Blogs
Home/business/Finansowa klapa lotniska w Radomiu. Resort infrastruktury pokaza nowe dane

business

Finansowa klapa lotniska w Radomiu. Resort infrastruktury pokaza nowe dane

Od momentu otwarcia z uwagi na maa skale prowadzonej dziaalnosci w pierwszych latach funkcjonowania Lotnisko Warszawa - Radom generuje strate finansowa - poinformowa wiceminister infrastruktury Maciej Lasek w odpowiedzi na poselska interpelacje. Port zamkna rok 2023 z wynikiem 328 mln z na minusie zas strata w okresie 10 miesiecy 2024 roku wyniosa 286 mln z.

January 04, 2025 | business

- Dzisiaj port Warszawa-Okęcie jest absolutnie przeładowany. (...) Dzisiaj Warszawa Okęcie, w przyszłości CPK, muszą mieć port wspomagający, zapasowy, który będzie żył własnym życiem. I tak właśnie jest z portem Warszawa-Radom.(...) , przyciągnięcie dodatkowych przedsiębiorców, podniesienie poziomu wynagrodzeń - Nowy port miał być alternatywą dla dwóch innych, w szczególności stołecznego lotniska im. Fryderyka Chopina, jak również dla Modlina. Zapowiedzi rozbudowy siatki połączeń miały kusić pasażerów, ale również biura podróży w ramach lotów czarterowych. Dziś, zgodnie z informacjami podanymi na stronie lotniska, można stamtąd polecieć tylko do dwóch miejsc - . Mało optymistycznie wyglądają też dane finansowe. Jak wynika z odpowiedzi na poselską interpelację podpisaną przez wiceministra infrastruktury Macieja Laska, lotnisko nie przyniosło jak dotąd zysku. " (...) Strata finansowa Lotniska Warszawa - Radom za cały 2023 rok wyniosła , a w okresie 10 miesięcy 2024 roku " - napisał Lasek. Zaznaczył, że sama decyzja o budowie portu lotniczego została podjęta na podstawie przeprowadzonych badań, w których wzięto pod uwagę m.in. prognozy rozwoju ruchu lotniczego na Lotnisku Chopina czy zapotrzebowanie na infrastrukturę lotniskową na obszarze Mazowsza. Podkreślił, że , bowiem kontrola taka "pozostaje w kompetencjach Rady Nadzorczej Polskich Portów Lotniczych". Na pytanie o plan działania, który mógłby poprawić sytuację portu np. przyciągnięcie nowych przewoźników czy szerzej - zmianę modelu biznesowego stwierdził, że kroki te leżą poza kompetencjami MI, zaś są w gestii zarządcy lotniska (PPL). Jednak podkreślił, , a więc jego model biznesowy i rozwój "jest bezpośrednio i ściśle skorelowany z realizacją zadań w zakresie obronności państwa". Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Laska PPL zakłada rozwijać siatkę połączeń pasażerskich i cargo, a także komercjalizować przestrzeń wokół terminalu. "W 2024 roku obecnych było 2 operatów regularnych (PLL LOT, Wizz Air) oraz 4 operatorów czarterowych (Enter Air, Air Montenegro, Sky Line Express, LOT Charters), którzy operują/operowali w ciągu roku kalendarzowego na 8 kierunkach (Paryż, Rzym, Larnaka, Podgorica, Antalya, Preweza, Tirana, Sharm El Sheikh). Obecnie Zarządzający Portem Lotniczym prowadzi , uzależniając m.in. swoją obecność od dostępności floty. (...) W porównaniu z innymi lotniskami w regionie przewoźnicy operujący z Radomia otrzymują korzystne warunki finansowe, co w połączeniu z dogodnym położeniem Lotniska czyni ofertę bardzo atrakcyjną" - wskazał Lasek. Wiceszef MI wyjaśnił, że prowadzone są rozmowy w celu wybudowania infrastruktury hangarowej i postojowej, aby na terenie portu lotniczego mogło powstać , a także "negocjacje z podmiotami zainteresowanymi wykorzystywaniem lotniska", ma co w założeniu ma zwiększyć ruch towarowy. Czy zatem można już ocenić, że lotnisko Warszawa-Radom było inwestycją nieudaną? W opinii wiceministra jest na to za wcześnie, bowiem założenia przyświecające funkcjonowaniu portu "mogą przynieść oczekiwany skutek w kiedy to będzie mogła nastąpić faktyczna ocena funkcjonowania portu Lotniczego, jego efektywności i opłacalności ekonomicznej". Jednocześnie poinformował, że . W 2023 roku, od otwarcia w kwietniu, lotnisko w Radomiu . Od stycznia do końca listopada ubiegłego roku port obsłużył nieco ponad .

SOURCE : interiabiznes
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS