business
Motobranza nie jest jednomyslna w sprawie emisji
UE powinna przesunac w czasie cele dotyczace ograniczenia emisji CO2 uwaza najwieksze europejskie stowarzyszenie producentow aut. Co ciekawe w branzy nie ma jednomyslnosci.
ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) rekomenduje Unii Europejskiej, by wykorzystała regulacje nadzwyczajne i opóźniła o dwa lata cele redukcji emisji CO2 dla producentów samochodów wyznaczone na 2025 r. — wynika z dokumentu, do którego dotarła agencja Bloomberg. Zgodnie z szacunkami ACEA unijne przepisy dotyczące emisji CO2 (do poziomu około 95 gramów na kilometr)wymagałyby od producentów samochodów albo wstrzymania produkcji około 2 mln samochodów, albo narażenia się na potężne kary. Mogłyby one sięgnąć nawet 13 mld EUR w przypadku aut osobowych i 3 mld EUR w przypadku samochodów dostawczych. Bloomberg cytuje fragment nieformalnego stanowiska ACEA: „UE znajduje się w kryzysie spowodowanym niskim popytem na pojazdy elektryczne i nieuczciwą konkurencją ze strony producentów pojazdów elektrycznych z krajów trzecich, co oznacza, że przemysł unijny nie będzie w stanie osiągnąć celów redukcyjnych” — twierdzi ACEA. Stowarzyszenie podkreśla, że unijny przemysł motoryzacyjny zainwestował miliardy euro, aby wprowadzić na rynek pojazdy elektryczne, ale nie ma innych niezbędnych elementów tej transformacji. „Konkurencyjność UE ulega erozji, w związku z czym przejście na zerową emisję jest bardzo trudne, a obawy o osiągnięcie celów redukcji emisji CO2 do 2025 r. dla pojazdów lekkich rosną”. Zdaniem ACEA UE nadal nie ma kluczowych warunków do masowego wprowadzenia na rynek bezemisyjnych samochodów osobowych i dostawczych: infrastruktury ładowania i tankowania wodoru, a także konkurencyjnego środowiska produkcyjnego, przystępnej cenowo zielonej energii, zachęt zakupowych i podatkowych oraz bezpiecznych dostaw surowców. Stowarzyszenie poskreśla, że sektor motoryzacyjny jest kluczowym przykładem braku planowania UE i stosowania polityki klimatycznej bez polityki przemysłowej. Ambitna transformacja nie może zostać przeprowadzona przez samą branżę nigdzie na świecie, a tym bardziej w przypadku braku spójnych środków politycznych mających utrzymać konkurencyjność sektora. Członkowie ACEA deklarują, że są w pełni zaangażowani w realizację celów klimatycznych z Paryża, jednak to całościowy i merytoryczny przegląd regulacji dotyczących CO2 będzie miał kluczowe znaczenie dla oceny rzeczywistych postępów w stosunku do poziomu ambicji. Co ciekawe — nie wszyscy europejscy producenci samochodów są jednomyślni. Luca de Meo, dyrektor generalny koncernu Renault oraz prezes ACEA, twierdzi, że jeśli udział pojazdów elektrycznych w rynku pozostanie na obecnym poziomie, europejski przemysł będzie zmuszony do zapłacenia ogromnych kar za przekroczenie limitów emisji lub wstrzymana produkcji milionów aut, a ponadto tempo zwiększania produkcji pojazdów elektrycznych w Europie już jest o połowę niższe niż to, którego potrzeba, aby osiągnąć cele. Zupełnie innego zdania natomiast jest szefostwo Stellantisa. Z rozmowy portalu Automotive News Europe z szefem tego koncernu wynika, że Stellantis jest przeciwny propozycji ACEA, aby UE skorzystała z nadzwyczajnych przepisów i opóźniła najnowszy cel emisji. — Zmiana przepisów teraz byłaby surrealistyczna. Wszyscy od dawna wiedzą o przepisach i mieli czas, aby się przygotować. Teraz nadszedł czas na wyścig — mówi Carlos Tavares, dyrektor generalny koncernu Stellantis. Warto przypomnieć, że Carlos Tavares wycofał koncern z ACEA w 2022 r.
Wsparcie firm dotknietych powodzia. Nawet milion z dla jednego przedsiebiorcy
Ministerstwo Rozwoju i Technologii informuje o nowych mechanizmie pomocy dla przedsiebiorcow dotknietych skutkami powodzi. Firmy ktore ucierpiay od wielkiej wody otrzymaja 16 tys. z na kazdego zgoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub rownowartosc 75 proc. sredniomiesiecznego przychodu osiagnietego rok wczesniej.
PLN w ciagu tygodnia nieznacznie osabi sie rentownosci SPW spady
Zoty konczy tydzien niewielkim osabieniem wobec euro i dolara. W przypadku rynku dugu w ciagu mijajacego tygodnia dochodowosc krajowych obligacji 10-letnich spada o 11 pb. i byy to jedne z najlepiej zachowujacych sie papierow w Europie. W przyszym tygodniu inwestorzy w Polsce beda zwracac uwage na dane o inflacji za wrzesien.
Zaufanie konsumentow w USA wzroso powyzej oczekiwan
Zaufanie konsumentow w Stanach Zjednoczonych wzroso we wrzesniu bardziej niz oczekiwano. Z badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Michigan wynika ze przewidywania dotyczace inflacji w perspektywie pieciu lat utrzymay sie na poziomie 31 proc.
"WSJ" izraelski wywiad skupi sie na Hezbollahu przez co nie doceni Hamasu
Wywiad Izraela skupi wysiki na libanskiej organizacji terrorystycznej Hezbollah przez co nie doceni palestynskiego Hamasu - oceni w piatek "Wall Street Journal". Izrael zakada ze Hamas nie bedzie dazy do bezposredniej konfrontacji i zrezygnowa z prob infiltrowania Strefy Gazy - doda.
Widmo strajku w amerykanskich portach
Na 1 pazdziernika zaplanowany jest protest pracownikow amerykanskich terminali domagajacych sie podwyzek. Skutki moze odczuc takze europejska w tym polska gospodarka.
Projekt MF chce objac akcyza wielorazowe papierosy elektroniczne oraz podgrzewacze
Ministerstwo Finansow chce objac akcyza wielorazowe papierosy elektroniczne oraz podgrzewacze zamierza takze podniesc akcyze na pyn zawarty w jednorazowych papierosach elektronicznych wynika z informacji opublikowanej w piatek na stronach kancelarii premiera.