business
Izera ma pod gorke z powodu pieniedzy i ce
EMP nie chce rezygnowac z projektu polskiego auta elektrycznego. Ma na niego pomys nie ma jednak czasu. Umowa inwestycyjna z Geely musi byc podpisana jak najszybciej bo chinski partner moze sie wycofac. Tymczasem wciaz nie ma finansowania.
Nowy zarząd odpowiedzialnej za projekt Izera spółki ElektroMobility Poland (EMP) walczy z czasem. Inwestycja, której owocem ma być fabryka polskiej marki aut elektrycznych, wciąż nie ma dopiętego finansowania, a dwuletnia umowa z chińskim partnerem technologicznym Geely dobiega końca. Łukasz Maliczenko, wiceprezes EMP, na którego powołuje się Bloomberg, ostrzega, że Geely może się wycofać. - Widzę duże ryzyko, że opóźnienie w procesie finansowania może doprowadzić do konieczności ponownego rozważenia naszej współpracy, a nawet budowania jej z kimś innym. Byłaby to duża strata i zmarnowana okazja – uważa Łukasz Maliczenko. EMP pozyskało dotychczas ok. 580 mln zł od państwowych spółek, a żeby zrealizować projekt, potrzebuje jeszcze 2-3 mld EUR. Tomasz Kędzierski, prezes EMP, informuje, że wspólnie z Ministerstwem Aktywów Państwowych (MAP) pracuje nad konkretnymi rozwiązaniami umożliwiającymi wykorzystanie pieniędzy z KPO. - MAP jest w kontakcie z innymi ministerstwami, aby przyspieszyć prace. Zakładamy dwa źródła finansowania: KPO oraz kredyty. Na temat finansowania dłużnego rozmawialiśmy już z bankami, mamy wstępne pozytywne opinie na temat tzw. bankowalności projektu - mówi Tomasz Kędzierski. Ryzyko utraty partnera technologicznego potęguje polityka rządu w Pekinie, który ostatnio - w związku z podwyżką ceł na chińskie auta elektryczne, szybko zdobywające europejski rynek - wywiera naciski na producentów, by wstrzymywali inwestycj e na Starym Kontynencie. Dwa dni temu firma Leapmotor kontrolowana przez koncern Stellantis poinformowała o wstrzymaniu inwestycji w naszym kraju. W należącej do grupy fabryce w Tychach miała produkować samochody elektryczne. Inwestor tłumaczy to decyzją chińskiego Ministerstwa Gospodarki. Czy może się to zdarzyć w przypadku Geely? - Obecnie nie mamy oficjalnych sygnałów zmiany podejścia naszego partnera - uspokaja szef EMP. Geely jest jednym z chińskich koncernów, które poszukują możliwości lokalizacji produkcji w Europie. Obecność w Polsce jest dla niego jedną z możliwych opcji. O chińskie inwestycje zabiega wiele europejskich krajów, m.in Włochy, a premier tego kraju jest mocno zaangażowana w ten proces. Czy Izera potrzebuje silniejszego rządowego wsparcia? - Jesteśmy w stałym kontakcie z MAP, prowadzimy rozmowy z przedstawicielami partnera, odbyło się również spotkanie ministra Jakuba Jaworowskiego z zarządem Geely. Największym wsparciem będzie podpisanie nowej umowy inwestycyjnej, w której zagwarantowane będzie finansowanie projektu, a tym samym realizacja zgodna z zaplanowanym harmonogramem - uważa Tomasz Kędzierski. - Musimy pamiętać, że choć udało nam się zdobyć konkurencyjną technologię, toczy się wyścig o odpowiednie miejsce na rynku europejskim. Zarówno dla nas, jak i dla naszego partnera kolejne opóźnienia to po prostu stracona szansa na rozwój biznesu - podkreśla Łukasz Maliczenko w rozmowie z Bloombergiem. Nowy zarząd EMP zmienił podejście do projektu. - Ma być pragmatyczne, a nie dogmatyczne, jak poprzednio. Przemodelowaliśmy projekt, uwzględniając cztery kluczowe kryteria: łagodzenie ryzyka inwestycyjnego dla skarbu państwa, wsparcie rozwoju technologicznego, zagwarantowanie miejsc prac oraz zaangażowanie lokalnych dostawców - wyjaśnia Tomasz Kędzierski. Podkreśla, że nie oznacza to rezygnacji z tworzenia własnej, lokalnej marki. - Ma ona jednak być częścią większej całości obejmującej produkcję, badania i rozwój, a także silniejsze niż pierwotnie zakładano zaangażowanie lokalnych dostawców - ujawnia Tomasz Kędzierski. Zmiany zostały przedyskutowane z MAP i partnerami. - Szczegóły zostaną zaprezentowane po zakończeniu wszystkich formalności związanych z finansowaniem - mówi prezes. Kiedy na ulice mogą wyjechać pierwsze Izery? - Zależy to od uruchomienia finansowania. Ten projekt nigdy nie miał zapewnionego stabilnego finansowania, a tym samym nie mógł być i nie był realizowany płynnie. Powodowało to konieczność ciągłego modyfikowania założeń produktowych, aktualizacji planów, technologii. Wszystko to sprawiło, że znaczna część zainwestowanych pieniędzy była wydana nieefektywnie. O nowym harmonogramie możemy mówić po zakończeniu procesu finansowania. Zakładając rozpoczęcie prac na początku 2025 r., fabryka może być uruchomiona na przełomie 2026 i 2027 r. - mówi Tomasz Kędzierski. Warto dodać, że bramy fabryki będą mogły opuszczać nie tylko auta marki Izera. - Wykorzystywanie wolnych mocy produkcyjnych na potrzeby innych modeli jest naturalnym rozwiązaniem poprawiającym parametry finansowe projektu. W przypadku EMP mogłyby to być inne modele z szerokiego portfolio Geely. O szczegółach nie możemy obecnie mówić - informuje Tomasz Kędzierski. Zaznacza, że tzw. pełnoprocesowa fabryka, obejmująca wszystkie etapy produkcji, angażuje lokalnych podwykonawców i uruchamia nowe łańcuchy dostaw. - Takie podejście jest korzystne z perspektywy tworzenia nowych miejsc pracy, a także – co niesłychanie istotne w naszym przypadku – gwarantuje wsparcie technologiczne i transfer know-how. Jest to korzystne z perspektywy spółki, regionu i gospodarki - mówi prezes EMP.
PREV NEWSJak ze scamem walczy Singapur. Case study
NEXT NEWSPolacy bija w Hiszpanii rekord za rekordem
"Niechlubny rekord". Sabe dane o polskiej gospodarce
PKB Polski w trzecim kwartale 2024 r. wzros o 27 proc. rok do roku wobec 32 proc. w II kw. - wynika z szybkiego szacunku GUS. W ujeciu kwarta do kwartau PKB w III kw. spad o 02 proc. po wzroscie o 12 proc. kdk kwarta wczesniej po korekcie.
PKB strefy euro i UE w gore. Co z Polska "Wyniki wyamuja sie z wzorca"
PKB w strefie euro uros w trzecim kwartale o 09 rok do roku i 04 proc. kwarta do kwartau poda w czwartek Eurostat w drugim szacunku. Polska gospodarka bya ze swoja dynamika roczna blisko unijnej czoowki ale ujecie kwartalne moze niepokoic.
By Mikołaj FidzińskiPodroz kazdym pociagiem PKP Intercity za zotowke. Wyjatkowa okazja
PKP Intercity wprowadzio mozliwosc odbycia podrozy za zotowke. Propozycja dotyczy osob ktore ukonczyy 60 rok zycia.
PKB w strefie euro. Eurostat poda dane za III kw. 2024 r.
Produkt Krajowy Brutto w strefie euro w III kw. wzros 04 proc. kwarta do kwartau i o 09 proc. rok do roku - poinformowa w komunikacie Eurostat. Odczyt okaza sie zgodny ze wstepnym szacunkiem.
Umowa UE - Morecosur zagraza polskim rolnikom i konsumentom PSL zada veta
Porozumienie UE-Mercosur zagraza polskim rolnikom i konsumentom Polskie Stronnictwo Ludowe sprzeciwia sie podpisaniu tej umowy - napisa w czwartek szef PSL wicepremier Wadysaw Kosiniak Kamysz na platformie X.
Gigantyczna afera w Korei Poudniowej. Wyudzono 232 mln dol.
Poudniowokoreanska policja rozbia zorganizowana grupe przestepcza ktora miaa wyudzic 3256 mld wonow 232 mln dolarow. Dziennik "Donga Ilbo" poda w czwartek ze aresztowano 215 osob ktore stworzyy system faszywych inwestycji w kryptowaluty.