Home/business/Gotowy przepis na sukces ale czy na pewno Franczyza to nie samograj. "Wasny" McDonalds czy Orlen to nie atwe pieniadze

business

Gotowy przepis na sukces ale czy na pewno Franczyza to nie samograj. "Wasny" McDonalds czy Orlen to nie atwe pieniadze

W Polsce funkcjonujeblisko 83 tys. franczyzobiorcow ktorzy korzystaja z licencji okoo 13tys. sieci franczyzowych. Ich liczba nie spada mimo niemaych trudnoscirynkowych zmieniajacych sie modeli biznesowych oraz coraz wiekszej ostroznoscilicencjobiorcow.

October 22, 2024 | business

W Polsce funkcjonujeblisko 83 tys. franczyzobiorców, którzy korzystają z licencji około 1,3tys. sieci franczyzowych. Ich liczba nie spada mimo niemałych trudnościrynkowych, zmieniających się modeli biznesowych oraz coraz większej ostrożnościlicencjobiorców. fot. Maciej Jarzębiński / / FORUM Podczas gdy tradycyjne otwarcie własnej firmy polega na jejsamodzielnym prowadzeniu od podstaw, to w przypadku franczyzy przedsiębiorcaotrzymuje gotowy biznesowy koncept, który został już sprawdzony na rynku i zdążyłodnieść sukces. W zamian za opłaty licencyjne i prowizje ma prawo dokorzystania z marki, know-how i wsparcia franczyzodawcy. Nie posiada jednakpełnej swobody w podejmowaniu strategicznych decyzji, gdyż jest zobowiązany dostosowania wypracowanych już rozwiązań. Według danych Polskiej Organizacji Franczyzodawców 80 proc.franczyzobiorców po 5 latach wciąż kontynuuje swoją działalność, podczas gdyten sam wskaźnik wynosi tylko 20 proc. dla firm prowadzonych na własną rękę, Reklama Zobacz także Prowadzisz firmę? Możesz odebrać nawet 3000 zł w bonusach za Konto Firmowe Online w Santander Banku Polska. Bezwarunkowe 0 zł za otwarcie i prowadzenie Ponad pół miliona osób na rynku franczyzy Obecnie na rynku funkcjonuje około 1,3 tys. siecifranczyzowych i blisko 83 tys. franczyzobiorców. Sektor jest teżsporym pracodawcą. – Przedsiębiorstwa prowadzone na licencji to najczęściejmałe rodzinne firmy, w których pracuje średnio 6 osób – mówi Bankier.plMagdalena Kurda, przedstawicielka Zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców.– Zatem łączna liczba zatrudnionych przekroczyła tu 480 tys. osób, a wraz zfranczyzobiorcami i franczyzodawcami na polskim rynku pracuje ponad półmiliona ludzi. Więcej trudności w pozyskaniu partnerów Jak twierdzi Magdalena Kurda, pandemia, wojna w Ukrainie, niepewnośćpolityczna, inflacja, wzrost kosztów najmu, energii oraz kosztów pracowniczychodcisnęły piętno również w tym biznesie. – Mimo że z zasady działalność oparta na znanej marce jestbezpieczniejsza, to także i tu daje się odczuć niepokój – mówi. – Choć w ostatnich latach nie spadła liczba franczyzodawców, towidać ostrożność franczyzobiorców przy inwestowaniu. Dla tych pierwszych oznaczato trudności w pozyskaniu nowych partnerów i co za tym idzie, w rozwoju. Maleją obciążenia licencjobiorców? Jak twierdzi przedstawicielka POF, coraz częściej możnaobserwować zmiany w modelach franczyzowych, które zdejmują obciążeniainwestycyjne z franczyzobiorców. Natomiast franczyzodawcy biorą ryzykofinansowe na siebie, zmniejszając kwoty inwestycji wstępnej oraz gwarantującokreślony pułap przychodów albo wręcz zysk od pierwszego roku biznesu. – Przykładem jest Sweet Gallery, która gwarantuje miesięcznyzysk na poziomie 10 tys. zł i w razie gdy franczyzobiorca nie osiągnie tejkwoty, wówczas różnicę pokrywa franczyzodawca. Okazuje się, że niektóre siecioferują też kredyt kupiecki, dzięki któremu franczyzobiorca może zapłacić zatowar dopiero pieniędzmi zarobionymi na prowadzeniu biznesu. Taki biznes to nie samograj? Jednak franczyzodawcy w zamian za wsparcie mają też oczekiwaniatakże wobec licencjobiorców. – Sieci nauczyły się lepiej ich dobierać – twierdziMagdalena Kurda. – Szukają ludzi zaangażowanych, dla których franczyza tobiznes, któremu należy się poświęcić, a nie samograj dzięki znanej marce. Dlategoniektórzy wybierają tylko tych przedsiębiorców, dla których będzie to jedynadziałalność zawodowa. Według ekspertki niezależnie od wybranego systemu oraz opłatwejściowych każdy franczyzobiorca powinien móc liczyć na wsparcie właścicielalicencji. – Nadchodzące lata będą wymuszały na franczyzodawcachdokonywanie wielu zmian w modelach finansowej współpracy z franczyzobiorcami iw cennikach usług – uważa Magdalena Kurda. – Presję na zmiany będzie wywoływaćm.in. wzrost cen podwykonawców i dostawców oraz presja płacowa związana z corazwyższą pensją minimalną. Franczyza pod żółtymi łukami Jedną z najpopularniejszych sieci franczyzowych jest McDonald’s .Obecnie w Polsce działa 560 restauracji, które prowadzone są w ponad 90 proc.przez 99 franczyzobiorców. – Docelowo chcemy, aby struktura marki była w 95 proc.oparta na restauracjach licencyjnych – mówi Bankier.pl. Patryk Kober,koordynator w dziale Impact w McDonald’s Polska. Model franczyzowy McDonald’s działa na zasadzie sprzedażylicencji na korzystanie z nazwy, znaku towarowego i know-how firmy w zamian zaopłatę licencyjną i udział w zyskach. – Franczyzobiorca otrzymuje wsparcie w zakresie marketingu,dostaw, szkoleń i rozwoju biznesu, a także korzysta z marki McDonald’s –tłumaczy Kober. – Aby zostać naszym franczyzobiorcą, wymagane jestspełnienie szeregu wymagań finansowych, operacyjnych i personalnych. Koniecznejest posiadanie znacznego kapitału, aby zainwestować w otwarcie restauracji izapewnienie odpowiednich środków finansowych na utrzymanie operacji biznesowych.Natomiast franczyzobiorcy mają zapewnione wsparcie w zakresie poszukiwanialokalizacji, projektowania i budowania restauracji, szkoleń pracowników izarządzania biznesem. Jednak z powodu surowych wymagań i konkurencji w branżyfast food otwarcie i prowadzenie restauracji McDonald’s wymaga ciężkiej pracyi determinacji. Szansa na własną stację Orlen Kolejną znaną marką, która oferuje swoją licencję naprowadzenie biznesu, jest Orlen , który posiadaw Polsce 430 stacji franczyzowych,w Czechach – 24, na Słowacji – 2, a na Węgrzech – 1. Jak poinformował Bankier.pl zespół prasowy Orlen SA, ich liczba sukcesywnie rośnie. Potencjalnyfranczyzobiorca powinien być właścicielem stacji paliw lub mieć możliwośćzbudowania jej za własne środki oraz posiadać prawo do gruntu, na którym ma znajdować się obiekt.Natomiast Orlen przekazuje partnerom własne know-how orazkoncepcję biznesową prowadzenia stacji paliw w zmiennych warunkach otoczeniarynkowego. Przez cały okres współpracy przedsiębiorca ma zapewnioną stałą opiekę menedżerów sprzedaży, doradztwo biznesowe, a także kompleksowewyposażenie sali sprzedaży, w tym urządzenia gastronomiczne oraz projektypomieszczeń dla opiekuna z dzieckiem. Koncern udostępnia mu także system informatyczny, który wspomaga proces zarządzania. Orlen dzieli się także doświadczeniem w zakresieplanowania optymalnej funkcjonalności obiektów. Licencja na piękno Rynek franczyzy dotyczy również branży kosmetycznej. Jedną zfirm, które oferują tu licencję na prowadzenie placówek pod znaną marką, jest DrIrena Eris . Posiada ona obecnie 25 salonów, z czego 18 prowadzonych jest przezfranczyzobiorców. Jak twierdzi Jolanta Łapińska, Dyrektor RynkuProfesjonalnego Dr Irena Eris, ich liczba jest stabilna, gdyż firma koncentrujesię na długoterminowej, wartościowej współpracy, a nie na szybkim rozwojuilościowym. – Po stronie franczyzobiorcy jest koszt remontu lokalu orazjego wyposażenie zgodnie z naszymi standardami – mówi Bankier.pl JolantaŁapińska. – Trudno określić jednoznacznie, ile on wynosi, bo jest zależny odwielkości lokalu, liczby gabinetów oraz jego standardu wyjściowego. Jest to kalkulowanena etapie planowania biznesu. Jednak wyposażenie jednego gabinetu kosmetycznegoto koszt ok. 50 tys. zł. Według przedstawicielki narki Dr Irena Eris idealnyfranczyzobiorca to osoba przedsiębiorcza, która nie tylko zarządza swoimbiznesem, ale także tworzy dla siebie miejsce pracy. – Powinien posiadać umiejętności interpersonalne,doświadczenie w zarządzaniu zespołem oraz doskonale rozumieć współpracę z markąpremium – dodaje. Partnera można znaleźć na targach Z myślą o przedsiębiorcach poszukujących pomysłu na biznesod 22 lat organizowane są też Targi Franczyzy w Warszawie. W ubiegłym rokuswoją ofertę zaprezentowało tam prawie 100 marek oferujących swoją licencję. Wtym roku odbędą się one w dniach 24-26 października 2024 r. w Pałacu Kultury iNauki. Kolejnym takim wydarzeniem łączącym franczyzodawców z przedsiębiorcami,którzy myślą o biznesie ze znaną już marką, jest Franczyza Expo. Najbliższaedycja tego wydarzenia zaplanowana jest na 28-31 stycznia 2025 r. na terenieobiektów targowych Ptak Warsaw Expo. Obecnie do najpopularniejszych franczyz w Polsce należą też: Żabka Carrefour Express Intermarché Benek Pizza i Gruby Benek KOKU Sushi Al. Capone Specjaliści od alkoholu Carrefour Intermarché Quark Alior Bank Delikatesy Centrum Stokrotka Subway Biesiadowo Sushi World Komfort Metrohouse Greenpoint Coffeloffee Domino’s Pizza Sklepy medyczne Samo Zdrowie Depilconcept in.Time Early Stage Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS