Home/business/Na to Kreml wydaje najwiecej w historii Zaskakujace dane

business

Na to Kreml wydaje najwiecej w historii Zaskakujace dane

Te wydatki rosna od poczatku agresji na Ukraine i wasnie osiagney historyczny rekord. Co tydzien kremlowski rezim wydaje na propagande rownowartosc 211 mln z publicznych pieniedzy. Pomimo to ogladalnosc najwiekszych kanaow propagandowych maleje od poczatku wojny. Czyzby Rosjanie sie budzili

By Iwona Trusewicz | October 07, 2024 | business

Ogłupianie i okłamywanie obywateli za pomocą mediów to metoda stara i sprawdzona. Najchętniej korzystają z niej wszelkie reżimy i dyktatorzy, którzy już pozbyli się u siebie niezależnej prasy, radia i telewizji, zablokowali zagraniczne serwisy internetowe i portale własnej opozycji. Tak jak zrobił to Putin. Teraz może do woli tuczyć publicznymi pieniędzmi państwową machinę propagandową. Rosyjskie wydatki na propagandę rekordowo duże W projekcie budżetu na 2025 rok rząd rosyjski uwzględnił zwiększenie finansowania państwowych kanałów telewizyjnych, projektów medialnych i propagandowych w internecie do nowego historycznego rekordu – 137,2 mld rubli (5,61 mld zł). Propaganda państwowa będzie kosztować podatników średnio 11,4 mld rubli miesięcznie, czyli 2,6 mld rubli tygodniowo (211 mln zł), a głównymi odbiorcami środków pozostaną kanały telewizji państwowej - policzył na podstawie oficjalnych dokumentów opozycyjny „The Moscow Times”. Czytaj więcej W przyszłym roku co najmniej co trzeci rubel publicznych pieniędzy pożre w Rosji wywołana przez Kreml wojna. Reżim szuka pieniędzy już nie tylko w szkołach, szpitalach i u emerytów, ale mocno zwiększa obciążenia biznesu karami, a kierowców mandatami. Urzędnicy i organy siłowe dostali jeszcze większe pole do korupcji. W porównaniu z rokiem bieżącym wydatki w pozycji „media” wzrosną o 13 proc., a ich łączna wielkość będzie wyższa aniżeli roczne budżety średniej wielkości regionów Rosji (np. obwodu królewieckiego, permskiego czy tambowskiego). Treści ANO TV-Novosti, struktury zarządzającej telewizją Russia Today - największą tubą propagandową Kremla, będą kosztować podatników 31,1 mld rubli (1,27 mld zł) w 2025 roku, czyli o 9 proc. więcej niż w 2024 roku. Kanał Pierwszy państwowej telewizji, który od początku wojny stracił prawie jedną czwartą swojej widowni, a odchodzenie widzów przyśpieszyło po śmierci w łagrze opozycjonisty Aleksieja Nawalnego, otrzyma celową dotację w wysokości 6 mld rubli (250 mln zł) na „wypełnienie pasma treściami”. Kolejne 18,6 mld rubli (760 mln zl) przeznaczono dla stacji telewizyjnych - NTV, VGTRK, Telewizji Publicznej Rosji i kanału Karusel na opłacenie transmisji w miejscowościach liczących mniej niż 100 tysięcy mieszkańców. W porównaniu z rokiem bieżącym wydatki te wzrosną o 1 miliard rubli. Więcej pieniędzy z budżetu Rosji na propagandę, a widzowie uciekają Rząd zwiększy finansowanie agencji prasowej Rossija Siegodnia (Rosja Dzisiaj) pod przewodnictwem najbardziej chyba znienawidzonego także w Rosji propagandzisty Dmitrija Kiselewa o 17 proc., do 10,9 mld rubli (450 mln zł) Wydatki najstarszej rosyjskiej agencji prasowej - TASS wzrosną o 26 proc., do 4,8 mld rubli. Ponadto agencja Regnum i Komsomolskaja Prawda, które w tym roku nie otrzymały dofinansowania rządowego, zostaną podłączone do pieniędzy budżetowych. Organizacja państwowego systemu propagandy w okupowanych obwodach Ukrainy będzie kosztować Rosjan 7 mld rubli (290 mln zł). Odrębną pozycję – 8,4 mld rubli – ujęto w wydatkach skarbu państwa na projekty medialne administracji prezydenckiej. Mówimy o organizowaniu „wsparcia informacyjno-wyjaśniającego” dla inicjatyw Putina „w internecie”. Od początku wojny (2022–2024) Kreml wydał na media państwowe łącznie ponad 350 mld rubli (14,3 mld zł). Jednak pomimo hojnych funduszy państwowe kanały telewizyjne, które w wielogodzinnych programach talk-show przekonują widzów o powodzeniu gospodarki, sukcesach na froncie, proponują wznowienie stalinowskich represji i uderzenie w Europę bronią nuklearną, szybko tracą widownię. Według Mediascope latem 2024 roku kanały telewizyjne Wielkiej Trójki oglądało o 12 proc. mniej widzów niż w pierwszym roku wojny. Całkowita oglądalność Rossija 1, Kanał Pierwszy i NTV spadła do 30,1 proc., choć w 2022 roku przekroczyła 34 proc.

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS