Blogs
Home/business/Polityczna burza nad polskimi portami Miedzynarodowi inwestorzy maja chrapke na morskie terminale

business

Polityczna burza nad polskimi portami Miedzynarodowi inwestorzy maja chrapke na morskie terminale

W polskich portach moze wkrotce dojsc do spektakularnych roszad na poziomie wascicielskim. Grupa Rhenus jest bliska przejecia kontroli nad spoka Bulk Cargo. Oferta konsorcjum Viterry i CM zostaa natomiast uznana za najlepsza przez port w Gdyni. Obie transakcje moge wywoac polityczna burze - oceni w srodowym wydaniu "Puls Biznesu".

November 27, 2024 | business

W polskich portach może wkrótce dojść do spektakularnych roszad na poziomie właścicielskim. Grupa Rhenus jest bliska przejęcia kontroli nad spółką Bulk Cargo. Oferta konsorcjum Viterry i CM została natomiast uznana za najlepszą przez port w Gdyni. Obie transakcje mogę wywołać polityczną burzę - ocenił w środowym wydaniu "Puls Biznesu". / Baltic Hub Lokowaniem biznesu w bałtyckich terminalach interesują się międzynarodowe korporacje, takie jak niemiecka grupa Rhenus czy międzynarodowa Viterra z Copenhagen Merchants (CM). Pierwszy z inwestorów dąży do przejęcia kontroli nad spółką Bulk Cargo – Port Szczecin, zarządzającą terminalem przeładowującym węgiel, koks, rudę żelaza i inne towary masowe oraz drobnicę - poinformował "PB". Z kolei - jak podała gazeta - oferta konsorcjum firm związanych z Viterrą i CM, dotycząca dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni, drugi raz z rzędu została uznana przez zarząd tamtejszego portu za najkorzystniejszą. Poprzednio na transakcję nie zgodził się resort infrastruktury, informując, że decyzja odmowna została podjęta ze względu na bezpieczeństwo państwa. "PB" przypomniał, że dotychczas wejście zagranicznych firm do polskich terminali próbowali blokować politycy. Na początku 2023 r. została nawet uchwalona ustawa dotycząca prawa pierwokupu akcji i udziałów operatorów hubów portowych przez podmioty skarbu państwa. "Obecnie nasi rozmówcy prognozują, że rządowa decyzja w sprawie terminala nie zapadnie przed wyborami prezydenckimi, żeby nie wzburzać elektoratu na wsi. Niektórzy mają nadzieję, że polski rząd w decyzji wyręczy Komisja Europejska, bo jej zgoda jest także niezbędna do dzierżawy gdyńskiego terminala przez międzynarodowych gigantów. Warto przypomnieć, że niedawno Bruksela zgodziła się na fuzję Viterry z grupą Bugne, każąc jednak sprzedać tej pierwszej część biznesu olejarskiego, zlokalizowanego m.in. w Polsce" - czytamy. (PAP) gkc/ lm/ Źródło: PAP

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS