business
Robot sprzeda pieczywo w Goraco Polecam
Siec piekarnicza postawia na zwiekszenie liczby sklepow ale dalszy rozwoj nakierowuje takze na wprowadzanie nowych rozwiazan. Na razie testowo.
Automatyzacja w coraz większym stopniu wdziera się zarówno do naszego życia codziennego, jak też do biznesu. Poziom absorpcji nowoczesnych technologii, w tym robotyzacji, nie jest jednak jednakowy w poszczególnych branżach. Nowe rozwiązania dopiero testują np. właściciele piekarni i sklepów sprzedających wyroby piekarnicze. Na test automatyzacji sprzedaży zdecydowała się sieć Gorąco Polecam. Smaki z piekarni — przejęta kilka lat temu i zarządzana przez Bartłomieja Rychcika (właściciel spółki Enata Bread). W Warszawie, między dworcem kolejowym Warszawa Centralna a galerią handlową Złote Tarasy, pojawił się automat (rodzaj maszyny vendingowej) sygnowany marką Gorąco Polecam. Smaki z piekarni, w którym klienci mogą kupić wybrane produkty piekarnicze i kanapki. Jeśli koncept spotka się z zainteresowaniem, spółka postawi automaty także w innych lokalizacjach. — Postawiliśmy na nowe rozwiązania. Nasz automat jest mocno zaawansowany technologicznie, wyposażony w kamery, czujniki itp. Jest obsługiwany przez ramię robotyczne, co wzbudza ciekawość i zainteresowanie klientów. Za tym, że projekt ma szansę na sukces, przemawia kilka argumentów. Automaty robotyczne mogą być czynne 24/7. Zakładamy, że dobrze sprawdzą się przy szkołach, gdzie nie ma dostępu do sklepików z dobrym asortymentem dostosowanym do potrzeb dzieci. Mogą zostać ustawione na kempingach, w punktach turystycznych oddalonych od głównych ulic itd. — mówi Bartłomiej Rychcik. Robot do sprzedaży asortymentu piekarniczego wpisuje się ponadto w trend zero waste. Idąc tą drogą, sieć Gorąco Polecam już wcześniej zaczęła udostępniać produkty za pośrednictwem aplikacji Too Good To Go — nadwyżki jedzenia z restauracji czy sklepów sprzedawane są klientom w atrakcyjnej cenie w paczkach niespodziankach. W automatach mogą być umieszczane pełnowartościowe produkty, które nie zostały sprzedane w godzinach działania stacjonarnych sklepów. — Dalekosiężnym celem projektu nie jest natomiast eliminacja tradycyjnych sklepów, chcemy ich otwierać coraz więcej — poza sprzedażą istotna jest także obsługa, bezpośredni kontakt z klientem, atmosfera w punkcie handlowym — mówi Bartłomiej Rychcik. Urządzenie robotyczne może utrzymywać stałą, zaprogramowaną temperaturę przez co chroni produkty przed wpływem pogody. Obecnie spółka testuje działanie robota w temperaturze chłodniczej, pozwalającej na zachowanie świeżości bułek, kanapek, słodkich przekąsek i soków, ale planuje dalsze prace nad dostosowaniem urządzenia do jednoczesnej sprzedaży produktów schłodzonych i podgrzanych. Zaawansowana wersja mogłaby być wyposażona także w automat do robienia kawy. — Tego projektu nie traktujemy jeszcze w sposób inwestycyjny, nie został przekalkulowany pod kątem finansowej opłacalności. To innowacyjne przedsięwzięcie, choć rzeczywiście wyznaczające kierunek rozwoju Gorąco Polecam, a być może także całej branży — mówi Bartłomiej Rychcik. Technologiczny projekt realizowany jest wspólnie z polską spółką Mago, oferującą produkty dla branży wyposażenia sklepowego oraz magazynowego, w tym technologiczne rozwiązania dla handlu detalicznego — samoobsługowe witryny, autonomiczne sklepy itp. Rodzimy sektor w ostatnich latach musiał dostosować się do istotnej zmiany w zakresie popytu. Polacy ograniczyli zakupy pieczywa świeżego, zwiększając konsumpcję pozostałych wyrobów piekarskich, np. drożdżówek, croissantów. Rozwój tego segmentu stworzył szansę na podniesienie rentowności, ale wymagał też większej innowacyjności. Perspektywy branży są umiarkowanie optymistyczne. Wsparciem sprzedaży pozostaje charakter wyrobów piekarskich jako podstawowego produktu spożywczego. W krótkim okresie wzrost realnych dochodów gospodarstw domowych w Polsce będzie sprzyjać popytowi na produkty piekarskie. Dodatkowo w długim terminie wraz z rosnącą zamożnością polskiego społeczeństwa powinny zwiększać się wydatki na wyroby zbożowe, które obecnie są na wyraźnie niższym poziomie niż w bogatszych krajach UE o podobnym profilu konsumpcji. Po stronie kosztowej w najbliższych miesiącach może pojawić się wzrost cen zbóż i mąki, będący efektem słabszej sytuacji podażowej w UE. Wyzwaniem średniookresowym będą koszty energii, szczególnie że ze względu na politykę środowiskową UE konieczne mogą okazać się inwestycje w inne niż gazowe systemy ogrzewania pieców. Presję będą generowały też rosnące koszty pracy — w branży piekarniczej ich udział w strukturze kosztów jest wyższy niż średnia dla przemysłu spożywczego. Stawiając na nowości, spółka przygotowała na wrzesień pierwszą kampanię reklamową obejmującą zasięgiem Warszawę (siatki wielkoformatowe, citylighty, ekrany w metrze, tramwajach itp.). W ramach promocji zdecydowała się także na zwiększenie aktywności w mediach społecznościowych (Instagram, Facebook, TikTok). Adresatami są m.in. uczniowie, studenci, pracownicy. — Kampanię realizujemy wspólnie z Glovo i właścicielem marki wody Rodowita. Chcemy mocniej uwidocznić się i zakorzenić także w świadomości młodszych klientów. Jesteśmy ciekawi efektów — podkreśla Bartłomiej Rychcik. Jednocześnie spółka stawia na nowe lokale stacjonarne. Szacuje, że w 2024 r. uruchomi około 35 sklepów. Wszystkich ma już ponad 100 — to lokale własne, tylko jeden franczyzowy. — Oprócz rozwoju sieci lokali stacjonarnych postawiliśmy również na e-commerce, w tym katering sprzedawany w sklepie internetowym, a także delivery — weszliśmy w aplikacje takie jak Wolt, Bolt, Uber Eats, Glovo i Pyszne.pl. Dążymy do tego, by sprzedaż internetowa stanowiła 10-15 proc. obrotów spółki — mówi Bartłomiej Rychcik.
PREV NEWSPrzedsiebiorcy zaczynaja sprzatac po powodzi
NEXT NEWSPKP PLK maja nowy pomys na modernizacje sieci kolejowej
Przebudzenie rynku budowlanego Oto prognozy na przyszy rok
Rynek budowlany w Polsce wzrosnie w Polsce w 2025 roku realnie o 3 proc. w scenariuszu bazowym po spadku o 64 proc. w tym roku - podaa firma badawcza PMR na seminarium organizowanym przez Stowarzyszenie Producentow Cementu.
NIK krytykuje rzad PiS. "Nieracjonalnie wyda 148 mln z"
Nienalezycie nieracjonalnie i nieefektywnie rzad wyda ponad 148 mln z na kampanie spoeczne prowadzone od 2016 r. do poowy 2023 r. - ustalia Najwyzsza Izba Kontroli. W wyniku kontroli NIK przygotowaa zawiadomienia do prokuratury ws. trzech byych urzednikow KPRM i Ministerstwa Finansow.
Eksperci duzego banku Przemys w Polsce notuje przejsciowe osabienie. Co dalej
Eksperci ING skomentowali najnowsze dane z przemysu. Ich zdaniem polski sektor produkcyjny doswiadcza chwilowego spowolnienia jednak dugoterminowe prognozy pozostaja pozytywne.
Niemcy zbuduja siec wodorowa
Niemieckie wadze zatwierdziy plany budowy sieci wodorowej o wartosci 19 mld EUR. Ma powstac w ciagu kolejnych osmiu lat.
Susza w Rosji zbiory pszenicy najnizsze od lat
Produkcja pszenicy w Rosji ma zmalec trzeci rok z rzedu co wynika z braku opadow ktory opoznia zasiewy w najwiekszym na swiecie kraju produkujacym ten surowiec. Wedug danych firmy konsultingowej SovEcon w 2025 roku przewiduje sie zbiory na poziomie 801 mln ton. Byby to najnizszy wynik od sezonu 2021-2022 co dodatkowo wywiera presje na i tak juz ograniczone globalne zapasy podaje agencja Bloomberg.
Gwatowny spadek sprzedazy detalicznej. Eksperci szukaja przyczyn
Obecny apetyt na wydatki osab w wyniku spowolnienia realnego wzrostu wynagrodzen. We wrzesniu pace w sektorze przedsiebiorstw wzrosy realnie o 52 proc. rok do roku - najsabiej w 2024 roku. To wedug analitykow gowna przyczyna zaskakujaco negatywnego odczytu ktory we wtorek opublikowa GUS.