Static Ad
Static Ad
Blogs
Home/business/PSNM rosnie liczba Polakow rozwazajacych zakup samochodu elektrycznego

business

PSNM rosnie liczba Polakow rozwazajacych zakup samochodu elektrycznego

W ciagu ostatnich czterech lat ponad trzykrotnie z 7 proc. do 24 proc. wzrosa liczba Polakow rozwazajacych zakup samochodu elektrycznego - wynika z badania Barometru Nowej Mobilnosci przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilnosci PSNM.

December 27, 2024 | business

Z badania wynika, że w 2020 r. 7 proc. badanych rozważało zakup BEV-a, w 2021 r. – 12 proc., w 2022 r. – 15 proc., w 2023 r.– 23 proc., a w roku 2024 – 24 proc. Autorzy badania wskazują, że główną barierą powstrzymującą Polaków przed zakupem samochodów elektrycznych jest ich cena. Polacy deklarują jednak, że są w stanie zapłacić więcej za elektryczną wersję tego samego modelu niż za spalinową. "Aż 74 proc. badanych podkreśla, że mogłoby rozważyć przejście na napęd elektryczny, gdyby koszt takich pojazdów był maksymalnie o 10 tys. złotych wyższy niż ich spalinowych odpowiedników. Zarazem według 53 proc. ankietowanych obecny poziom dofinansowania osobowych samochodów elektrycznych jest nieadekwatny do realiów rynkowych" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, dyrektor operacyjny F5A New Mobility Research and Consulting, Albert Kania. Z badania wynika, że ponad połowa (58 proc.) ankietowanych deklaruje, że obniżenie cen samochodów elektrycznych skutecznie mogłoby ich przekonać do zakupu. "Zdaniem respondentów, elektryczny samochód miejski powinien kosztować 99.725 zł, tymczasem według danych Info-Ekspert średnia cena nowych pojazdów w tym segmencie wynosi 178.365 zł. W przypadku aut innych segmentów różnice są mniejsze: badani uważają, że pojazdy kompaktowe powinny kosztować 133.554 zł (wg Info-Ekspert kosztują średnio 192.443 zł), a samochody klasy średniej – 204.352 zł (ich średnia cena to 247.500 zł)" - napisano w komentarzu do badania. Autorzy badania oceniają, że aby przekonać Polaków do elektromobilności konieczne jest przyspieszenie rozbudowy infrastruktury ładowania. "33 proc. Polaków traktuje tę kwestię priorytetowo i od stanu rynku ładowania uzależnia decyzję o nabyciu 'elektryka'. Z ostatniego wydania raportu PSNM wynika, że zmianie uległy preferencje Polaków związane z płatnościami za usługi ładowania. 42 proc. ankietowanych jako preferencyjną metodę wybrało aplikację mobilną" - napisano w komunikacie prasowym. "To przełomowa zmiana, gdyż pierwszy raz w historii badania, płatności kartą (które jeszcze 7 lat temu odpowiadały za ponad 80 proc. wskazań respondentów) spadły na drugą pozycję z wynikiem 37 proc." - dodano.

SOURCE : pb
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS