Blogs
Home/business/Prezenty coraz czesciej takze z drugiej reki

business

Prezenty coraz czesciej takze z drugiej reki

Juz 74 proc. Polakow szuka podarkow takze w serwisach oferujacych produkty uzywane co jest nowa strategia oszczedzania w czasie szybkiego wzrostu cen.

By Piotr Mazurkiewicz | November 25, 2024 | business

W tym roku ograniczyć wydatki na święta zamierza aż 69 proc. Polaków, a w efekcie coraz popularniejsze jest szukanie okazji na platformachz rzeczami używanymi – wynika z badania Stem Mark dla Vinted. Ankietowaniwskazują, że na zakup prezentu z drugiej ręki chcą wydać około 66–100 zł. Prezent może być używany – Ponad połowa dorosłych Polaków (w wieku 18–50 lat)deklaruje kupowanie prezentów świątecznych około 1–2 miesięcy wcześniej, ajedynie 8 proc. pozostawia zakup na ostatnią chwilę. 76 proc. woli kupowaćonline, aby uniknąć tłumów i kolejek – wskazuje Magdalena Szlaz, rzeczniczkaVinted . Poza oszczędnością pieniędzy, co wskazuje 27 proc., głównympowodem zakupu prezentów z drugiej ręki jest według Polaków możliwośćznalezienia mniej tuzinkowych rzeczy -odpowiedziało tak 42 proc. Ponieważ postrzeganie towarów z drugiej ręki znacznie sięzmieniło w ostatnich latach, Polacy częściej sięgają również po prezentysecond-hand. Ponad połowa ankietowanych Polaków kupiła taki w ciągu ostatnich12 miesięcy, kolejne 16 proc. jeszcze nie, ale planuje to zrobić. – Nasze dane pokazują, że w okresie przedświątecznymkonsumenci chętniej sięgają po produkty z drugiej ręki. Szczególnymzainteresowaniem cieszą się używana elektronika, ubrania oraz artykuływyposażenia wnętrz. W okresie przedświątecznym możemy się też spodziewaćtradycyjnego wzrostu popytu w takich kategoriach, jak książki, muzyka czy gryplanszowe i komputerowe – mówi Konrad Grygo, starszy analityk biznesowy w OLX. – Część z tych przedmiotów z pewnością kupowana jest z przeznaczeniem na prezent,co wpisuje się w globalne trendy, popularyzowane głównie przez młodszychkonsumentów. Jak wynika z naszych danych, 65 proc. młodych konsumentów opróczrzeczy nowych, kupuje też używane, a powodem dla którego sięgają po te drugie,jest możliwość zdobycia rzeczy unikalnej lub trudno dostępnej. Alewręczanie tego typu prezentów doskonale ilustruje nie tylko zmianę pokoleniową,co przede wszystkim zmianę kulturową. Dzisiaj w opozycji do zunifikowanegoświata, stawiamy na indywidualność. Masowość i anonimowość przestały być dlanas wyznacznikiem jakości prezentu. – Obecnie większe znaczenie niżwartość materialna mają unikatowość i historia, która kryje się za wręczanymupominkiem, a te znajdujemy w przedmiotach z drugiej ręki – wskazuje ekspert. Tańsze i unikalne produkty Również Allegro Lokalnie przyznaje, że w tygodniachprzedświątecznych w 2023 r. zauważyło znaczny wzrost średniego tygodniowego ruchuna stronie w porównaniu z pozostałymi tygodniami IV kw. 2023 r. – W tym roku równieżspodziewamy się wzrostu wizyt w analogicznym okresie. W trakcieprzedświątecznych wizyt na Allegro Lokalnie Polacy najchętniej kupowali wkategoriach: dziecko (głównie zabawki), dom i ogród (dekoracje świąteczne,lampki i oświetlenie, stroiki i wieńce świąteczne). Odnotowaliśmy takżezainteresowanie sprzętem sportowym, głównie nartami i łyżwami – mówi MarcinGruszka, rzecznik Allegro. Niektórzy klienci robili jeszcze zakupy związane zmotoryzacją, głównie były to opony zimowe i części samochodowe. Ciekawąkategoria, która również interesuje klientów Allegro Lokalnie przed świętamijest Lokalny Ryneczek, na którym możemy znaleźć warzywa i owoce od rolników,naturalne miody, gotowe pierniki, orzechy i bakalie, suszone grzyby czy domoweprzetwory. – Warto pamiętać, że rzeczy z drugiej ręki nie muszą być wcześniejprzez nikogo używane – często prywatne osoby z różnych powodów sprzedająprzedmioty nowe, z metką, nierozpakowane, oryginalnie zapakowane nawet okilkadziesiąt procent taniej niż cena regularna w sklepie. Takie rzeczyidealnie nadają się na prezent pod choinkę – dodaje Marcin Gruszka. Po świętach klienci Allegro Lokalnie chętnie korzystają zakcji „Sprzedaj nietrafiony prezent”. Zachęcamy w niej do sprzedaży prezentów,które nie były trafione, dania im drugiego życia, zamiast chowania głęboko w szafie.W tym roku kampania startuje 27 grudnia. Z danych Dun & Bradstreet Poland wynika, że po pierwszympółroczu liczba sklepów stacjonarnych z takimi produktami ustabilizowała się napoziomie 13,8 tys., choć jeszcze kilka lat temu znikało ich nawet po 2 tys.rocznie. Firma upatruje spadku liczbysklepów w gwałtownym wzroście cen za energię i rosnących kosztówwłasnych, które tak mocno uderzyły w handel detaliczny. Do tego należy dodaćhandel w sieci, który także nie pozostaje bez negatywnego wpływu na handeltradycyjny. Polacy teraz coraz chętniej kupują używane artykuły, co mocno wpisuje się w modę na recykling i iekotrendy. 61 proc. Polaków mówi o oszczędzaniu dzięki kupowaniuproduktów z drugiej ręki – wynika z ubiegłorocznego, europejskiego badaniaOpinium dla operatora płatniczego Visa. Osoby robiące takie zakupy oceniają, żepozwala im to zaoszczędzić średnio 200 zł miesięcznie, a 22 proc. twierdzi, żeto 280 zł lub więcej. Ci, którzy poza kupowaniem takich rzeczy sami też sprzedająniepotrzebne im rzeczy, szacują, że zyskują na tym średnio 140 zł miesięcznie.Kwota ta wzrasta w grupie osób 18–34 lat do 185 zł.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS