Blogs
Home/business/Handel detaliczny na celowniku oszustow. W 2023 roku sektor straci 87 mld z

business

Handel detaliczny na celowniku oszustow. W 2023 roku sektor straci 87 mld z

30 proc. przedsiebiorstw handlu detalicznego pado ofiara oszustwa cyberataku lub wycieku danych w 2023 roku acznie sektor straci 87 mld z - wynika z badania Ayden. Srednia kwota strat polskiego konsumenta na osobe to 18 tys. z

September 08, 2024 | business

30 proc. przedsiębiorstw handlu detalicznego padło ofiarą oszustwa, cyberataku lub wycieku danych w 2023 roku, łącznie sektor stracił 87 mld zł - wynika z badania Ayden. Średnia kwota strat polskiego konsumenta na osobę to 1,8 tys. zł fot. Bits And Splits / / Shutterstock Według ustaleń Ayden sektor detaliczny w ubiegłym roku stracił 87 mld zł, a jedna na trzy firmy (30 proc.) padła ofiarą oszustów lub hakerów. Autorzy szacują, że średnia kwota strat na jedno przedsiębiorstwo wynosi ponad 8,3 mld zł. Zaznaczono, że skutki tych oszustw odczuwają także konsumenci. Średnia kwota strat polskiego konsumenta na osobę to 1,8 tys. zł (wzrost o 169 proc. rok do roku). Z badania wynika, że 30 proc. respondentów czuje się mniej bezpiecznie niż 10 lat temu ze względu na ryzyko oszustw płatniczych. Ponadto 44 proc. konsumentów woli robić zakupy w sklepach stacjonarnych, z czego jedna piąta (20 proc.) przyznaje, że wynika to z obaw przed oszustwem. Co czwarty badany (25 proc.) deklaruje, że zakupy robi w sklepach, w których obowiązują zaawansowane zabezpieczenia. Jak wskazano, 21 proc. konsumentów chciałoby finalizować transakcje kilkoma kliknięciami, przy tym podając jak najmniej informacji. Taka sama grupa woli robić zakupy u kilku sprzedawców lub korzystać z ograniczonej liczby metod płatności. Za dwuetapową weryfikacją tożsamości opowiada się 15 proc. badanych. "W efekcie 40 proc. polskich przedsiębiorstw przyznaje, że silne uwierzytelnianie klienta i PSD2 (unijna dyrektywa dot. usług płatniczych - PAP) obniżyły ich współczynnik konwersji" – ocenił cytowany w badaniu Jakub Czerwiński, VP CEE w Ayden. Ponadto autorzy zauważyli, że dwie trzecie przedsiębiorstwa (66 proc.) stwierdziło, że posiada skuteczne systemy zapobiegające oszustwom (wzrost o 6 pp. r/r), a prawie połowa (46 proc.) rozważa zmianę dostawcy usług płatniczych na takiego, który oferuje lepsze mechanizmy ochrony. Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego br. na grupie 38 tys. konsumentów oraz 13 tys. przedsiębiorstw handlowych z 26 krajów na całym świecie: Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu, Japonii, Australii, ZEA, Francji, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Polski, Belgii, Holandii, Brazylii, Norwegii, Danii, Szwecji, USA, Kanady, Malezji, Meksyku, Austrii, Szwajcarii, Chin oraz Indii. Grupa badawcza w Polsce to tysiąc konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw handlowych. Ayden to firma zajmująca się prowadzeniem platformy do przyjmowania płatności, optymalizacji przychodów i kontroli finansów. (PAP) jls/ drag/ Źródło: PAP

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS