business
Polski rynek transportowy w kryzysie - spadek przychodow i restrukturyzacje
Ponad poowa firm transportowych notuje spadek przychodow a blisko 40 proc. przewiduje dalsze zmniejszenia. Brana przezywa najpowaniejszy kryzys od ponad 20 lat co wymusza restrukturyzacje i redukcje zatrudnienia. Mimo trudnoci firmy adaptuj si i inwestuj w nowe technologie przygotowujc si na powrt do wzrostu.
Ponad połowa badanych przewoźników zadeklarowała spadek przychodów, a blisko 40 proc. spodziewa dalszego ich zmniejszenia - wynika z opublikowanego w środę raportu związku pracodawców "Transport i Logistyka Polska". W opinii przewoźników branża przezywa największy kryzys od 20 lat. Zgodnie z raportem, 54 proc. badanych firm z branży transportu drogowego odnotowało spadek przychodów w ciągu ostatnich 2 lat, a 38 proc. odnotowało spadek powyżej 5 proc. 37 proc. spodziewa się dalszych spadków w ciągu następnych 2 lat, a 14 proc. zakłada utrzymanie poziomu przychodu. W opinii przewoźników, kryzys ten jest najpoważniejszym od ponad 20 lat, co wymusiło na wielu firmach redukcję floty, zatrudnienia, a nawet restrukturyzację, likwidację albo upadłość. Udział firm transportowych w postępowaniach upadłościowych i restrukturyzacyjnych wzrósł z 5 proc. w 2021 r. do 13 proc. w 2024 r. Cytowane w raporcie dane Głównego Inspektora Transportu Drogowego wskazują, że liczba polskich firm z licencją wspólnotową na transport międzynarodowy zmniejszyła się w 2024 r. po raz pierwszy. Zauważalny jest także spadek liczby świadectw kierowców przyznanych pracownikom z Ukrainy, Białorusi i Mołdawii, co też jest nowością. Mimo trudności rynku transportowego, polskie firmy wykazują aktywność w stosunku do zmian strukturalnych, inwestując w nowe technologie i zwiększając efektywność. Badania wskazują, że 70 proc. badanych firm planuje zwiększenie floty w ciągu najbliższych 5 lat, 54 proc. przewiduje cyfryzację procesów, a 28 proc. zamierza rozwijać nowe usługi logistyczne. Raport sygnalizuje trzy główne trendy: konsolidację rynku, starania o zatrudnienie imigrantów i wzrost wartości dodanej w oferowanych usługach. Mimo recesji, polskie firmy transportowe nie są w letargu, lecz aktywnie reagują na zmiany i przygotowują się na powrót do wzrostu i zyskowności na rynku przewozowym.
PREV NEWSDlaczego Trumpowi tak zalezy na Grenlandii Co takiego ma najwieksza wyspa swiata
NEXT NEWSKandydat chadecji o niemieckich wydatkach na obronnosc. "Rzeczywiste potrzeby a nie w relacji od PKB"
Transport rosnie liczba windykacji
Do windykatorow trafia coraz wiecej zlecen z branzy transportowej. To reakcja przewoznikow na trudna sytuacje w branzy.
Regiony oparte na produkcji i usugach
W pierwszym z cyklu tegorocznych dodatkow regionalnych poswieconych Gazelom Biznesu z poszczegolnych wojewodztw prezentujemy maopolskich i swietokrzyskich zwyciezcow naszego rankingu.
Jak zawrzec ugode pozasadowa
Mediacje alternatywna metoda rozwiazywania sporow to nowe szkolenie w bazie Akademii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiebiorczosci PARP.
Rekordowe wydobycie wegla w Chinach
Panstwo Srodka wydaje krocie na OZE ale druga reka dosypuje energetyce czarnego zota. Wedug szacunkow ubiegoroczna produkcja to 47 mld ton.
Rzad rewiduje wydatki na dekarbonizacje
W Krajowym planie na rzecz energii i klimatu przewidziano za mao pieniedzy na transformacje energetyczna przemysu. Nie oszacowano tez kosztow wychwytywania CO2. Bruksela daa nam wiecej czasu resort klimatu pracuje nad poprawkami. Szykuje tez wazne rozporzadzenie.
Xtreme Fitness prezy muskuy
Franczyzowa siec klubow fitness przebia 150 mln z przychodow i nadal ma szybko rosnac. W tym roku otworzy minimum 50 placowek.