business
Popyt na baterie do aut elektrycznych wzrosnie czterokrotnie do 2030 r.
Wraz z coraz wieksza popularnoscia samochodow elektrycznych zapotrzebowanie na baterie wzrosnie czterokrotnie do 2030 roku - prognozuje firma doradcza Bain Company. Zdaniem ekspertow dominujaca technologia pozostana baterie litowo-jonowe.
Firma szacuje, że sprzedaż samochodów elektrycznych będzie rosnąć w tempie 20 proc. rocznie i w 2030 roku osiągnie poziom 37 mln sztuk. Oznacza to, że elektryki będą stanowiły 38 proc. nowo sprzedawanych aut wobec 12 proc. w 2023 roku. "Wzrost produkcji pojazdów z napędem elektrycznym przełoży się na większy popyt na baterie, który w 2030 roku będzie się kształtować na poziomie 4,1 tys. GWh wobec 1 tys. GWh rocznie w 2023" - prognozuje Bain & Company. "Przyszłość elektromobilności zależy od rozwoju baterii. Koszt wytworzenia baterii wprost przekłada się na cenę końcową samochodu, natomiast trwałość i wydajność akumulatorów jest bardzo ważna dla użytkowników i wpływa na decyzję o zmianie pojazdu na elektryczny. W ciągu sześciu lat samochody elektryczne staną się produktem masowym, co oznacza, że wzrośnie zapotrzebowanie na baterie" - powiedział, cytowany w informacji, partner Bain & Company Marcin Szczuka. Jak twierdzi firma, dominującą technologią pozostaną baterie litowo-jonowe, których producenci cały czas starają się poprawiać wydajność i obniżać koszty produkcji. W informacji zwrócono uwagę, że przemysł motoryzacyjny szczególnie uważnie przygląda się rozwiązaniom integrującym ogniwa z podwoziem aut, wykorzystaniu znacznie tańszych suchych elektrod oraz systemów opartych na AI zarządzających bateriami i zwiększającymi ich trwałość. Zdaniem ekspertów, zyskujące od 2018 roku na popularności baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) będą dominować w Chinach za sprawą rosnącego popytu na tańsze samochody elektryczne oraz dostępu do surowców naturalnych. Udział LFP w rynku USA oraz UE również rośnie, jednak znacznie wolniej niż w Chinach - zauważyli eksperci. Jak wskazano w informacji, na razie w Europie i USA praktycznie nie produkuje się tego typu ogniw, a ich import z Chin jest mało opłacalny z powodu wysokich ceł. Ponadto ta kategoria baterii ma gorszy profil recyklingowy. Dodano, że uwaga producentów aut z Zachodu kieruje się w stronę baterii NMC (litowo-niklowo-manganowo-kobaltowo-tlenkowe) o niskiej zawartości kobaltu, które z powodzeniem zdobywają rynek. "Mimo lepszego profilu kosztowego spodziewamy się, że udział baterii LFP w globalnym rynku nie przekroczy 40 proc. Geograficzny podział świata między chińskie samochody z bateriami LFP i amerykańskie lub europejskie z bateriami NMC utrzyma się do końca dekady" - ocenił Marcin Szczuka. W ocenie Bain & Company udział w rynku innych kategorii baterii, które nadal znajdują się na etapie prototypów i produkcji pilotażowej, czyli ogniw ze stałym elektrolitem oraz sodowo-jonowych o wysokiej gęstości, pozostanie jednocyfrowy do 2030 roku. Eksperci przewidują, że wraz ze wzrostem liczby zużytych baterii i wprowadzaniem nowych regulacji rósł będzie również popyt na technologie recyklingowe. "Obecnie żadne rozwiązanie nie dominuje na rynku, a branża jest w fazie poszukiwań. Firmy eksperymentują natomiast z modelami biznesowymi, takimi jak wynajem baterii, aby zachować kontrolę nad odbiorem zużytych ogniw i recyklingiem" - podano. "W najbliższych latach na kierunek rozwoju produkcji baterii będą mieć wpływ takie czynniki jak rozwój technologii, regulacje i napięcia geopolityczne" - podsumował Marcin Szczuka. Bain & Company to firma doradztwa strategicznego. Konsultanci Bain wspierają zarządy firm w podejmowaniu kluczowych decyzji z zakresu strategii, organizacji, fuzji i przejęć oraz we wdrażaniu innowacyjnych technologii.
PREV NEWSOgraniczone pole do zwyzek dolara
NEXT NEWSMapa GPW CCC Dino banki Asbis i XTB w centrum uwagi
Presja przyniosa efekty. "Oceania" dostaa finansowanie na kolejne trzy lata
Minister nauki Dariusz Wieczorek zdecydowa o przyznaniu srodkow dla Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk na utrzymanie statku naukowo-badawczego Oceania poinformowa w srode resort nauki. Finansowanie przyznano na trzy lata.
Pepco liderem. Dla 86 proc. Polakow to gowny sklep odziezowy
Pepco jest liderem na polskim rynku odziezowym wybieranym przez 86 proc. Polakow jako gowny sklep odziezowy - wynika z badania firmy badawczej PMR Market Experts.
Szef Pentagonu Sa dowody na obecnosc zonierzy z Korei Pn. w Rosji
Sa dowody na to ze zonierze z Korei Pn. znajduja sie w Rosji nie wiadomo do czego maja zostac wykorzystani powiadomi w srode na konferencji prasowej w Rzymie szef Pentagonu Lloyd Austin.
Minsk wyznaczy date "wyborow prezydenckich". Cichanouska To data reelekcji ukaszenki
"Wybory prezydenckie" na Biaorusi odbeda sie 26 stycznia date formalnie poniewaz jest to decyzja Alaksandra ukaszenki zatwierdzi parlament poinformoway w srode biaoruskie media. ukaszenka ogosi date swojej reelekcji ocenia liderka opozycji Swiatana Cichanouska.
Zabka w mWIG40 juz za tydzien Kurs szuka dna a straty niektorych to juz ponad 20
Mija giedowy tydzien czyli piec sesji z Zabka notowana na GPW. W tym czasie ani jednak sesja nie skonczya sie wzrostem. Co wiecej jesli ktos kupi akcje w debiucie na gorce i nie sprzeda to w srode widzia na rachunku strate przekraczajaca 20 procent. Wedug wyliczen maklerow akcje spoki w nastepna srode beda juz notowane w mWIG40.
Do 2150 z na seniora. Skorzysta nawet 300 tys. osob
Minister ds. polityki senioralnej Marzena Oka-Drewnowicz oszacowaa w srode w Lublinie ze ok. 300 tys. osob moze zostac objetych bonem senioralnym w 2026 r. To tez oznacza ze potrzebujemy do 40 tys. rak do pracy dodaa.