynek pracy oferty ktore umykaja statystykom

Tych ofert pracy nie znajdziemy w publicznych kanaach rekrutacyjnych. Szacuje sie ze dotycza nawet 60 proc. wszystkich wakatow ale nie trafiaja na strony firm portale ogoszeniowe ani do mediow spoecznosciowych. To wasnie ukryty rynek pracy miejsce gdzie szanse znajduja najlepiej dopasowani i najbardziej zaangazowani kandydaci.

November 24, 2024 | business

— Czasami jest tak, że szuka się osoby ze specyficznymi kwalifikacjami, ale niekoniecznie samo stanowisko jest już nazwane. Znam osoby, które same stworzyły sobie miejsce w firmie, oferując określone kompetencje i doświadczenie, których w zespole brakowało – tłumaczy ekspertka. Kluczem jest umiejętność budowania relacji Jednym z fundamentów tego typu rekrutacji są programy poleceń. — Firmy inwestują bardzo dużo w , aby zachęcić pracowników do rekomendowania znajomych. To opłaca się obu stronom – pracodawcy szybciej znajdują odpowiedniego kandydata, a pracownicy otrzymują nagrody za skuteczne polecenia – mówi Anna. Równie istotny jest . Bezpośredni kontakt z rekruterami, menedżerami do spraw zatrudnienia, czy dyrektorami działów bywa skuteczniejszy niż aplikowanie na ogłoszenia, szczególnie kiedy pooszukiwana jest osoba ze specjalistycznymi kompetencjami. W niektórych branżach informacja o planowanej rekrutacji rozchodzi się w sposób nieformalny – na konferencjach, spotkaniach branżowych lub w grupach dyskusyjnych. — Networking to coś, czego ludzie bardzo się boją. Wciąż pokutuje przekonanie, że odezwanie się do obcej osoby może być odebrane jako narzucanie się. Tymczasem dla pracodawców to często znak zaangażowania i poważnego podejścia –zauważa ekspertka. – Należy podkreślić, że oferty na stanowiska wyższego szczebla przekazywane są głównie przez te nieformalne kanały rekrutacji — dodaje. Ważnym źródłem potencjalnych ofert pracy są też wydarzenia branżowe – targi czy konferencje, które mogą okazać się świetną inwestycją w karierę i budowanie obiecującej sieci kontaktów. Warto też pamiętać o . Wiele osób uważa, że wysyłanie CV przez stronę firmy, to jak wrzucanie dokumentów do czarnej dziury, ale rzeczywistość bywa inna. Bardzo często stanowisko zostaje obsadzone, zanim firma zdecyduje się na publikację ogłoszenia. Wszystko dzięki bazie aplikacji, które ktoś wysłał wcześniej. Strach przed działaniem Choć ukryty rynek pracy otwiera wiele drzwi, strach przed odrzuceniem czy ghostingiem często blokuje kandydatów przed wyjściem z inicjatywą. — W Polsce to szczególnie widoczne. Kandydaci wolą aplikować na ogłoszenia, które widzą na portalach, krępują się przed napisaniem do rekrutera czy menedżera ds. zatrudnienia, nawet jeśli mają gotowy schemat prostej wiadomości na Linkedinie. Tymczasem zarówno na Zachodzie, jak i na Wschodzie taki bezpośredni kontakt jest normą a nie wyjątkiem – zauważa rekruterka. Dodaje również, że samo wysłanie wiadomości to za mało. Ważne jest, aby zaprezentować swoje kompetencje w sposób konkretny i pokazać wartość, jaką możemy wnieść do organizacji. — Nie wystarczy napisać: ‘Chętnie u państwa popracuję’. Trzeba poświęcić chwilę, by przedstawić swoje doświadczenie i dopasować je do potrzeb firmy – tłumaczy ekspertka. Budowanie wizerunku i relacji Anna Karwowska podkreśla, że . Tu liczą się zaangażowanie, kreatywność i odwaga. — Ukryty rynek pracy opiera się na specyficznych kompetencjach i proaktywności kandydatów. Liczy się umiejętność nawiązywania relacji i wychodzenia naprzeciw potrzebom organizacji – podsumowuje rekruterka. Dzięki takiemu podejściu można zdobyć stanowisko, które będzie idealnie dopasowane do naszych umiejętności i wartości. W czasach, gdy przesyłanie CV w odpowiedzi na ogłoszenia coraz rzadziej przynosi efekty, kreowanie swojej marki osobistej, budowanie sieci kontaktów i wychodzenie z inicjatywą to klucz do sukcesu.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS