Home/business/Posrednicy nieruchomosci chca byc lepsi. Nie czekajac na regulacje sami sobie naozyli nowe standardy

business

Posrednicy nieruchomosci chca byc lepsi. Nie czekajac na regulacje sami sobie naozyli nowe standardy

Od czasu deregulacji w 2014 r. zawod posrednika moze wykonywac kazdy takze osoba bez odpowiednich kompetencji czy wyksztacenia. Spowodowao to niestety fale pseudo usug swiadczonych przez nieprofesjonalnych posrednikow ktorzy zniechecili Polakow do korzystania z takich doradcow. Dlatego warszawscy posrednicy zrzeszeni we WSPON zdecydowali sami sobie narzucic standardy etyki zawodowej. Co to oznacza dla klientow

July 07, 2024 | business

Na szczęście oprócz takich pośredników, jest całkiem spore grono profesjonalistów, pośredników z licencjami PFRN, zrzeszonych w regionalnych stowarzyszeniach, którzy, mimo iż nie ma nadal odgórnych regulacji, sami wyznaczają sobie standardy etyki zawodowej. Pośrednicy warszawscy, zrzeszeni we WSPON (Warszawskie Stowarzyszenie Pośredników w Obrocie Nieruchomościami) poszli jeszcze dalej i przygotowali Pełną jego treść można znaleźć . — Zmiany mają na celu podniesienie jakości usług świadczonych przez pośredników, poprzez jasne i klarowne określenie zasad, jakimi kierują się członkowie WSPON — mówi Piotr Jaskulski, rzecznik prasowy WSPON. — Nowe standardy zawodowe obejmują szereg kluczowych zmian, które mają na celu zwiększenie profesjonalizmu, przejrzystości i etyki w obrocie nieruchomościami. Wprowadzane regulacje są odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku oraz rosnące oczekiwania klientów, ale jednocześnie uwzględniają coraz większą popularność umów ekskluzywnych (wyłącznych) i wagę współpracy pomiędzy pośrednikami. — dodaje. Kluczowe elementy nowych standardów 1. Nowe standardy kładą nacisk na transparentne i etyczne postępowanie w relacjach z klientami i przestrzeganie obowiązującego prawa, ale niezwykle istotne jest to, że obowiązują one również agentów, który współpracują z pośrednikami zrzeszonymi we WSPON. 2. Dokument odwołuje się do ogólnie przyjętych norm moralnych i etycznych nakazując profesjonalizm podejmowanych działań i uczciwe traktowanie wszystkich stron transakcji, ale jednocześnie nakłada na pośredników obowiązek reagowania i eliminowania w swoim otoczeniu praktyk sprzecznych z przepisami prawa i etyką wykonywanego zawodu. 3. To kolejna kluczowa zmiana, jaką regulują Nowe Standardy Zawodowe. Zapisy dokumentu mają na celu wyeliminowanie patologii, jaka funkcjonuje na rynku nieruchomości, polegającej na oferowaniu ofert sprzedaży lub wynajmu bez podpisywania wymaganych przepisami prawa umów pośrednictwa. Jest to niezwykle szkodliwe społecznie, dodatkowo godzi w wizerunek zawodowy pośrednika. Środowisko WSPON, zauważając pojawiające się zagrożenia dla klientów, zdecydowanie się takiej praktyce sprzeciwia. Dokument wskazuje, że umowa taka jest najwartościowszą formą współpracy z klientem, o ile obliguje pośrednika do szerokiego eksponowania oferty, a także nakłania do jak najszerszego współpracowania z innymi uczestnikami rynku. Obecnie jedną z patologicznych praktyk rynku jest odmawianie prezentacji oferty innym pośrednikom, którzy obsługują klientów popytowych. Działanie takie jest jawnym naruszeniem interesów klienta, na rzecz którego pośrednik wykonuje swoją usługę i powinno zostać bezwzględnie wyeliminowane z rynku. — Warto zauważyć, że Nowe Standardy Zawodowe nakazują pośrednikom współpracę przy każdej posiadanej ofercie i jest to praktyka od dawna stosowana w środowisku WSPON — mówi Piotr Jaskulski. Kolejnym istotnym elementem jest . Czyli mówiąc wprost, jeśli umowę z agentem podpisała strona sprzedająca, to musi ona wyrazić zgodę na świadczenie usług dla drugiej strony. 4. . Nowe standardy nakazują taki sposób ustalania wynagrodzenia, aby możliwe było szersze otwarcie oferty nieruchomości na rynek. — Tutaj ponownie wskazujemy na szkodliwe praktyki rynkowe, które polegają na oferowaniu usługi pośrednictwa poniżej kosztów jej świadczenia — mówi rzecznik WSPON. — Ma to fatalne konsekwencje dla klientów. Oczywiście teoretyczne tania usługa jest kusząca i pożądana, ale efekt takich zachowań rynkowych jest w naszej ocenie wyłącznie szkodliwy. Za pozorną taniością ukrywa się ograniczenie w prezentacji oferty i oczekiwanie, że wspomniane na wstępie wynagrodzenie pokryje wyłącznie klient kupujący — dodaje. 5. Nowe standardy określają zakres działań pośrednika w stosunku do klienta, a także nakazują transparentność i rzetelność w przekazywaniu informacji, szczególnie dotyczących stanu prawnego oferowanych nieruchomości. 6. . Standardy odnoszą się do pożądanych zachowań, jakimi powinni kierować się uczestnicy rynku nieruchomości we wzajemnych kontaktach biznesowych. Znacząca część transakcji, jakich dokonują pośrednicy WSPON odbywa się wtedy, kiedy klienta sprzedającego reprezentuje jeden, a kupującego drugi pośrednik. Dlatego ich wzajemne relacje winny być określone i oparte na wysokich zasadach moralnych i etycznych, a także respektowane przez wszystkich uczestników rynku. 7. Standardy określają, w jaki sposób powinny zostać ukształtowane relacje pomiędzy pośrednikami i agentami/współpracownikami, których oni zatrudniają. Wartym podkreślenia jest fakt, że powyższy dokument powstał wyłącznie wewnętrznej z potrzeby środowiska warszawskich pośredników. — — mówi Piotr Jaskulski. — Zamierzamy też konsekwentne informować naszych klientów o tym, czego mogą, a nawet powinni wymagać od pośredników, którzy zajmują się zawodowo pośrednictwem w obrocie nieruchomościami — dodaje. Miejmy nadzieję, że pośrednicy z innych miast wezmą wzór z warszawskiego stowarzyszenia i mimo braku odgórnych regulacji, usługi pośrednictwa wejdą na wyższy poziom, który będzie gwarantował klientom rzetelną pomoc w sprzedaży czy zakupie ich nieruchomości. (Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości).

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS