Home/business/PKO BP pokaza nowa strategie. Bank zakada zdolnosc do wypaty dywidendy i zwiekszenie liczby klientow indywidualnych

business

PKO BP pokaza nowa strategie. Bank zakada zdolnosc do wypaty dywidendy i zwiekszenie liczby klientow indywidualnych

PKO BP w strategii zakada zdolnosc do wypaty dywidendyskupu akcji - poda bank w komunikacie dotyczacym strategii na lata 2025-27.

October 24, 2024 | business

PKO BP w strategii zakłada zdolność do wypłaty dywidendy/skupu akcji - podał bank w komunikacie dotyczącym strategii na lata 2025-27. fot. Adam Chelstowski / / FORUM PKO BP w dotychczasowej, opublikowanej w grudniu 2022 roku strategii na lata 2023-25, również założył zdolność do wypłaty dywidendy/skupu akcji. W czerwcu zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy PKO BP zdecydowało o wypłacie 2,59 zł dywidendy na akcję z zysku osiągniętego w 2023 r. Na dywidendę trafiła kwota 3,24 mld zł. Reklama Zobacz także Szukasz lepszego konta dla siebie? Wypełnij formularz – oddzwonimy! Bank podał, że zwiększy odporność modelu biznesowego na spadki stóp procentowych poprzez zwiększenie transakcyjności skutkujące umocnieniem wyniku poza odsetkowego (m.in. fundusze inwestycyjne, ubezpieczenia, ekosystemy), wzrost aktywności kredytowej i wysoką dyscyplinę kosztową. "W perspektywie najbliższych trzech lat głównym celem strategicznym będzie umocnienie pozycji grupy kapitałowej banku, jako grupy finansowej numer jeden w Polsce, skoncentrowanej na wzroście i rozwoju" - napisano w czwartkowym komunikacie PKO BP. "Bank planuje to osiągnąć poprzez rozszerzenie zasięgu i skali działalności skierowanej do obecnych i nowych klientów w oparciu o zmodyfikowany, zdywersyfikowany model biznesowy, silną pozycję kapitałową, skuteczne zarządzanie ryzykiem oraz zwiększanie efektywności operacyjnej" - dodano. PKO BP podał, że strategia opiera się na 7 filarach biznesowych, które – w połączeniu z siłą marki oraz komplementarnością usług świadczonych przez całą grupę – mają mu pozwolić zrealizować cele biznesowe. "Model biznesowy będzie adekwatny do aktualnych trendów, przede wszystkim do tych geopolitycznych, społecznych i technologicznych. Do codziennych oczekiwań klientów, czyli wygodnych i zawsze dostępnych usług finansowych. Oraz do aktualnych potrzeb polskiej gospodarki – transformacji energetycznej, budowania wartości narodowego kapitału oraz inwestycji koniecznych do wzrostu i utrzymania konkurencyjności naszego kraju" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes banku Szymon Midera. Bank zakłada zwiększenie liczby klientów indywidualnych z 11,4 mln do 15 mln w 2027 r. Udział pożyczki gotówkowej w wolumenie rynkowym wzrosnąć ma z 18,7 proc. do ponad 20 proc., a udział kredytów hipotecznych w PLN z 25,6 proc. do 26-28 proc. PKO BP zakłada rozszerzenie oferty produktów i usług, aby móc funkcjonować w wybranych ekosystemach – mobilności, nieruchomości oraz codziennych zakupów. Celem strategii jest zwiększenie udziału w oszczędnościach gospodarstw domowych do 27 proc. w ciągu następnych 3 lat, głównie dzięki kompleksowej ofercie dopasowanej do wszystkich segmentów klientów. Aktywa klientów bankowości prywatnej wzrosnąć mają do 100 mld zł z 70 mld zł. PKO BP zamierza również zostać liderem bancassurance dzięki wykorzystaniu skali grupy. Składka przypisana brutto z ubezpieczeń w 2027 roku wzrosnąć ma do 2,4 mld zł, z 1 mld zł. Bank planuje zwiększenie liczby oddziałów funkcjonujących w nowoczesnym formacie do łącznie 600 w 2027 roku (spośród obecnych 881). Liczba oddziałów bezgotówkowych ma wzrosnąć dwukrotnie. Celem strategii jest zwiększenie udziału w finansowaniu klientów biznesowych z 16,5 proc. do 18 proc. Bank chce pozyskać ponad 200 tys. nowych klientów biznesowych w 3 lata. PKO BP chce być liderem w finansowaniu transformacji energetycznej. "Polska w dużej mierze opiera się na nieodnawialnych źródłach energii. Bank dostrzega konieczność wsparcia transformacji energetycznej kraju i zamierza być liderem w finansowaniu ponad 20 proc. całkowitych nakładów potrzebnych do realizacji tego przedsięwzięcia" - napisano w strategii. Grupa PKO BP jest obecna w czterech krajach europejskich poza Polską – w Niemczech, Czechach, Słowacji oraz w Ukrainie. Zgodnie z założeniami strategii, planowana jest dalsza ekspansja do kolejnych dziewięciu europejskich krajów. Bank planuje otwierać nowe oddziały zagraniczne dla klientów korporacyjnych i przedstawicielstwa na najbardziej atrakcyjnych rynkach Unii Europejskiej. Koszty ryzyka PKO BP w I połowie 2024 roku spadły do 0,39 proc. z 0,53 proc. rok wcześniej. Raportowane ROE w I półroczu 2024 r. było na poziomie 19 proc., a bez zdarzeń nadzwyczajnych wynosiło 28,6 proc., a wskaźnik koszty/dochody za jest na poziomie 30,5 proc. We wcześniejszej, opublikowanej w grudniu 2022 roku, strategii na lata 2023-25, bank założył zdolność do wypłaty dywidendy/skupu akcji. W 2025 roku ROE banku miało być powyżej 12 proc., a koszty ryzyka w przedziale 0,7-0,9 proc. Prezes: PKO BP chce zwiększyć udziały rynkowe bez pogorszenia rentowności "Wszystko wymaga głębokiej zmiany modelu biznesowego, musimy wyjść z naszych obecnych przyzwyczajeń, z tradycyjnego okienka bankowego i wejść do ekosystemów, tam, gdzie dzisiaj nasi klienci zaspokajają swoje potrzeby codzienne i te strategiczne" - powiedział Midera na konferencji. "Naszym celem jest, aby nowy model biznesowy banku był bardzo odporny na zmiany - a wiemy, że czeka nas okres obniżki stóp procentowych - i odporny na zmiany zachowań klientów” - dodał. Prezes poinformował, że PKO BP przedstawi nową aplikację, która nie będzie wymagać założenia konta i ma ona być jednym z głównych źródeł pozyskiwania nowych klientów. "Potrzebujemy nowoczesnej superaplikacji po to, żeby wyjść poza pewien schemat” – powiedział Midera. Prezes ocenił, że do tej pory bank rozwijał się wolnej niż konkurencja. W nowej strategii PKO BP zakłada zwiększenie liczby klientów indywidualnych z 11,4 mln do 15 mln w 2027 r. Udział pożyczki gotówkowej w wolumenie rynkowym wzrosnąć ma z 18,7 proc. do ponad 20 proc., a udział kredytów hipotecznych w PLN z 25,6 proc. do 26-28 proc. "Stawiamy sobie ambitny cel, ale wiemy, jak to zrobić nie obniżając rentowności; chcemy się koncentrować na kliencie, którego znamy. Wiemy, jak to zrobić, nie będziemy kupować rynku. Obecnie penetracja pożyczką gotówkową jest na relatywnie niskim poziomie” – powiedział Midera. "Nasza nowa strategia na lata 2025-27 jest strategią wzrostu organicznego o wysokiej rentowności" - powiedział PAP Biznes prezes banku Szymon Midera. "Nadwyżka, którą posiadamy pozwala zwiększyć akcję kredytową o ponad 100 mld zł" - powiedział Mazur. "Chcemy, by rozwój był rozwojem zrównoważonym, chcemy wspierać naszych klientów w transformacji energetycznej. Chcemy, aby ponad 50 proc. naszego portfela miało jasno zdefiniowane plany dekarbonizacji" - dodał. doa/ osz/ seb/ gor/ Źródło: PAP Biznes

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS