business
Rekordowe profity PKP Intercity
Przewoznik wola zbyt duzo nie zarabiac zeby panstwo nie scieo mu wynagrodzenia za suzbe publiczna. To sie wasnie zmienia - za piec lat chce miec znacznie wieksze przychody i nawet 12-procentowa rentownosc. Juz w tym roku pobije rekord - beda pieniadze na wielkie inwestycje.
Coraz więcej pasażerów wybiera pociągi PKP Intercity. Od początku roku spółka przewiozła 68 mln osób. To wynik zbliżony do osiągniętego w całym ubiegłym roku. W bieżącym zanosi się na 80 mln pasażerów, a prognozy na 2030 r. przewidują aż 110 mln. Wzrost popytu na bilety przekłada się na wyniki. - W ubiegłym roku jednostkowy zysk netto na poziomie skonsolidowanym był niski - wyniósł 92 mln zł. Na podstawie danych za dziewięć miesięcy szacujemy, że w tym roku może być dwa, a nawet dwa i pół razy wyższy – mówi Dagmara Zawadzka, wiceprezes ds. finansowych PKP Intercity. Poprawić się ma także - i to mocno - rentowność netto, m.in. dzięki trzymaniu w ryzach kosztów administracji i remontów. - W ostatnich trzech latach wynosiła 1,3-1,7 proc. To zbyt niski poziom. Celem jest zwiększenie jej do 8-12 proc. do 2030 r. – mówi wiceprezes. Oprócz wpływów z biletów PKP Intercity otrzymują także pieniądze od skarbu państwa za przewozy świadczone w służbie publicznej w ramach tzw. umowy PSC. - Kiedyś w spółce panowało przekonanie, że ze względu na pełnienie misji publicznej po prostu nie wypada mieć wysokich zysków – mówi Dagmara Zawadzka. Obawiano się, że rosnące profity zachęcą rząd do obniżenia państwowego finansowania. - Wpływy z umowy PSC stanowią przychód spółki, a dzięki kontroli kosztów możemy osiągać tzw. rozsądny zysk, niezbędny do finansowania ogromnego programu inwestycyjnego obejmującego zakup 300 wagonów, 35 hybrydowych zespołów spalinowych, ponad 100 lokomotyw, 42 składów piętrowych i pociągów dużych prędkości. Przygotowujemy się do liberalizacji rynku i wprowadzenia konkurencji po 2030 r., rozbudowując tabor i siatkę połączeń, których od grudnia będzie więcej aż o 50. Nasze pociągi w przyszłym roku wykonają pracę o ponad 12 proc. większą niż w obecnym rozkładzie – podkreśla Dagmara Zawadzka. - Wartość inwestycji w latach 2025-30 szacujemy na 22 mld zł. Dzięki nim suma bilansowa spółki zwiększy się blisko trzykrotnie - z około 10 mld zł obecnie do 27-28 mld zł w 2030 r. Tak dużych inwestycji wpływających na wzrost nominalnej wartości majątku trwałego nie możemy pokrywać głównie długiem, więc zaplanowaliśmy zrównoważoną strukturę finansowania. Zyski powiększone o amortyzację, a bardziej precyzyjnie: przepływy z działalności operacyjnej, pokryją do 2030 r. około jednej trzeciej planowanych wydatków inwestycyjnych – wyjaśnia Dagmara Zawadzka. Resztę firma chce sfinansować długoterminowymi kredytami, zaciąganymi m.in. w EBI i bankach komercyjnych, i dotacjami unijnymi, których udział szacuje na 14-15 proc. Liczy też na zastrzyk kapitału od właściciela, czyli PKP - na zakup pojazdów dużych prędkości. Wiceprezes podkreśla, że projekt przeszedł test prywatnego inwestora, a analizy wskazują na wysoki zwrot z inwestycji. Planowane inwestycje dotyczą nie tylko zakupu i utrzymania taboru, ale także infrastruktury, na której rozbudowę przewoźnik przeznaczy ponad 3 mld zł. - Duże inwestycje planujemy także w obszarze IT i cyfryzacji. Kosztem 100 mln zł budowany jest centralny system sprzedaży biletów. Planujemy rozwijanie aplikacji, usprawnienie sprzedaży przez internet itp. – wylicza Dagmara Zawadzka. Lepiej ma działać m.in. dynamiczny system zarządzania sprzedażą, umożliwiający wprowadzanie promocji i oferowanie tańszych biletów na mniej obleganych trasach i w mniej popularnych terminach. PKP Intercity chcą też zbudować bazę danych umożliwiającą firmie porównywanie oferty z innymi przewoźnikami, co ułatwi zarządzanie cenami biletów. Dagmara Zawadzka twierdzi, że na wielu trasach spółka od dawna ich nie zwiększała i realnie przychód z biletów w przeliczeniu na pasażera jest o 40 proc. niższy niż przed dekadą. Jej zdaniem bilety w Intercity nie powinny być tańsze niż u przewoźników regionalnych, a na niektórych liniach są. Plan zwiększenia rentowności już doceniają instytucje międzynarodowe. Agencja ratingowa Fitch zmieniła perspektywę ratingu PKP Intercity ze stabilnej na pozytywną. Utrzymała długoterminowy rating w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+ oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie AA (pol). Zapowiedziała jednak, że jeśli podczas następnego przeglądu PKP Intercity prognozy finansowe się potwierdzą, rating spółki może zostać zrównany z ratingiem Polski, który obecnie jest na poziomie A-. Spółka PKP Intercity może i powinna osiągać zysk. Według unijnych standardów za rozsądną uważa się rentowność na poziomie około 10 proc. Ważne tylko, żeby wynik finansowy był skorelowany z przychodami z biletów. Można je podwyższyć m.in. dzięki podniesieniu opłat za przejazd na niektórych trasach i w niektórych godzinach. Nie jestem przeciwny kontraktowaniu usług z umowy PSC i generowaniu zysku przez przewoźników, pod warunkiem że nie mamy do czynienia z monopolem. Warto jednak podkreślić, że po liberalizacji rynku i wejściu w życie IV pakietu kolejowego zlecenia na realizację przewozów będą przyznawane w przetargach. I właśnie ten mechanizm powinien pozwolić na racjonalizację poziomu dopłat i zysków. Dobrze więc, że PKP Intercity odchodzą od polityki utrzymywania niskich zysków i opierania się głównie na dotacji z umowy PSC. Mam jednocześnie nadzieję, że profity nie zostaną przejedzone, lecz zainwestowane w tabor, by spółka nie uzależniła się trwale od dofinansowania unijnego, a po liberalizacji rynku miała pieniądze na dalszy rozwój.
PREV NEWSUrsusa zycie po zyciu. Ukrainski wasciciel chce reaktywowac dawnego giganta
NEXT NEWSBrainScan postawi AI krok przed radiologiem
Chiny uruchomiy megaport w Ameryce Poudniowej. USA w odwrocie
W kontekscie napiec handlowych miedzy USA a Chinami ktore moga ulec nasileniu wraz z powrotem Donalda Trumpa do polityki Chiny dokonuja strategicznego ruchu w Ameryce acinskiej otwierajac nowy megaport w Peru. To wydarzenie moze zwiastowac zmiane w globalnych szlakach handlowych umozliwiajac omijanie Ameryki Ponocnej w miedzynarodowym handlu.
Cios w gospodarke Rosji. Rafinerie na krawedzi rentownosci
Rosyjskie rafinerie ropy naftowej stoja w obliczu powaznego kryzysu finansowego ktory moze doprowadzic do zamkniecia niektorych zakadow w najblizszych miesiacach. Jak donosi Reuters wzrost kosztow surowcow spadek cen produktow naftowych oraz rosnace koszty kredytow sprawiaja ze wiele rafinerii dziaa na granicy rentownosci.
Ponad 3 miliony niemieckich emerytow zagrozonych ubostwem
Wedug danych Eurostatu ok. 32 mln niemieckich emerytow jest zagrozonych ubostwem. Informacje te ujawnia lewicowa partia BSW kierowana przez Sahra Wagenknecht.
Kolejny polski serial hitem Netfliksa. Czy bedzie 2 sezon "Idz przodem bracie"
Bezrobotny antyterrorysta z atakami paniki z tonacym w dugach ojcem naogowym hazardzista i siostra ktora w zaawansowanej ciazy mieszka na dziace z mezem takze ateciakiem - polski serial zaczyna sie obiecujaco. A dalej Netfliksie nie jest zle ale mogoby byc lepiej. "Idz przodem bracie".
Waloryzacja emerytur. O ile wzrosna w 2025
Waloryzacja emerytur to coroczna podwyzka swiadczen emerytalno-rentowych ktora ma na celu dostosowanie ich wysokosci do zmieniajacych sie warunkow gospodarczych. W 2025 roku - jeszcze w czerwcu szacowa rzad - waloryzacja siegnie 678 proc. Z danych makroekonomicznych wynika jednak ze moze to byc duzo mniej. Sprawdzmy co to oznacza dla emerytow.
Zerowy VAT na transport publiczny. Ministerstwo odpowiada
Ministerstwo Finansow analizuje mozliwosc obnizenia z stawki VAT dla okreslonych usug transportu pasazerskiego do 0 proc. z 8 proc. obecnie poda resort. Dziaania w tym zakresie zostana podjete w najblizszym mozliwym momencie uwzgledniajac mozliwosci budzetowe panstwa.