business
Pesa chce z Hiszpanami budowac superszybkie pociagi. Liczy na zamowienia w Polsce
Pesa z pomoca hiszpanskiego Talgo wchodzi w segment kolei wysokich predkosci. W dalszej perspektywie niewykluczone jest poaczenie obu producentow.
Prezes hiszpańskiego producenta taboru kolejowego Talgo Carlos Palacio y Oriol i prezes Pesa Krzysztof Zdziarski podpisali 24 września w Berlinie wstępną umowę o współpracy. Celem porozumienia jest przygotowanie umowy zakładającej połączenie rozwiązań technologicznych i zespołów obu firm, aby razem móc oferować pojazdy dużych prędkości w Polsce i krajach szeroko rozumianego Trójmorza. Chodzi o trzy główne obszary biznesowe: – przygotowanie oferty na zapowiadany proces zamówień na tabor dużych prędkości w przetargu, który ma zostać ogłoszony w Polsce w 2025 roku, – inne przyszłe projekty dużych prędkości na rynkach ościennych, – określenie możliwości współpracy przy realizacji innych projektów kolejowych. Hiszpańskie koleje dużych prędkości (blisko 4 tys. km linii) jako jedne z największych sieci na świecie zostały zbudowane na pojazdach Talgo (dostarczyło 60 proc. pojazdów). Hiszpański producent dostarczył także pociągi do Danii, Niemiec, Arabii Saudyjskiej, Egiptu, Uzbekistanu. Łącznie odbiorcom w UE przekazał 229 pojazdów, zdobywając 20 proc. udziału w światowym rynku. Czytaj więcej Rząd zainteresowany jest zakupem Talgo, połączenie z Pesą uczyniłoby z obu producentów europejskiego gracza. Pesa zyskuje partnera technologicznego Prezes Talgo wspominał o możliwości wykorzystania w Polsce pociągów Avril, rozpędzających się do ponad 300 km/h. – Pesa pracuje nad rozwojem projektu wysokich prędkości od kilku lat. Od początku zakładaliśmy, że zrealizujemy ten projekt z partnerem technologicznym. Potencjały Talgo i Pesy uzupełniają się wzajemnie i jestem przekonany, że wspólnie zaoferujemy pojazd, który idealnie wpasuje się w potrzeby przewoźników na rynku polskim i w całym regionie Trójmorza – tłumaczy prezes Pesy. W Polsce rozpocznie się realizacja linii kolei dużych prędkości łączących największe miasta, w tym Warszawę, Łódź i Wrocław. Docelowo może to być 2 tys. km nowych tras. – Widać, że producenci szykują się do przetargu PKP IC na pociągi osiągające prędkość 200–250 km/h. Dokąd nie powstanie CPK, potrzebujemy pociągów właśnie takiej prędkości. PKP IC będzie kupowało zespolone pojazdy i tym przetargiem interesują się producenci z całego świata. To, że Pesa próbuje zrobić to z kimś, kto ma technologię, to bardzo dobre rozwiązanie. Pewno Nawag też będzie z kimś rozmawiał, może z Hitachi? – zastanawia się prezes Fundacji ProKolej Jakub Majewski. Czytaj więcej Wielton i Pesa rozwijają się w Afryce. Wykorzystują napływ inwestycji oraz rosnącą populację, z którą zwiększają się potrzeby transportowe. Dodaje, że Polska jest ostatnim krajem w UE, w którym da się sprzedać koleje dużych prędkości. – Ekspansja dużych technologicznych firm wiąże się z wyjściem poza Europę, a dla Pesy taki eksport to trudne zadanie, bo trzeba dogonić tych, którzy wchodzą na rynki azjatyckie i afrykańskie. Lepszym biznesem dla Pesy byłaby wymiana floty do Polregio, co zapełniłoby fabryki na dłuższy czas. Inna ciekawa nisza to diesle, bo najwięksi producenci wyszli z tego rynku. Widać to po zamówieniach Pesy z rynku czeskiego. z tego więc może być lepszy biznes niż z uczenia się nowej technologii sprzedawanej w małych ilościach. Na pewno pociągi wysokich prędkości są prestiżowe, jednak trzeba pamiętać, że na świecie jest ograniczona liczba klientów i pojazdów. Szybkie pociągi są wydajne, bo intensywnie pracują i np. na trasie Warszawa–Wrocław sześć–osiem składów obsługuje ruch, gdy wolniejszych potrzeba kilkadziesiąt – porównuje prezes Fundacji ProKolej. Czy Pesa i Talgo powinny się połączyć Umowa o współpracy może pociągnąć za sobą znacznie poważniejsze konsekwencje dla obu producentów. Fundusze Trilantic oraz Torreal chcą pozbyć się Talgo, gdy spółka ma rekordowy portfel zamówień sięgający 4 mld euro. Odrzuciły propozycję czeskiej Skody, na węgierski zaś Ganz-Mavag nie zgadza się hiszpański rząd. Dla Pesy to wielka szansa na skokowe powiększenie możliwości technologicznych, wejście w nowy segment KDP i zdobycie unikalnej wiedzy oraz jeszcze jednej fabryki. Gdyby doszło do połączenia Pesy i Talgo, taki producent byłby co prawda dużo mniejszy od Alstomu (17,6 mld euro przychodów w 2023 r.) i Siemens Mobility (10,5 mld euro), jednak oferta taborowa byłaby podobna. Czytaj więcej Interregionalne pociągi Pesy za dwa lata zaczną jeździć w Rumunii. Bydgoski producent pokonał Alstom. Obaj producenci są porównywalnej wielkości, przychody Talgo w pierwszej połowie roku sięgnęły 346 mln euro, Pesa zaś zamknęła rok 2023 przychodami w wysokości 2 mld zł, a w tym roku przekroczą 2,5 mld zł. Konsultant strategiczny Andrzej Banucha zauważa, że wszystkie kraje, które mają sieć kolei dużych prędkości, mają także swoich producentów, bo to długofalowa inwestycja. – W Polsce nie mamy producenta pociągów dużych prędkości, a Talgo nie dość, że jest jedynym w Europie na sprzedaż, to jeszcze najmniejszym z nich i stać nas ten zakup. Pod tym względem to niesamowita okazja – podkreśla Banucha. Zauważa, że sam transfer technologiczny możliwy z racji ewentualnego przejęcia dawałby nabywcy ponad ćwierć wieku doświadczenia, bo od tylu lat Talgo rozwija własne konstrukcje. – Biorąc pod uwagę długoterminowy cykl inwestycji w szybką kolej, jeśli Hiszpanię stać na dwóch producentów, to i Polskę stać na jednego. Węgrzy i Czesi chcieli kupić Talgo, czyli te cztery razy mniejsze kraje nie miały wątpliwości co do zyskowności zakupu. Szybkie połączenia kolejowe dopiero u nas się rozwijają, w najbliższych dekadach więc to będzie rozwojowy segment i poddanie się w tej kwestii oznacza oddanie rynku niemieckim i francuskim producentom – zaznacza analityk.
PREV NEWSPremier Tusk zapowiada do 23 mld z na odbudowe po powodzi. Czy to wystarczy
NEXT NEWSCzogi K2 na Swieto Niepodlegosci
Kolejny analityk obnizy wycene 11 bit studios. Radzi jednak "kupuj"
Piotr Bogusz analityk Erste zdecydowa sie na mocna obnizke ceny docelowej akcji producenta gier.
Chiny ida za ciosem i tna kolejne oprocentowanie. To woda na myn dla giedy
Bank Chin wdraza kolejne dziaania majace pobudzic gospodarke. Pierwsze efekty juz sa widoczne na giedach gdzie notowania akcji ida w gore.
"Jest zgoda lekarza". Komisja ds. Pegasusa wyznaczya termin przesuchania Zbigniewa Ziobry
14 pazdziernika odbedzie sie przesuchanie Zbigniewa Ziobry - poinformowaa w srode przewodniczaca sejmowej komisji sledczej ds. Pegasusa Magdalena Sroka PSL-TD. "Stanie przed nia bo jest na to zgoda ktora wyrazona jest w opinii biegego lekarza" - mowia.
Chinski wtorek na giedach w USA. Akcje i ETF-y eksplodoway
Koncentrujace sie na chinskim rynku ETF-y z USA ruszyy ostro w gore podazajac tropem notowan z Panstwa Srodka. Chinskie akcje zyskay nowy impet po cieciu stop procentowych PBOC i ogoszeniu srodkow stymulacyjnych dla gospodarki i rynku papierow wartosciowych.
Milei ONZ narzuca agende ideologiczna i ingeruje w suwerennosc panstw
ONZ chce decydowac nie tylko o tym co powinno robic kazde panstwo czonkowskie ale tez jak maja zyc wszyscy mieszkancy swiata skrytykowa postawe organizacji prezydent Argentyny Javier Milei.
Kontrole graniczne obciazeniem dla Niemiec. Eksperci podali kwote
Przeduzajace sie kontrole na granicach Niemiec moga prowadzic do znacznych strat gospodarczych siegajacych ponad miliarda euro rocznie. Eksperci Allianz Trade ostrzegaja ze takie dziaania moga negatywnie wpynac nie tylko na niemiecka gospodarke ale takze na kraje sasiednie w tym Polske.