business
Obajtek UE nie dorosa technologicznie do rezygnacji z aut spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
Zdaniem Daniela Obajtka Unia Europejska nie dorosa technologicznie i gospodarczo do rezygnacji z silnikow spalinowych. W ocenie posa do Parlamentu Europejskiego obecna polityka Brukseli zwiazana z transformacja...
Zdaniem Daniela Obajtka Unia Europejska nie dorosła technologicznie i gospodarczo do rezygnacji z silników spalinowych. W ocenie posła do Parlamentu Europejskiego obecna polityka Brukseli związana z transformacją energetyczną jest błędna, a najwyższe koszty zapłacą biedniejsze gospodarki wspólnoty, w tym Polska. - Nie grożą nam zamknięcia fabryk, one już są - podkreślił europoseł. fot. Aleksiej Witwicki / / FORUM Problem przyszłości branży motoryzacyjnej był w ostatnich dniach podnoszony przez polityków różnych frakcji Parlamentu Europejskiego. Do debaty dołączyli m.in. politycy Prawa i Sprawiedliwości, którzy zauważają, że ostatnie decyzje mocno osłabiają ten sektor gospodarki. Na zmianach mogą skorzystać Chińczycy i Amerykanie. - Unia Europejska wprowadza różne dyrektywy, wprowadza różne kwestie związane choćby z silnikami spalinowymi, że do 2037 roku ma nie być silników spalinowych, co za tym idzie, technologicznie nie dorosła do tego. I dziś mamy to, co mamy, że chińska gospodarka nas bardzo mocno wypiera w przemyśle samochodowym, ponieważ jeżeli się wprowadza różnego rodzaju uwarunkowania, na które Unia Europejska nie jest przygotowana i nie jest konkurencyjna - mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Daniel Obajtek, poseł do Parlamentu Europejskiego. Były prezes Orlenu zwraca uwagę m.in. na cenę energii, która nie jest konkurencyjna i wiąże się z szeregiem negatywnych następstw. W jego ocenie nie mamy do czynienia z transformacją, ale „ideologią” związaną z polityką Zielonego Ładu. - Ja bym życzył Europie i sobie również, żeby Europa faktycznie walczyła o konkurencyjność, choćby z Chinami i ze Stanami Zjednoczonymi. A dziś ta konkurencyjność tak naprawdę polega na tym, że Europa bogatsza walczy kosztem niekonkurencyjności Europy biedniejszej - ocenił. Chodzi o przepisy, które mogą sprawić, że fabryki baterii stosowanych w samochodach elektrycznych nie będą produkowane w Polsce, ale na zachodzie kontynentu. Mają na to wpłynąć nowe dyrektywy, które będą premiowały lepiej rozwinięte gospodarki. - Kwestia ta dotyczy choćby fabryk związanych z budową baterii do samochodów elektrycznych. My jako Polacy jesteśmy największym producentem baterii elektrycznych, jednym z największych na świecie, i proszę zobaczyć, do tej pory ktoś, kto produkuje baterie elektryczne, miał pokazywać miks energetyczny danej fabryki. Unia oczywiście poprzez zmiany dyrektyw chce zmienić, że ma być to miks energetyczny danego kraju. Co za tym idzie, w Polsce przestaną istnieć fabryki, ponieważ będą mniej opłacalne, będą się budować fabryki we Francji, w Niemczech - przestrzega Daniel Obajtek. Obecnie w wielu krajach Unii Europejskiej przeprowadzane są redukcje etatów w wielu branżach, w tym także motoryzacyjnej czy petrochemicznej. Z gospodarczej mapy Wspólnoty znika wiele fabryk. W ocenie polityka problemem są ceny energii, które uderzają w opłacalność produkcji. - Dziś w Europie zamyka się fabrykę za fabryką i to nie tylko kwestia fabryk związanych z motoryzacją. Dzisiaj w wielu obszarach gospodarki europejskiej nie opłaci się w Europie produkować. I to jest problem Europy. A zamiast jak najszybciej wybrać komisarzy, zrobić ten proces szybko, bo trzeba wziąć się za pracę na rozregulowanie pewnych dyrektyw, bo tak naprawdę giniemy w tych dyrektywach - powiedział europoseł PiS. Polityk zwrócił uwagę na różnice w wymianie handlowej między UE a Chinami. Import z Chin do Europy to wartość 500 mld euro, natomiast w drugą stronę Unia eksportuje towary i usługi o wartości 300 mld euro. - Jeżeli Europa nie zmieni szybko kierunku w ciągu roku-dwóch, to przemysł europejski w ogóle nie będzie konkurencyjny. To dotyczy samochodów, to dotyczy całej gałęzi, jeżeli chodzi o kwestie przemysłu petrochemicznego, chemicznego, to dotyczy kwestii przemysłu stalowego, wszystko to, co jest związane z przemysłem stalowym, w ogóle przemysłu elektrochłonnego. Więc to jest duży problem dla całej gospodarki europejskiej - twierdzi Daniel Obajtek. Polityk podkreślił, że mocną stroną europejskiej gospodarki mogą by przedsięwzięcia powiązane z technologiami. W tym przypadku potrzebna jest cierpliwość i wsparcie, bez którego osiągnięcie przewagi nie będzie możliwe. - Na początku te technologie mimo wszystko są nieraz nieopłacalne, bo one opłacalność uzyskują po dłuższym czasie produkcyjnym. Więc tu powinny być pewne mechanizmy wsparcia w kwestiach innowacyjności, bo to jest możliwość konkurowania. Więc to wyróżnia Unię Europejską, że technologicznie Unia idzie do przodu, ale nie umie tego przełożyć na produkcję i nie umie stworzyć odpowiednich mechanizmów do tego - podsumował. Jak wynika z danych opublikowanych przez Polski Instytut Ekonomiczny, w ub.r. wszystkie fabryki w Unii Europejskiej wyprodukowały 12,1 mln pojazdów. Przekładając to na światowy rynek, oznacza to udział na poziomie 20 proc. W tym samym czasie z taśm montażowych w Chinach zjechało 26,1 mln aut, co przekłada się na prawie 1/3 (32 proc.) światowego rynku. Źródło:
PREV NEWSNa socjal prawie tyle co na zbrojenia. Mentzen Budzet Tuska rekordowo nieodpowiedzialny
NEXT NEWSElon Musk i jego Cybercab. Pada data
Marcin Wasilewski obejmie stanowisko w zarzadzie Orlenu z poczatkiem listopada
Rada nadzorcza Orlenu postanowia zmienic date powoania Marcina Wasilewskiego do zarzadu tej spoki z 1 stycznia 2025 r. na 6 listopada tego roku - poda w srode koncern. Orlen potwierdzi jednoczesnie ze Wasilewski w zarzadzie spoki bedzie odpowiada za segment technologii.
Temu zapewnia ze bedzie wspopracowac z UOKiK
Prezes UOKiK zarzuci naruszanie praw konsumentow irlandzkiej spoce Whaleco Technology Limited ktora odpowiada za sprzedaz prowadzona na terenie Polski przez serwis Temu. Przedstawiciele serwisu zapewnili ze beda wspopracowac z Urzedem aby upewnic sie ze ich praktyki sa zgodne z przepisami.
Airbus zapowiedzia zwolnienia. Zlikwiduje 25 tys. miejsc pracy
Europejski producent samolotow Airbus zapowiedzia w srode ze zlikwiduje 25 tys. miejsc pracy w dziale produkcji obronnej i kosmicznej Defense and Space ze wzgledu na trudne uwarunkowania biznesowe w szczegolnosci - w kosztownej branzy satelitow.
Prawie po miliona zotych zadoscuczynienia dla Stefana Niesioowskiego
Sad Okregowy w odzi zasadzi 460 tys. z zadoscuczynienia na rzecz Stefana Niesioowskiego za jego internowanie w stanie wojennym. Dziaacz opozycji spedzi w osrodkach odosobnienia prawie rok. Wyrok nie jest prawomocny.
Nadchodzi Swieca Boga dla Dogecoin DOGE rosnie o 10
Cena Dogecoin DOGE wzrosa w ciagu ostatnich 7 dni o niemal 16 odnotowujac wzrost o ponad 7 w ciagu ostatniej dobry. Inwestorzy ktorzy zajmuja sie memecoinami zajmuja nowe pozycje spodziewajac sie dalszych wzrostow. Szukaja tez alternatywnych opcji na zyski z posiadanych monet memowych jedna z nich jest nowy projekt Crypto All-Stars oferujacy pasywny dochod ...The post Nadchodzi Swieca Boga dla Dogecoin DOGE rosnie o 10 appeared first on usinessinsider.
Ile zarabia szef KNF W 2025 roku jego pensja wyniesie blisko 100 tys. miesiecznie
Miesieczne wynagrodzenie przewodniczacego Komisji Nadzoru Finansowego ma wyniesc w 2025 r. ponad 93 tys. z a jego zastepcow blisko 79 tys. z - poinformowa w srode zastepca przewodniczacego KNF Krystian Wiercioch na posiedzeniu sejmowej komisji finansow publicznych.