business
Mec. Czarnik Chcemy zobowiazac rzad do realizacji programu CPK
Nalezy lotnisko budowac jak najszybciej bowiem kazdy rok opoznienia oznacza straty dla naszej gospodarki mowi mec. Micha Czarnik wiceprezes stowarzyszenia TAKdlaCPK w rozmowie z portalem DoRzeczy.pl.
DoRzeczy.pl: W Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy #TAKdlaCPK. Jakie są główne założenia projektu, pod którym zebrano 200 tys. podpisów? Mec. Michał Czarnik: Postanowiliśmy zapisać w ustawie zobowiązanie rządu, w tym prezesa Rady Ministrów oraz pełnomocnika ds. CPK do tego, żeby realizowany był program CPK. Dzisiaj sytuacja wygląda tak, że cały czas obowiązujący jest program wieloletni z roku 2023, przyjęty przez poprzedni rząd. Natomiast rządzący wydają się mieć nieco inny pomysł na realizację programu CPK. Chcą wprowadzać modyfikacje, jednak nie zmienili zapisów programu, przez co ich nowe podejście wisi w pewnej próżni. Z jednej strony mamy zapowiedzi, że rząd będzie program realizował inaczej, a z drugiej strony nie mamy żadnych harmonogramów oraz planów projektów, które pozwoliłyby ocenić, co i jak jest rzeczywiście realizowane. W związku z tym, chcemy w ustawie zapisać przepis, który zobowiązuje rząd do określenia się co do tego jakie zmiany wprowadza w programie CPK, następnie będzie obligował do jego realizacji. Oczywiście ewentualne zmiany wprowadzane przez rząd nie powinny zmienić istoty projektu. Zakładamy, że całość programu CPK powinna być realizowana, czyli nie powinny być zmieniane jego zakres i cel. Dodatkowo chcemy żeby kluczowe do zrealizowania projekty jak budowa pierwszej fazy lotniska oraz linii dużych prędkości między Warszawą, a Łodzią nastąpiły do końca 2030 roku, czyli w najszybszym w naszej ocenie terminie. W ustawie jest zapis o konieczności całkowitego zamknięcia lotniska Chopina. Dlaczego? Pojawiają się pomysły rozbudowy lotniska Chopina. Pomysły idące w miliardy złotych kosztów, które naszym zdaniem są nieracjonalne, nieekonomiczne i stanowią ryzyko dla programu CPK. Jeśli wyda się tak wiele pieniędzy na rozbudowę lotniska w Warszawie, trudniej będzie realizować inwestycję CPK, bo zawsze pojawi się twierdzenie, że zainwestowane w Warszawie pieniądze muszą się zwrócić. Nie chcemy, żeby doszło do takiej pułapki, dlatego chcemy w ustawie wprowadzić zapis, w którym dozwolone będą konieczne remonty na lotnisku Chopina, jednak tylko w zakresie gdy zwrócą się ekonomiczne do 2030 roku. Podkreślmy, chodzi o całkowite zamknięcie lotniska Chopina? Tak, całkowite. Uważam, że trzeba odważnie mówić, że tak należy zrobić. Warszawa nie jest Londynem, w którym jest kilka lotnisk, w tym lotnisko London-City. Warszawa jest aglomeracją trzymilionową, a nie dziesięciomilionową, dlatego nie ma racjonalnego uzasadnienia ekonomicznego dla działania dwóch lotnisk. Lotnisko w Baranowie będzie bardzo dobrze skomunikowane. Koleją będzie można dojechać do niego z Warszawy w 15 minut, umiejscowione jest przy autostradzie, zatem nie ma problemu z dotarciem do niego. Dziś mamy tendencję światową która zakłada, że wielkie tereny w mieście, na których miasto może się rozwijać, powinny być wykorzystane. Tak jest w Warszawie i sama stolica skorzysta na tej zmianie. W ustawie mamy punkt zakazujący finansowania przewoźników lotniczych z funduszy publicznych. O co w nim chodzi? Mamy obecnie do czynienia z pewną patologią. Dobrym przykładem są województwa kujawsko-pomorskie i lubuskie, które zawierają umowy w ramach zamówień publicznych na świadczenie na rzecz województw usług marketingowych w różnych lokalizacjach, w tym egzotycznych, jak Tunezja i Egipt. Z miejsca rodzi to uśmiech na twarzy osoby, która czyta o czymś takim, bo jakie walory turystyczne np. woj. lubuskiego można reklamować w Tunezji? Oczywiście, jest to ukryta forma dotowania przewoźników, żeby latali z lokalnych lotnisk, bo przewoźnicy nie chcą tego robić bez dotowania, gdyż im się to nie opłaca. Zatem publiczne pieniądze są marnotrawione. Tak naprawdę te środki można wydatkować na sensowną rzecz, jak stworzenie połączeń autobusowych w województwie lubskim, czego w tym regionie brakuje, a środki publiczne są wydawane w ilościach wielu dziesięciu milionów na dotowanie przewoźników prywatnych. To chcemy ukrócić. Chcemy skończyć z tą fikcją. Jak na dziś można oceniać stan prac przy projekcie CPK? Proste rezerwy zostały wykorzystane. Obecna ekipa, gdy przyszła do spółki, miała w szufladach gotowe do realizacji przetargi, które rzeczywiście w lecie tego roku zostały uruchomione. Najlepszym przykładem jest zlecenie budowy tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią. Natomiast tempo realizacji prac nie jest w naszej ocenie zadowalające. Czterokrotnie był przekładany termin składania ofert we wspomnianym przetargu, dlatego dziwi mnie wypowiedź ministra Laska dla PAP, który zdaje się chwalić przebiegiem tego postępowania przetargowego, a wiemy, że zostały tu wygenerowane spore opóźnienia. Innym przypadkiem jest decyzja lokalizacyjna, której uzyskiwanie w pierwszej instancji trwa już prawie rok. Nasze założenie mówiły o wydaniu jej na wiosnę, a nie mamy jej do teraz. Minister Lasek mówi, że to nastąpi w styczniu, bo w grudniu nie będzie wydana by termin jej zaskarżenia nie biegł w okresie świątecznym. Inwestor nie tak powinien działać, w naszej ocenie tempo prac jest niezadowalające. Należy lotnisko budować jak najszybciej bowiem każdy rok opóźnienia oznacza straty dla naszej gospodarki. Czytaj też: Mentzen: Ten plan zakłada zaangażowanie Polski w konflikt Czytaj też: Sawicki: W II turze wyborów nie zagłosuję na Trzaskowskiego
PREV NEWSStrajk generalny w Grecji. Protestujacy domagaja sie wyzszych wynagrodzen
NEXT NEWSTen bank wprowadza kalkulator sladu weglowego dla swoich klientow
Protestowali przeciwko importowi nawozow i zwolnieniom. "Od trzech lat nie ma podwyzek"
W srode w Szczecinie odby sie protest kilkuset zwiazkowcow ktorzy domagali sie m.in. zamkniecia granic UE dla nawozow ze Wschodu zatrzymania redukcji zatrudnienia w Zakadach Chemicznych Police i przywrocenia stosowania zawieszonych skadnikow wynagrodzen. "Tylko w tym roku nastapi wzrost importu do Polski z Rosji i Biaorusi o 60 proc." - podkresli Andrzej Malicki przewodniczacy "Solidarnosci" w Z.Ch. Police.
Gowne indeksy zwyzkuja w WIG20 liderem wzrostow jest LPP
Srodowa sesja od otwarcia notuje wzrosty. W WIG20 rosna akcje wiekszosci spoek liderem wzrostow sa akcje LPP rosna o prawie 5 proc.
LOT spodziewa sie w tym roku rekordowej liczby pasazerow
PLL LOT do konca pazdziernika przewiozy ponad 9 mln pasazerow w caym 2025 moze to byc ponad 105 mln osob ten rok bedzie rekordowy - poinformowa w srode rzecznik spoki Krzysztof Moczulski. Jak doda LOT w tym roku uruchomi dziewiec nowych kierunkow za tydzien ruszy poaczenie na Teneryfe.
Posowie szykuja sie na budzetowe swiete krowy
Sejmowa Komisja Finansow Publicznych w czwartek ma zajac sie poprawkami do projektu przyszorocznego budzetu ktore zmniejszaja wydatki tzw. budzetowych swietych krow. Mowa o ponad 300 mln zotych.
Guindos z EBC stopy beda spadac ale konieczna wielka ostroznosc
Wiceprezes Europejskiego Banku Centralnego Luis de Guindos powiedzia ze jest jasne iz stopy procentowe w strefie euro beda malay ale luzowanie polityki pienieznej nie moze byc pospieszne z powodu niepewnosci dotyczacych m.in. handlu miedzynarodowego i globalnych konfliktow informuje Bloomberg.
Komisja Europejska rozwazy zmiany w podatku od importu sladu weglowego
Komisja Europejska rozwazy zmiany w podatku od importu sladu weglowego by ochronic europejski przemys przed jego kosztami - napisa w srode Bloomberg powoujac sie na wysokiego ranga urzednika w KE. Przed wycofywaniem darmowych pozwolen na emisje CO2 dla rodzimych firm przestrzeg niedawno Mario Draghi.