Blogs
Home/business/Santander tempo wzrostu konsumpcji prywatnej bedzie powoli hamowac w 2025 r.

business

Santander tempo wzrostu konsumpcji prywatnej bedzie powoli hamowac w 2025 r.

W 2025 r. tempo wzrostu konsumpcji prywatnej bedzie powoli hamowac a jej role jako gownego czynnika wzrostu PKB z czasem przejma inwestycje - ocenili we wtorek w komentarzu do danych GUS ekonomisci banku Santander.

November 26, 2024 | business

Główny Urząd Statystyczny poinformował we wtorek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2024 r. była wyższa niż przed rokiem o 1,3 proc. (wobec wzrostu o 2,8 proc. w październiku 2023 r.). W porównaniu z wrześniem 2024 r. w ubiegłym miesiącu zanotowano wzrost sprzedaży detalicznej o 7,8 proc., a w okresie styczeń-październik 2024 r. sprzedaż wzrosła r/r o 2,4 proc. (wobec spadku o 2,6 proc. w analogicznym okresie 2023 r.). Jak podkreślili w komentarzu do wtorkowych danych GUS ekonomiści Santander Bank Polska, wzrost sprzedaży detalicznej był wyższy 0,2 punktu proc. powyżej ich oczekiwań i o 0,6 p.p. powyżej konsensusu rynkowego, co stanowi pierwsze pozytywne zaskoczenie w danych o sprzedaży od pierwszego kwartału br. Dodali, że w ujęciu wyrównanym sezonowo sprzedaż detaliczna wzrosła o 5,6 proc. miesiąc do miesiąca, po spadku o 6,7 proc. m/m miesiąc wcześniej. "Choć pozytywne zaskoczenie w danych o sprzedaży nie było aż tak mocne, jak w przypadku wczorajszych danych o produkcji przemysłowej, to łagodzi część obaw o stan polskiej konsumpcji prywatnej, która w naszej ocenie powinna wciąż stanowić istotne wsparcie dla wzrostu gospodarczego w kolejnych kwartałach. Niemniej, spodziewamy się, że w 2025 r. tempo wzrostu konsumpcji prywatnej będzie powoli hamować, a jej rolę jako głównego czynnika wzrostu PKB z czasem przejmą inwestycje" - ocenili. Zwrócili również uwagę, że zarówno sprzedaż dóbr trwałych, jak i nietrwałych okazała się w październiku lepsza od ich oczekiwań. "Zgodnie z naszymi obliczeniami dla pierwszej kategorii dóbr tempo wzrostu sprzedaży przyśpieszyło z 1,2 proc. r/r do 9,7 proc. r/r, a dla drugiej kategorii – z -4,5 proc. r/r do -0,8 proc. r/r. Poprawa tempa wzrostu sprzedaży detalicznej ogółem wynikała przede wszystkim z lepszych wyników sprzedaży produktów spożywczych, której dynamika wzrosła z -7,6 proc. r/r do -1,2 proc. r/r, i sprzedaży samochodów, której tempo wzrostu przyśpieszyło z 11,2 proc. r/r do 24,1 proc. r/r" - dodali w komentarzu analitycy. Ekonomiści banku dodali również, że według danych GUS załamanie sprzedaży detalicznej we wrześniu było wywołane przede wszystkim gwałtownym spadkiem sprzedaży żywności, którego skala nie miała w naszej ocenie fundamentalnego uzasadnienia. Dodali, że wedle ich szacunków, poprawie uległy wyniki sprzedaży w sklepach niewyspecjalizowanych, np. supermarketach z -4,7 proc. r/r do 1,2 proc. r/r. Dane te - wraz z poprawą sprzedaży produktów spożywczych w październiku - wskazują, że wrześniowe osłabienie było "jednorazowym wydarzeniem i nie odzwierciedlało efektów strukturalnych".

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS