Home/business/Paliwa wreszcie ponizej 6 zl. I moga jeszcze potaniec

business

Paliwa wreszcie ponizej 6 zl. I moga jeszcze potaniec

Po raz pierwszy od wybuchu wojny na Ukrainie srednie krajowe ceny detaliczne oleju napedowego ibenzyny Pb95 spady ponizej 6 zl.

September 27, 2024 | business

Po raz pierwszy od wybuchu wojny na Ukrainie średnie krajowe ceny detaliczne oleju napędowego ibenzyny Pb95 spadły poniżej 6 zł/l. I w najbliższym czasie tam powinny pozostać– wynika z analizy stawek hurtowych. fot. Mateusz Tomiczek / / Bankier.pl Pod koniec września litr benzyny Pb95 na polskich stacjachkosztował średnio 5,96 zł/l i był o 8 gr/l tańszy niż tydzień temu –wynika z danych BM Reflex. Był to już jedenasty z rzędu spadek średniejkrajowej ceny tego paliwa, na skutek czego benzynajest teraz najtańsza od lutego 2022 roku. Odpoczątku maja średnia cena detaliczna benzyny obniżyła się o 71 groszy nalitrze. Niemal identycznej przecenie (-72 gr/l) w tym okresie uległ olejnapędowy, w mijającym tygodniu oferowany przeciętnie po 5,98 zł/l. To też o 7 gr/l mniej niż przed tygodniem oraz najniższa średnia cenadetaliczna od rosyjskiej napaści na Ukrainę. Bez zmian pozostała średnia cena autogazu, którawyniosła 2,86 zł/l. Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex Warto pamiętać, że piszemy tu o średnich cenach w skali całego Polski.Wiadomo jednak, że ceny różnią się zarówno pomiędzy regionamikraju, ale też przede wszystkim między poszczególnymi stacjami. O ile uniektórych mniejszych operatorów ceny poniżej 6 zł/l obowiązują już od dobrychdwóch tygodni, to w największych sieciach detalicznych dopiero w ostatnichdniach zobaczyliśmy stawki z piątką z przodu. Stąd też tak duże opóźnienie w reakcji średnich cen detalicznych na widoczny jużna początku września silny spadek stawek hurtowych. Jeszcze pod koniec sierpnia pisaliśmy, że paliwa pozostają stanowczo zbyt drogiewzględem tego, co widzimy w rafineriach . Dopiero niedawnoimplikowane marże detaliczne zaczęły się normalizować, a ceny w detalu zbiegaćz tymi w hurcie. Warto też pamiętać, że wciąż są relatywnie drogie jak nahistoryczne standardy. Przed lutym ’22 benzyna i olej napędowy tylkosporadycznie osiągały ceny z szóstką z przodu. A teraz cieszymy się, gdy udasię zatankować po cenach niewidzianych nigdy wcześniej przed zimą lat 2021/22. Chiny mogą zakończyć paliwową bessę Spadek cen paliw poniżej 6 zł/l zawdzięczamy znacznemuspadkowi notowań gotowych paliw na światowych giełdach. Galon benzyny w NowymJorku wyceniany jest obecnie na ok. 1,9350 USD, czyli o niemal jedną czwartąniżej niż jeszcze trzy miesiące temu oraz o 28% niżej niż pod koniec kwietnia.Jeszcze na początku września benzyna wyceniana była nawet na 1,85 USD/galon –czyli najniżej od lutego 2021 roku. Podobnie jest z olejem napędowym, który na londyńskiejgiełdzie dostępny jest po ok. 656 USD/t. To o ok. 30% mniej niż w lutym.Wrześniowe minimum (626 USD/t) było najniższym poziomem notowań tego paliwa odgrudnia 2021 roku. Dodatkowo polskim kierowcom sprzyja słabszy dolar, któryna polskim rynku w tym tygodniu był najtańszy od trzech lat. Niestety, okres spadku cen paliw może zakończyć się zasprawą działańpodjętych przez władze ludowych Chin . Rząd ChRL ogłosił w piątek nowebodźce fiskalne, które mają wzmocnić popyt konsumpcyjny w Państwie Środka,które jest drugim na świecie konsumentem ropy naftowej. Jednak pókico notowania „czarnego złota” utrzymują się blisko trzyletnich minimów . Stawki w rafineriach pozwalają na jeszcze niższe ceny wdetalu W piątek, 27 września Orlen oferował benzynę Eurosuper95 po 4466zł/m3, co po doliczeniu 23% VAT przekładało się na 5,49 zł/l. Jest to jednaz najniższych cen hurtowych od trzech lat. Nawet doliczając standardowąmarżę detaliczną (20-25 gr/l) paliwo to w detalu może kosztować ok. 5,75 zł zalitr. Czyli wciąż o ok. 20 gr/l poniżej obecnej średniej ceny detalicznej. Podobnie rzecz ma się w przypadku oleju napędowego, który wpiątkowym cenniku połockiej rafinerii figurował po cenie 4592 zł/m3, co dajeok. 5,65 zł/l. Nawet po doliczeniu zwyczajowej marży detalicznej implikowałobyto przeciętną cenę przy dystrybutorze rzędu 5,80-5,90 zł/l. A więc nadal nieconiższą od obecnej średniej. Na koniec zwyczajowo przypomnę, że moglibyśmy tankowaćznacznie taniej gdyby nie bardzo wysokie podatki wliczone w cenę detaliczną. Stanowiąone ok. 40% tego, co płacimy za paliwa. Gdyby np. stawka VAT nadal wynosiła 8%,to benzyna mogłaby kosztować ok. 5,10 zł/l a olej napędowy ok. 5,15 zł/l.Władza mogłaby też znieść „opłatę emisyjną” wprowadzoną przez swychpoprzedników, co pozwoliłby obniżyć ceny brutto o ok. 10 gr/l. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS