Home/business/Tak fiskus kontroluje sprzedawcow w internecie. A bedzie mia jeszcze atwiej

business

Tak fiskus kontroluje sprzedawcow w internecie. A bedzie mia jeszcze atwiej

Jesli sprzedajesz przez internet ubrania buty udostepniasz samochod oferujesz mieszkanie turystom lub ogaszasz usugi np. fryzjerskie to platforma z ktorej korzystasz albo juz przekazuje albo dopiero przekaze twoje dane fiskusowi. Eksperci tumacza ze Krajowa Administracja Skarbowa juz dzis kontroluje sprzedawcow. Narzedzi ma wiele. Dostaje tez dane od zagranicznych portali a na poczatku 2025 r. uzyska kolejna paczke od krajowych.

October 24, 2024 | business

Co się zmieniło w przepisach dotyczących sprzedawców internetowych? (KAS). Przepisy te weszły w życie 1 lipca 2024 r. Chodzi o nowelizację ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw (wdrożyła dyrektywę DAC7). Informacje przekazuje administracji skarbowej operator platformy internetowej. To na nim ciążą obowiązki wynikające z dyrektywy DAC-7. , jak mówi Bogdan Zatorski, ekspert Symfonii, Platformy-pośrednicy muszą także poinformować daną osobę o tym fakcie, wysyłając informację e-mailem lub innym kanałem komunikacji, określonym w regulaminie platformy. Jak tłumaczy Bogdan Zatorski, raport z transakcji trafi do fiskusa, jeśli sprzedawcy: Pierwsze raportowanie obejmie transakcje zrealizowane w latach 2023 i 2024. Ekspert podkreśla, że Administracja skarbowa dostanie jednak dodatkowe, precyzyjne dane o sprzedających w internecie, które mogą posłużyć do kontroli poprawności rocznych rozliczeń podatkowych. — Przepisy te mają na celu przeciwdziałanie unikania opodatkowania przez osoby sprzedające towary lub usługi bez zarejestrowania działalności gospodarczej — mówi Bogdan Zatorski. — Dzięki raportowaniu danych sprzedawców przez operatorów platform internetowych fiskus uzyska łatwy dostęp do danych osób, które uzyskują przychody ze sprzedaży internetowej — dodaje Agnieszka Wnuk. Martwić może to jednak wyłącznie tych, którzy nie płacą podatków wbrew obowiązkom. Po co fiskusowi dodatkowe dane o sprzedawcach online — Przepisy przez osoby sprzedające towary lub — przypomina Bogdan Zatorski. Dodaje, że , dlatego tak ważne było opodatkowanie zarobkowej sprzedaży prywatnej, stanowiącej nieuczciwą konkurencję wobec firm oraz osób opłacających podatki. Bogdan Zatorski podaje jako przykład unikania opodatkowania świadczenie odpłatnych, ale prywatnych usług transportowych. Dla porównania usługi taxi są opodatkowane. — Inny przykład unikania opodatkowania to odsprzedaż "upolowanych w szmateksach" ubrań — mówi ekspert. Stacjonarny sklep z używaną odzieżą musi zarejestrować działalność i płacić podatki. Jakie mogą być konsekwencje dla sprzedających? Jak mówi Bogdan Zatorski, informacje przesyłane do organów podatkowych przez platformy pośredniczące w sprzedaży online mogą więc stanowić podstawę do podjęcia przez fiskusa działań i na przykład: Bogdan Zatorski podkreśla, że podawanie nieprawdziwych albo niezgodnych ze stanem faktycznym danych jest w kontekście podatków traktowane jako przestępstwo lub wykroczenie, a w najlepszym razie jako zła wola podatnika. Użytkownicy korzystający z platform online jako sprzedawcy prywatni powinni zadbać o prawdziwość i aktualność danych, które mogą służyć do identyfikacji oraz komunikowania w sprawach podatkowych. Jak fiskus kontroluje sprzedawców już dziś? Agnieszka Wnuk wyjaśnia, że organy skarbowe już dziś kontrolują sprzedawców w internecie. Korzystają bowiem z uprawnień wynikających z art. 45 ust. 1 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Z przepisu tego wynika, że organy KAS (np. urzędy skarbowe) mogą żądać "informacji o zdarzeniach mających bezpośredni wpływ na powstanie lub wysokość zobowiązania podatkowego". — Na tej podstawie, już od dawna — tłumaczy Agnieszka Wnuk. — dodaje — (np. WSA w Warszawie w wyroku z 2019 r., sygn. III SA/Wa 123/19 stanął po stronie fiskusa). Orzekł, że "[...] żądanie udostępnienia informacji miało na celu zebranie informacji o zdarzeniach mających bezpośredni wpływ na powstanie zobowiązania podatkowego. Uzyskane dane dotyczące kontrahentach portalu skarżącej (podatniczki), którzy wystawiają towary w kategorii elektronika, z zadeklarowaną wysyłką towaru spoza Polski, z podaniem kraju wysyłki pozwolą nie tylko na weryfikację zadeklarowanej podstawy opodatkowania, ale również w sposób bezpośredni umożliwiają zweryfikowanie, czy podmioty te [...] wywiązują się z obowiązków podatkowych, nie naruszając aktualnie obowiązujących przepisów." — dodaje Bogdan Zatorski. Takie możliwości fiskus ma już od wielu lat. Nowe przepisy, wprowadzone od 1 lipca 2024 r., jedynie ułatwią skarbówce zadanie. Autor:

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS