business
Polak mieszkajacy w Korei picie alkoholu traktuja tu jak hobby
W tym kraju reklamy alkoholu sa legalne a wystepuja w nich najwieksze gwiazdy muzyki i telewizji. Picie w kontekscie zawodowym jest na porzadku dziennym podobnie jak spanie pod wpywem w miejscach publicznych. Kiedy Koreanczycy opowiadaja o sobie i swoich zainteresowaniach czesto mowia otwarcie ze lubia pic alkohol. Wymieniaja to jako hobby takie jak ogladanie filmow czy czytanie ksiazek mowi Business Insiderowi Wojtek ktory mieszka i pracuje w Seulu.
Pije też 75 proc. 50-59-latków i 65,6 proc. osób z grupy wiekowej 60-69 lat. Konsumpcja alkoholu znacząco spada dopiero w najstarszej grupie wiekowej, wśród osób w wieku 70 lat i powyżej. Po alkohol sięga 41,1 proc. z nich — wynika z danych portalu Statista za 2022 r. Średnia dla obywateli Korei Południowej powyżej 19 lat to 74,3 proc. Picie jako hobby Problem koreańskiego alkoholizmu ma kilka aspektów. Po pierwsze: legislacyjny. Po drugie, panuje społeczne przyzwolenie na picie. — Dużo ludzi pije regularnie, nawet codziennie. — mówi Business Insiderowi Wojtek, który mieszka w Seulu, gdzie pracuje jako model. — — Jednym z najczęstszych pytań zadawanych nowo poznanej osobie to, czy lubi pić i jaki jest jej czuriang, czyli tolerancja alkoholu, ile jest w stanie wypić. Zazwyczaj ludzie wiedzą dokładnie, jaka jest ich tolerancja i odpowiadają: jedna butelka soju, dwie butelki soju itd. — dodaje Wojtek. Piją bohaterowie popularnych koreańskich telenoweli, a potem ci sami aktorzy są zatrudniani w kampaniach promujących soju i inne, wysoko— i niskoprocentowe trunki. Prywatnie też nie słyną z abstynencji, co pokazuje najnowsza afera z członkiem kapeli Suga. 31-latek został oskarżony o kierowanie hulajnogą elektryczną pod wpływem alkoholu. Stracił prawo jazdy i musiał zapłacić 15 mln wonów, czyli ok. 11,5 tys. dol grzywny. Picie na antenie W jego ramach zaprasza gości (w tym kolegów z zespołu) i dyskutuje z nimi o muzyce i życiu, popijając przy tym najróżniejsze trunki. Program można oglądać na YouTubie i południowokoreańskiej platformie Weverse. Talk-show w formie rozmów przy jedzeniu i piciu są zresztą bardzo popularnej w Korei Południowej. Wiele z nich pokazuje prowadzących i gości w stanie znacznego upojenia alkoholowego. W 2019 r. przez kraj przetoczyła się dyskusja nad potencjalnym zakazem reklamowania alkoholu przez celebrytów. Miało to położyć kres gloryfikacji kultury picia i ograniczyć spożycie alkoholu wśród młodych. W artykule opublikowanym na stronach "South China Morning Post" możemy przeczytać o korelacji pomiędzy rosnącą liczbą sięgających po procenty kobiet a wzrostem liczby piosenkarek reklamujących alkohol. Producentom to się jednak nadal opłaca — z uwagi na niewielki rynek i kolektywistyczną kulturę reklama z udziałem celebryty ma w Korei Południowej większą siłę rażenia, niż miałaby w Europie. Producenci alkoholu nie ograniczają się do reklam skierowanych do kobiet, tworzą też pod nie ofertę. Stąd więc na rynku rosnący wybór słodkich napojów o obniżonej zawartości alkoholu. Picie z szefem Zarówno w państwach wysokorozwiniętych, jak Korea Południowa czy Japonia, jak i w komunistycznych Chinach, zatrudnionych. Picie wspólnie z szefem za służbowy budżet ma nawet swoją osobną nazwę: hoesik. "Hoesik, zwykle odbywający się po godzinach pracy, przeważnie składa się z kolacji, alkoholu — zazwyczaj w dużych ilościach — i okazjonalnie wypadu do lokali karaoke" — pisze "The Korea Herald". W artykule na temat zjawiska można przeczytać, że wielu pracowników czuje presję związaną z wyjściami, które teoretycznie mają na celu zacieśnianie przyjacielskich relacji w pracy. Wypowiadający się w tekście 38-letni były pracownik biurowy mówi, że Na to wszystko należy nałożyć aspekt kulturowy — odmawianie picia jest uznawane w Korei za niegrzeczne. Podobnie jak odmawianie przełożonym. — Odmówienie szefowi uchodzi za bardzo nietaktowne. Wyjścia w ramach hoesik są bardzo powszechne, odbywają się w losowe dni, często w tygodniu — opowiada Wojtek. — Podobno ta kultura powoli ulega zmianie, a poczucie przymusu brania udziału w hoesik jest już trochę mniejsze w młodszym pokoleniu, ale nadal to bardzo rozpowszechnione zjawisko — dodaje. "The Korea Herald" przytacza wyrok z maja 2021 r. kiedy to sąd w Seulu uznał, że Z kolei z danych koreańskiego Ministerstwa ds. Równości Płci i Rodziny wynika, że najwięcej przypadków molestowania seksualnego w pracy ma miejsce właśnie podczas hoesik. Jednocześnie jednak zgodnie z oficjalnymi wytycznymi opublikowanymi w 2018 r. przez Ministerstwo Pracy i Zatrudnienia, hoesik nie jest pracą samą w sobie. Pracownicy nie mają zatem prawa do wynagrodzenia za nadgodziny — pisze gazeta. Konsekwencje picia Jeszcze do niedawna służbowe, wieczorne wyjścia wiązały się z piciem na umór. Niemal dosłownie. — Koreańczycy piją dużo i zasadniczo mają niską tolerancję alkoholu. Kilkukrotnie widziałem nawet osoby wymiotujące w metrze, w środku pociągu. Ludzie rozeszli się, ale nie wywołało to wielkiego szoku — opowiada Wojtek. Jednocześnie dodaje, że picie na umór rzadko wiąże się z awanturami. Zazwyczaj wszyscy uczestnicy zakrapianych spotkań po prostu spokojnie wracają do domu. Ci, którzy do domu nie dotrą, — dodaje Wojtek, który sam mieszka w dość rozrywkowej dzielnicy miasta — Gangam i ma często okazję widywać efekty nadużywania alkoholu przez mieszkańców Seulu. Analogiczny problem mają Japończycy. Powstał nawet profil na Instagramie, dokumentujący alkoholowe wybryki białych kołnierzyków z biznesowej dzielnicy Tokio — Shibuya. Nadużywanie alkoholu niechybnie prowadzi do spadku formy kolejnego dnia. Z danych Nielsen Korea wynika, że w 2022 r. rynek ten był wart 312,8 mld wonów, czyli 241 mln dol. Sektor odnotował prawie 40-proc. wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym od 2021 r., co w dużej mierze można przypisać łagodzeniu restrykcji wprowadzonych w efekcie pandemii COVID-19. Podobnie jak sam alkohol, środki zapobiegające jego negatywnym następstwom reklamują młode koreańskie gwiazdy. , wynikającą z — w uproszczeniu — mutacji genetycznej odpowiedzialnej za mniej efektywny metabolizm aldehydu octowego w organizmie. Objawy nietolerancji to zaczerwieniona twarz, przyspieszone bicie serca, ból głowy, niskie ciśnienie, pokrzywka, ból brzucha, nudności i wymioty. Nadużywanie alkoholu przy nietolerancji na tę substancję może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym nowotworów. * Przeciętny Koreańczyk wypija 7,7 litra czystego alkoholu rocznie.
PREV NEWSGra Bloober Teamu zbiera dobre recenzje
NEXT NEWSWszystkie dugi Janusza Palikota. Za co zatrzymano biznesmena Wyjasniamy
Kraje UE za cami na chinskie samochody elektryczne
Panstwa czonkowskie UE zgodziy sie w piatek na wprowadzenie ce na chinskie samochody elektryczne - przekazao PAP zrodo unijne. Powodem jest subsydiowanie ich produkcji przez Pekin.
Cinkciarz.pl podejmuje kroki prawne by uchylic decyzje KNF
Cinkciarz. pl poinformowa w piatek ze podejmuje wszelkie kroki prawne by jak najszybciej uchylic decyzje KNF o wycofaniu zezwolenia na swiadczenie usug patniczych przez powiazana z nim spoke Conotoxia. Doda ze wciaz realizuje usug wymiane walut online.
Erste radzi akumulowac akcje Orange Polska
Nora Nagy analityczka Erste Group podniosa rekomendacje dla akcji Orange Polska wynika z danych agencji Bloomberg.
Gra Bloober Teamu zbiera dobre recenzje
Silent Hill 2 to najwyzej dotychczas oceniona produkcja giedowego studia.
Wszystkie dugi Janusza Palikota. Za co zatrzymano biznesmena Wyjasniamy
Sztukmistrz z Bigoraja zosta zatrzymany i postawiono mu 8 zarzutow. Prokuratura mowi o kilku tysiacach poszkodowanych ale sam Janusz Palikot przyznawa ze liczba osob ktorym ma oddac pieniadze to ok. 10 tysiecy. Skad ta roznica i za co dokadnie zatrzymano biznesmena
Szykujcie kanistry. Paliwa wkrotce zaczna drozec
W ostatnich dniach hurtowe ceny benzyny i olejunapedowego poszy w gore co za kilka dni moze przeozyc sie na wyzsze stawki przydystrybutorach.