Blogs
Home/business/Raport Wdrozenie JPKCIT trudniejsze niz myslano. Firmy w kopocie

business

Raport Wdrozenie JPKCIT trudniejsze niz myslano. Firmy w kopocie

Od 2025 r. rusza nowy obowiazek dla podatnikow CIT czyli m.in. spoek akcyjnych z o.o. komandytowych komandytowo-akcyjnych i niektorych jawnych. Podmioty te poczatkowo najwieksze firmy beda musiay przesyac fiskusowi tzw. pliki JPKCIT. Jak firmy sa przygotowane do tego obowiazku i co sprawia im najwieksze problemy Wyjasniamy.

November 07, 2024 | business

Przypomnijmy, że nowy obowiązek przesyłania JPK_CIT w pierwszej kolejności (od 31 grudnia 2024 r.) będzie dotyczył największych firm, (o przychodach przekraczających 50 mln euro rocznie) oraz podatkowych grup kapitałowych (PGK). Rok później, czyli od 31 grudnia 2025 r. pliki będą musieli przesyłać wszyscy podatnicy CIT, którzy przesyłają też JPK_VAT, a rok później — pozostali podatnicy CIT. Ile firm jest przygotowanych na raportowanie JPK_CIT Z raportu Grant Thornton wynika, że: Autorzy raportu tłumaczą, że niespieszne tempo przystosowywania firm do nowych obowiązków wynika zapewne z harmonogramu wdrażania JPK_CIT. Słowem, większość firm ma jeszcze ponad rok na przygotowania. Eksperci podkreślają jednak, że wdrożenie nowych obowiązków nie jest proste, a nawet największe podmioty nie powinny z tym zwlekać. — — przekonuje Elżbieta Ślusarczyk, doradca podatkowy i senior menedżer w Departamencie Doradztwa Grant Thornton. Ekspertka zwraca uwagę, że dostosowanie systemu w trakcie roku, czy po jego zakończeniu, może w wielu przypadkach nie być możliwe bądź wiązać się z istotnymi trudnościami (np. koniecznością uzupełnienia określonych danych, które nie były zbierane przez cały rok). — Dlatego też najwięksi podatnicy i podatkowe grupy kapitałowe, które w pierwszej kolejności będą objęte JPK_CIT nie powinny zwlekać z rozpoczęciem prac nad wdrożeniem — uważa Elżbieta Ślusarczyk. Jakie są problemy z dostosowaniem do JPK_CIT Podstawowy problem z JPK_CIT jest taki, że Autorzy raportu również przyznają, że — W praktyce rzadko zdarza się, że dane podatkowe wynikają wprost z prowadzonych ksiąg rachunkowych. Zazwyczaj podatnicy sporządzają odrębne obliczenia w oparciu o arkusze kalkulacyjne, które prowadzą do uzgodnienia wyniku księgowego i podatkowego. – czytamy w raporcie. Samo rozwiązanie informatyczne, choć jest istotnym elementem w procesie przygotowań do wdrożenia JPK CIT, nie zagwarantuje więc poprawności raportowania. Problemy z identyfikacją tych obszarów, które trzeba "dołożyć" do ksiąg rachunkowych w pliku JPK_CIT, są również według badanych firm problemem numer 1. Widać to na poniższym wykresie. Elżbieta Ślusarczyk dodaje, że w praktyce trudnością, z którą mierzą się wszyscy podatnicy, jest również Struktura schemy, zakres i sposób zaraportowania danych w JPK_CIT nadal budzą wiele wątpliwości. Celem JPK_CIT jest bowiem pozyskanie zunifikowanych w określony sposób danych, co wiąże się z szeregiem wątpliwości, jak przeprowadzić ją u poszczególnych podatników, działających w oparciu o różne systemy finansowo-księgowe — mówi Elżbieta Ślusarczyk. Czego obawiają się działy finansowo-księgowe w związku z JPK_CIT, a co zadziała na korzyść? — to kolejny wniosek z badania Grant Thornton. Co czwarty ankietowany boi się też większych kontroli podatkowych. — JPK CIT to przede wszystkim krok w stronę automatyzacji i digitalizacji, który zwiększy wartość przekazywanych danych pod kątem analizy podatkowej. — tłumaczy Marita Pruss, supervisor w Departamencie Doradztwa Grant Thornton. Z drugiej strony 24 proc. ankietowanych ocenia, że — JPK CIT to również szansa na przegląd dotychczasowej metodologii, zidentyfikowanie ewentualnych nieprawidłowości, czy transformację procesów księgowych i podatkowych — uważa Marita Pruss. Z raportu wynika też, że 76 proc. ankietowanych firm już zaplanowało szkolenia dotyczące nowych obowiązków wynikających z JPK_CIT, a kolejne 18 proc. planuje je dopiero zorganizować. Firmy będą też potrzebowały pomocy. 16 proc. badanych wskazało, że planuje skorzystać ze wsparcia doradcy podatkowego, a ponad połowa (53 proc.) rozważa taką opcję. Co trzecia firma (31 proc.) zamierza poradzić sobie sama, wewnętrznymi zasobami. Autor:

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS