Home/business/Najpierw sprawiedliwe awanse i zaufanie potem AI. Pracodawcy musza przeknac gorzka piguke BADANIE

business

Najpierw sprawiedliwe awanse i zaufanie potem AI. Pracodawcy musza przeknac gorzka piguke BADANIE

Wedug Miedzynarodowego Funduszu Walutowego Europa jest bardzo narazona na zakocenia spowodowane przez AI. Jednoczesnie kraje rozwiniete z pracownikami wiedzy zostana najbardziej dotkniete ale maja tez najwieksze mozliwosci do wykorzystania technologii w celu zwiekszenia produktywnosci i stymulowania wzrostu. Z badania ktore objeo az 26 tys. europejskich pracownikow wynika jednak ze nie wszyscy entuzjastycznie podchodza do AI. Nie jest to nawet poowa ankietowanych.

October 12, 2024 | business

"Pomimo wyzwań ekonomicznych, przed którymi stoją liczne organizacje, te najlepsze znalazły sposoby na zaoferowanie większego wsparcia swoim pracownikom, rozwijając fundament zaufania, który jest kluczowy dla sukcesu biznesowego w nadchodzących latach" — mówi Michael C. Bush, globalny CEO w Great Place To Work. Jego zdaniem Liderzy wyraźnie odstają od reszty Eksperci wzięli pod uwagę zarówno europejskie firmy z rankingu "100 najlepszych firm do pracy", opracowanego przez magazyn Fortune, jak i "typowe miejsca pracy". Okazało się, że w najlepszych firmach postrzeganie wielu zmian i działań jest . I tak w najlepszych organizacjach aż 78 proc. pracowników twierdziło, że otrzymywane awanse są sprawiedliwe, podczas gdy tylko 37 proc. miało takie zdanie w przypadku typowych miejsc pracy w Europie. Idąc dalej, W topowych spółkach z rankingu 81 proc. badanych uważa, że ich menedżerowie unikają faworyzowania. W pozostałych takie zdanie ma tylko 43 proc. Wszystkie te działania mają W momencie, gdy pracownicy czują, że ich miejsce pracy jest sprawiedliwe, są traktowani z szacunkiem i bez faworyzowania, Jeśli zaś pracownicy uważają, że ich organizacja nie postępuje fair, a także martwią się, jak AI wpłynie na ich pracę lub ograniczy ich możliwości rozwoju kariery, niechętnie sięgają po nowoczesne narzędzia. I obawiają się zmian. Dla przykładu z badania wynika, że kiedy pracownicy uważali, że ich miejsce pracy przyznaje awanse w sposób sprawiedliwy, o 29 proc. chętniej sięgali po narzędzia AI i byli podekscytowani zmianami oraz testowaniem tych rozwiązań. Przed wdrożeniem AI praca nad zaufaniem Autorzy badania sugerują, że . Od czego zacząć? Według Great Place To Work (GPTW) zadaniem numer jeden jest audyt wynagrodzeń. Przedsiębiorstwa powinny sprawdzić, czy każdy z pracowników jest obecnie sprawiedliwie wynagradzany — i nie chodzi tylko o tytuł zajmowanego stanowiska, ale o faktyczną pracę, jaką wykonuje dana osoba. Co więcej, GPTW sugeruje też, aby każdy pracownik mógł otrzymywać premie — by miał takie możliwości. Najlepsze miejsca pracy dbają o to, by tak było i znacząco wpływa to na postrzeganie organizacji. i poprawie wyników po wdrożeniu technologii AI. Po drugie organizacje, które chcą wdrażać u siebie AI i gdzie przyjmowanie technologii ma szansę spotkać się z dużą ekscytacją personelu, zapewniają szerokie możliwości szkoleń i rozwoju. Ktoś z działu sprzedaży chce spróbować swoich sił w tworzeniu stron internetowych dla klientów? Grafik uważa, że chciałby opracować również treści pisane do raportu? Dział HR ma pomysł na to, jak wykorzystać AI, aby usprawnić procesy w logistyce? . W ten sposób rozwijają się później całkowicie nowe, przydatne role w organizacjach i szerzej — na rynku. Doświadczenia tego rodzaju mają też wpływ na otrzymywane awanse lub premie, promując równość w całej organizacji (AI nie jest tylko dla specjalistów). Organizacje powinny uważnie przeanalizować to, kto ma trudniejszy dostęp do możliwości rozwoju i korzystania z takich rozwiązań jak narzędzia AI. Pracownicy oczekują też szczerości Kolejny wniosek z badania GPTW brzmi: W najlepszych organizacjach pracownicy są nie tylko przeszkoleni, ale też mogą liczyć na dyskusje z przełożonymi, zapewniające komfort na temat tego, jak AI będzie wykorzystywana w produktach i przepływach pracy. W większości firm natomiast plany związane z wykorzystaniem AI są znane tylko dyrektorom i menedżerom wyższego szczebla — ci ze średniego szczebla, specjaliści i pracownicy najniżsi rangą nie mają takiej wiedzy, co Co więcej, rozmowy na temat wykorzystywania AI nie mogą być jednostronne. Autorzy raportu podkreślają, że pracownicy powinni mieć możliwość dzielenia się opiniami i zadawania pytań, a także kwestionowania wdrażanych rozwiązań. Jeśli firmy nie będą stosować rekomendacji GPTW, czeka je — według badania — niekomfortowa sytuacja, w której pracodawcy chcą zwiększać produktywność i wdrażać AI, a pracownicy podchodzą do zmian bez entuzjazmu i sceptycznie.

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS