Blogs
Home/business/Inflacja psuje nam zabawe Co czwarty Polak na Sylwestra wyda mniej

business

Inflacja psuje nam zabawe Co czwarty Polak na Sylwestra wyda mniej

Polacy planuja wydac na Sylwestra srednio 268 z co jest kwota porownywalna z poprzednim rokiem - wynika z badania "Sylwestrowe plany Polakow" na zlecenie Rejestru Duznikow BIG InfoMonitor. Jak sie okazuje inflacja skania wielu z nas do bardziej przemyslanych i odpowiedzialnych decyzji finansowych a takze ograniczania wydatkow - co czwarty Polak 24 proc. planuje wydac na zabawe sylwestrowa mniej niz przed rokiem.

December 29, 2024 | business

Polacy będą świętować raczej kameralnie. Na . Kolejne 21 proc. przewiduje świętowanie u rodziny lub znajomych bądź zaproszenie ich do siebie. Wyniki badania BIG InfoMonitor w tym aspekcie są identyczne jak w latach 2021-2023 - i podkreślają, że domowe świętowanie stało się dla Polaków standardem, zwłaszcza w obliczu niepewności gospodarczej. Wśród osób planujących wydatki związane z Sylwestrem 29 proc. przeznaczy na ten cel , podczas gdy reszta ograniczy budżet do jeszcze niższych kwot. Z badania wynika, że - co czwarty Polak (24 proc.) planuje wydać mniej niż przed rokiem, natomiast 63 proc. deklaruje, że kwoty pozostaną na podobnym poziomie. Większe wydatki przewiduje 13 proc. badanych, co wskazuje na dość powszechne podejście ostrożnościowe w zarządzaniu finansami. "Dane dotyczące planowanych wydatków sylwestrowych potwierdzają, że . Zmiany stylu życia Polaków w podejściu do wyraźnie wskazują na ewolucję, która dostosowana jest do obecnych realiów gospodarczych. Wzrasta popularność bardziej oszczędnych form celebracji, co może odzwierciedlać nie tylko presję inflacyjną, ale także zmianę podejścia do konsumpcji i priorytetów życiowych" - komentuje wyniki badania główny analityk BIG InfoMonitor Waldemar Rogowski. Dodaje on, że rośnie znaczenie spotkań w domowym gronie, co podkreśla trend preferowania kameralności i prostoty nad kosztownymi wydarzeniami. "Ta zmiana trendu to również sygnał dla branż związanych z organizacją większych imprez, które będą musiały uwzględniać zmianę preferencji konsumentów w swoich planach" - zauważa analityk. Wnioski z badania BIG InfoMonitor wskazują, że . Według badania, imprezy w lokalach, instytucjach kultury czy pod gołym niebem przyciągną 4 proc. respondentów, a taka sama liczba Polaków zamierza spędzić Sylwestra na wyjeździe. Te statystyki pokazują, że bardziej kosztowne formy świętowania końca roku są wybierane przez nielicznych, co może być efektem zarówno ograniczeń finansowych, jak i zmiany preferencji spędzania wolnego czasu. "Utrzymująca się popularność w domowym zaciszu w gronie rodziny i najbliższych przyjaciół jest wyraźnym odzwierciedleniem , które wpisują się w szerszy trend oszczędzania i minimalizmu. Takie wybory wynikają nie tylko z ograniczeń finansowych. ale również z priorytetów związanych z komfortem i bliskością relacji" - mówi Waldemar Rogowski. Zarazem takie zmiany preferencji konsumentów to dla sektora rozrywki i gastronomii p . "Należy zwrócić uwagę, że , w kontekście sezonowych aktywności, które tradycyjnie generowały duże obroty. Branża powinna rozważyć dywersyfikację oferty, koncentrując się na dostosowaniu usług do nowych preferencji klientów, czyli potrzeby większej elastyczność, ekonomicznego podejścia do wydatków i bardziej personalnego podejścia do celebrowania ważnych momentów" - wskazuje główny analityk BIG InfoMonitor. Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy biura informacji kredytowej BIK wynika, że na koniec października 2024 roku firmy świadczące działalność związaną z wyżywieniem (PKD 56) posiadały przeterminowane zadłużenie na ponad 1 mld zł, a kwota ta powiększyła się w ciągu ostatniego roku o 194 mln zł. Z kolei przedsiębiorstwa zajmujące się przygotowywaniem i podawaniem napojów (PKD 563) mają przeterminowane długi w wysokości niemal 53 mln zł - w tym przypadku wzrost r/r wynosi prawie 12 proc. (+ 5,5 mln zł). Natomiast podmioty z branży rozrywkowej, m.in. miejsca do tańczenia (PKD 9329A), posiadają nieopłacone zaległości na poziomie 3,6 mln zł. Badanie zrealizowano w grudniu br. metodą CAWI przez Quality Watch na zlecenie BIG InfoMonitor na próbie 1061 dorosłych Polaków.

SOURCE : interiabiznes
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS