Blogs
Home/business/Tylko u nas Sonali Verma z INMA o przyszosci mediow w dobie AI. "Rola dziennikarza bedzie musiaa sie zmienic" PODCAST

business

Tylko u nas Sonali Verma z INMA o przyszosci mediow w dobie AI. "Rola dziennikarza bedzie musiaa sie zmienic" PODCAST

Sonali Verma obecnie liderka inicjatywy Generative AI w International News Media Association INMA to doswiadczona konsultantka pracujaca przez lata nad projektami transformacji cyfrowej. Wczesniej pracowaa w wielu mediach i krajach od Bloomberga po CNBC i od Hongkongu po Londyn. W naszym podcascie "AI Journey" rozmawiamy z Sonali na temat tego jak sztuczna inteligencja wpywa na media i samo tworzenie oraz konsumowanie tresci. Pytamy tez czy AI ma szanse zastapic dziennikarzy.

November 27, 2024 | business

Do czego zdaniem Sonali dziennikarze powinni wykorzystywać AI? I czy powinni obawiać się, że stracą pracę na rzecz algorytmów machine learningowych? Ekspertka przekonuje, że GenAI takie jak ChatGPT to rozwiązania w dużym stopniu oparte na zadaniach związanych z językiem, a praca dziennikarzy polega właśnie na pracy z językiem. — Rutynowe, powtarzalne zadania, takie jak np. wybieranie tagów SEO dla tekstów, mogłaby przejąć AI — mówi Sonali Verma. Podaje też przykład: — Kiedy wybuchła pandemia COVID-19, powstało wiele treści na ten temat, ale często miały one różne frazy i opisy, np. covid, COVID, Covid-19, co-vid19. Z myślnikami, bez nich, jako jedno słowo itd. Dziennikarze nie zostawali dziennikarzami po to, aby dobierać frazy kluczowe SEO do tekstów. Są nimi, aby skupiać się na tym, co najważniejsze — patrzeniu na ręce władzy i najbogatszych. AI radzi sobie dobrze w tych zadaniach Zdaniem Sonali praca dziennikarza powinna ewoluować w dobie AI. Po pierwsze, sztuczna inteligencja pomaga w analizowaniu dużych zbiorów danych i pozwala na skuteczniejsze weryfikowanie faktów czy analizowanie np. map poszczególnych krajów, by oceniać, gdzie dochodzi do ważnych zmian dla lokalnych społeczności. Dzięki temu dziennikarze mogą tworzyć artykuły w większym stopniu opierające się na danych i przedstawiać ciekawe wnioski. — AI pomaga też w wymyślaniu. Dla przykładu, kiedy przeprowadzamy z kimś wywiad, możemy wcześniej poprosić sztuczną inteligencję i zaproponowanie dziesięciu pytań, jakie warto zadać. Albo możemy użyć sztucznej inteligencji do pracy z transkrypcją, by wyciągnąć treści warte uwagi. To przyspiesza pracę — mówi Sonali. Według ekspertki sztuczna inteligencja ma szansę uwolnić sporo czasu u dziennikarzy, sprawiając, że — Sztuczna inteligencja może też pomóc czytelnikom w znajdywaniu treści, na jakich im zależy — zauważa Sonali. Co ma na myśli? Jeśli np. opracujemy wiele tekstów na temat wyborów w USA, czytelnik mógłby później odpytać chatbota AI o to, jak wybory wpłyną na jego sytuację podatkową, czy jak zmieni się edukacja w szkole w wybranych stanach. Dzięki temu , natomiast AI dostarczy te odpowiedzi, wybierając je z setek artykułów, jakie opracuje dane medium, do którego czytelnik ma zaufanie. — W ten sposób odbiorca może jeszcze bardziej dostrzegać wartość w naszym dziennikarstwie — przekonuje ekspertka. Niektóre rzeczy są wyłącznie dla ludzi Zapytana o to, czy dziennikarze powinni obawiać się, że zastąpi ich sztuczna inteligencja, Sonali Verma odpowiada, że . Podaje też przykłady. — Kiedy wydarzy się jakaś katastrofa, czy wyślesz dziennikarza na miejsce zdarzenia, aby z empatią był w stanie porozmawiać ze świadkami i zebrał informacje oraz wypowiedzi do materiału z różnymi punktami widzenia, czy powierzysz to zadanie AI? Albo gdy pojawi się szansa na materiał na wyłączność opracowany na podstawie rozmowy z anonimowym źródłem, powierzysz to dziennikarzowi, który ma już relacje z poszczególnymi rozmówcami, czy takie zadanie powinna realizować sztuczna inteligencja? Ponadto dziennikarze doskonale wiedzą, co jest istotne dla odbiorcy. Są w stanie ocenić daną treść i stwierdzić, co jest ważne, podać to w odpowiedniej perspektywie, nadać kontekst, czy też zebrać dodatkowe informacje, bo będą wiedzieć, czego brakuje. — W trakcie rozmowy gospodarz podcastu "AI Journey", Jovan Protić, wiceprezes zarządu Ringier Axel Springer Polska, pyta też ekspertkę o modele biznesowe dla mediów. Czy to sprawiedliwe, że niektóre rozwiązania AI pobierają treści z serwisów mediowych, tworzą ich podsumowania i udostępniają u siebie, bez przekazywania wynagrodzenia autorom i wydawcom? również w sprawie modeli biznesowych dla mediów. — Najlepsze jeszcze przed nami — przekonuje.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS