Home/business/Skad sie biora turbulencje i czy jest sie czego bac Odpowiada doswiadczony pilot

business

Skad sie biora turbulencje i czy jest sie czego bac Odpowiada doswiadczony pilot

"Myslelismy ze tam zginiemy" "niektorzy zahaczali o sufit" to dramatyczne relacje pasazerow lotu z Madrytu do Urugwaju ktory 1 lipca wpad w silne turbulencje. Turbulencje sa naturalnym zjawiskiem i nieuniknionym elementem powietrznych podrozy jednak ich skala nasila sie z uwagi na zmiany klimatu. Naukowcy prognozuja ze do 2100 r. liczba uskokow wiatru odpowiadajacych za tzw. turbulencje czystego nieba wzrosnie o 29 proc. Zapytalismy eksperta czy jest sie czego bac.

July 06, 2024 | business

Wtorek 21 maja 2024 r. Ponad 70 osób zostało rannych w wyniku silnych . 73-letni pasażer z Wielkiej Brytanii zmarł na zawał serca. Samolot lądował awaryjnie w Bangkoku. Te i podobne, choć może mniej spektakularne i tragiczne w skutkach historie w środku sezonu urlopowego straszą podróżnych. Tymczasem turbulencje są i będą nieodłącznym elementem podróży powietrznych. Co więcej, Turbulencje czystego nieba — Turbulencje zwiastują m.in. chmury burzowe. Każdy pilot wie, że występują pod nimi silne prądy. Takie chmury się omija. — mówi w rozmowie z Business Insider Polska Grzegorz Brychczyński, ekspert lotniczy i doświadczony pilot szybowców. — Kontrolerzy ruchu i piloci wzajemnie się ostrzegają, ale z żywiołem jeszcze nikt nie wygrał, nie ma 100 proc. pewności, że turbulencji uda się uniknąć — dodaje. Turbulencje, o jakich mówi ekspert, to tzw. "Uskoki wiatru w strumieniach odrzutowych wzrosły o 15 proc. na wysokościach przelotowych samolotów, odkąd satelity zaczęły je obserwować w 1979 r. [...] — pisze portal rynek-lotniczy.pl, powołując się na badania naukowców z Uniwersytetu w Reading. atmosferyczne pętle sprzężenia zwrotnego (gdzie ocieplenie generuje dalsze ocieplenie) wzmacniają różnice temperatur, które generują uskoki wiatru w górnych warstwach atmosfery. Z tego powodu modele klimatyczne wskazują, że turbulencje — napisano dalej. — Znane są przypadki, kiedy w wyniku turbulencji samolot spadał o dwa poziomy lotu. A poziom lotu to 300 metrów — tłumaczy Grzegorz Brychczyński. Jesteśmy przyzwyczajeni do ruchów poziomych, takich jak podczas jazdy samochodem. W wyniku turbulencji po raz pierwszy spotykamy się z grawitacją. — przyznaje pilot. Zapnijcie pasy Przyczyną turbulencji są nie tylko uskoki wiatru. Co do zasady, konwekcja cieplna jest silniejsza na styku wody i lądu. Turbulencji możemy się też spodziewać, gdy przelatujemy nad pasmami górskimi. Kiedy wspominam mój pełen nieprzyjemnych wrażeń lot z Sycylii, ekspert tłumaczy, że Pasażerowie odczuwają je, bo samoloty latają na wysokości 7-8 tys. metrów. Najwyższy szczyt Alp — Mont Blanc, ma 4 tys. 807 m. Należy przygotować się na turbulencje, przelatując nad basenem Morza Arabskiego, w drodze np. do Indii. Silne ruchy powietrza występują u wybrzeży Atlantyku, na trasie z Kanady do Ameryki Południowej. Lot z Europy do Stanów Zjednoczonych powinien być spokojniejszy. Grzegorz Brychczyński przypomina wszystkim pasażerom, szczególnie lotów międzykontynentalnych, Jeśli muszą wstać, wyjść z fotela do toalety, najlepiej, by zrobili to możliwie szybko. W sytuacji nagłych turbulencji najbardziej narażone są osoby, które tych zasad nie przestrzegają. — relacjonowała pasażerka feralnego lotu Air Europa. , powiedział mediom inny podróżny o imieniu Stevan. "To było dość okropne uczucie. Myśleliśmy, że tam zginiemy". Jak jednak przekonuje Grzegorz Brychczyński, aż tak dramatyczny scenariusz jest bardzo mało prawdopodobny. Po pierwsze, oprzyrządowanie meteorologiczne pracujące na rzecz lotnictwa jest ciągle doskonalone i potrafi zdiagnozować turbulencje nawet na bezchmurnym niebie. Podczas treningu na symulatorach piloci są też Co więcej, Nie należy więc się bać, że w wyniku gwałtownych ruchów samolot zostanie uszkodzony. Największym zagrożeniem dla pasażerów są obrażenia, jakie mogą odnieść na skutek niezapięcia pasów bezpieczeństwa.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS