business
Skad sie biora turbulencje i czy jest sie czego bac Odpowiada doswiadczony pilot
"Myslelismy ze tam zginiemy" "niektorzy zahaczali o sufit" to dramatyczne relacje pasazerow lotu z Madrytu do Urugwaju ktory 1 lipca wpad w silne turbulencje. Turbulencje sa naturalnym zjawiskiem i nieuniknionym elementem powietrznych podrozy jednak ich skala nasila sie z uwagi na zmiany klimatu. Naukowcy prognozuja ze do 2100 r. liczba uskokow wiatru odpowiadajacych za tzw. turbulencje czystego nieba wzrosnie o 29 proc. Zapytalismy eksperta czy jest sie czego bac.
Wtorek 21 maja 2024 r. Ponad 70 osób zostało rannych w wyniku silnych . 73-letni pasażer z Wielkiej Brytanii zmarł na zawał serca. Samolot lądował awaryjnie w Bangkoku. Te i podobne, choć może mniej spektakularne i tragiczne w skutkach historie w środku sezonu urlopowego straszą podróżnych. Tymczasem turbulencje są i będą nieodłącznym elementem podróży powietrznych. Co więcej, Turbulencje czystego nieba — Turbulencje zwiastują m.in. chmury burzowe. Każdy pilot wie, że występują pod nimi silne prądy. Takie chmury się omija. — mówi w rozmowie z Business Insider Polska Grzegorz Brychczyński, ekspert lotniczy i doświadczony pilot szybowców. — Kontrolerzy ruchu i piloci wzajemnie się ostrzegają, ale z żywiołem jeszcze nikt nie wygrał, nie ma 100 proc. pewności, że turbulencji uda się uniknąć — dodaje. Turbulencje, o jakich mówi ekspert, to tzw. "Uskoki wiatru w strumieniach odrzutowych wzrosły o 15 proc. na wysokościach przelotowych samolotów, odkąd satelity zaczęły je obserwować w 1979 r. [...] — pisze portal rynek-lotniczy.pl, powołując się na badania naukowców z Uniwersytetu w Reading. atmosferyczne pętle sprzężenia zwrotnego (gdzie ocieplenie generuje dalsze ocieplenie) wzmacniają różnice temperatur, które generują uskoki wiatru w górnych warstwach atmosfery. Z tego powodu modele klimatyczne wskazują, że turbulencje — napisano dalej. — Znane są przypadki, kiedy w wyniku turbulencji samolot spadał o dwa poziomy lotu. A poziom lotu to 300 metrów — tłumaczy Grzegorz Brychczyński. Jesteśmy przyzwyczajeni do ruchów poziomych, takich jak podczas jazdy samochodem. W wyniku turbulencji po raz pierwszy spotykamy się z grawitacją. — przyznaje pilot. Zapnijcie pasy Przyczyną turbulencji są nie tylko uskoki wiatru. Co do zasady, konwekcja cieplna jest silniejsza na styku wody i lądu. Turbulencji możemy się też spodziewać, gdy przelatujemy nad pasmami górskimi. Kiedy wspominam mój pełen nieprzyjemnych wrażeń lot z Sycylii, ekspert tłumaczy, że Pasażerowie odczuwają je, bo samoloty latają na wysokości 7-8 tys. metrów. Najwyższy szczyt Alp — Mont Blanc, ma 4 tys. 807 m. Należy przygotować się na turbulencje, przelatując nad basenem Morza Arabskiego, w drodze np. do Indii. Silne ruchy powietrza występują u wybrzeży Atlantyku, na trasie z Kanady do Ameryki Południowej. Lot z Europy do Stanów Zjednoczonych powinien być spokojniejszy. Grzegorz Brychczyński przypomina wszystkim pasażerom, szczególnie lotów międzykontynentalnych, Jeśli muszą wstać, wyjść z fotela do toalety, najlepiej, by zrobili to możliwie szybko. W sytuacji nagłych turbulencji najbardziej narażone są osoby, które tych zasad nie przestrzegają. — relacjonowała pasażerka feralnego lotu Air Europa. , powiedział mediom inny podróżny o imieniu Stevan. "To było dość okropne uczucie. Myśleliśmy, że tam zginiemy". Jak jednak przekonuje Grzegorz Brychczyński, aż tak dramatyczny scenariusz jest bardzo mało prawdopodobny. Po pierwsze, oprzyrządowanie meteorologiczne pracujące na rzecz lotnictwa jest ciągle doskonalone i potrafi zdiagnozować turbulencje nawet na bezchmurnym niebie. Podczas treningu na symulatorach piloci są też Co więcej, Nie należy więc się bać, że w wyniku gwałtownych ruchów samolot zostanie uszkodzony. Największym zagrożeniem dla pasażerów są obrażenia, jakie mogą odnieść na skutek niezapięcia pasów bezpieczeństwa.
PREV NEWSMZ ponad 150 mln z dla studentow kierunkow medycznych w ramach tzw. systemu zachet KPO
NEXT NEWSMorska elektrownia soneczna. Pilotazowa platforma juz daje prad
Peczynska-Naecz chcemy przekazac kilkanascie mld z na pomoc w usuwaniu skutkow powodzi
Bardzo duza czesc srodkow europejskich kilkanascie miliardow zotych chcemy przekierowac na pomoc w usuwaniu skutkow powodzi powiedziaa we wtorek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Peczynska-Naecz. Dodaa ze 35 mld z trafi na zabezpieczenie przeciwpowodziowe.
Pierwszy sondaz po powodzi. KO umacnia sie przed PiS
342 proc. badanych zagosowaoby w wyborach do Sejmu na Koalicje Obywatelska a 31 proc. na Prawo i Sprawiedliwosc - wynika z sondazu United Surveys wykonanego na zlecenie Wirtualnej Polski.
Uruchamiali niezamowione usugi a opate doliczali do abonamentu. UOKiK wzia pod lupe praktyki UPC i Canal Polska
Prezes UOKiK wyda decyzje zobowiazujaca UPC do zwrotu opat za niezamowione usugi. Z kolei spoce Canal Polska postawi zarzuty dotyczace waczania konsumentom usug dodatkowych na ktore nie udzielili wyraznej zgody - poda Urzad w komunikacie.
Chinczycy zastymuluja gospodarke. Inwestorzy reaguja pozytywnie
Aby pobudzic kulejacy wzrost gospodarczy wadzekomunistycznych Chin zdecydoway sie na poluzowanie polityki pienieznej.
Beda uatwienia dla firm zatrudniajacych zonierzy WOT. Oto szczegoy
Ministerstwo Obrony Narodowej chce zachecac pracodawcow do zatrudniania zonierzy obrony terytorialnej i aktywnej rezerwy. Dzis projektem ma zajac sie rzad. Celem regulacji jak poda resort jest podniesienie atrakcyjnosci terytorialnej suzby wojskowej i zwiekszenie liczebnosci Si Zbrojnych RP.
Od pazdziernika nowe zasady wystawiania L4. Ma byc szybciej i bezawaryjnie
Elektroniczne zwolnienia lekarskie juz nikogo nie dziwia jednak ZUS informuje o istotnych zmianach tego systemu juz od 1 pazdziernika. Ma byc prosciej zarowno dla lekarzy jak i pacjentow a zmiany obejma producentow aplikacji gabinetowych.