Home/business/EY po ekspansji zagranicznej firmy z Polski w wiekszosci chca kontynuowac obrany kurs

business

EY po ekspansji zagranicznej firmy z Polski w wiekszosci chca kontynuowac obrany kurs

Po podbiciu zagranicznych rynkow przedsiebiorstwa z Polski w zdecydowanej wiekszosci chca kontynuowac obrany kurs - wynika z badania EY "Wyzwania zwiazane z ekspansja zagraniczna". Podano ze blisko poowa tego typu przedsiebiorstw planuje w kolejnym roku dalsza ekspansje i wchodzenie na nowe rynki.

September 30, 2024 | business

Wskazano, że 39 proc. firm zamierza rozszerzyć swoje wpływy tam, gdzie już są obecne. Jako główny powód ekspansji dwie trzecie badanych wymieniło możliwość rozwoju oraz zwiększenie przychodów poprzez dostęp do nowych rynków. Przedsiębiorstwa najczęściej działają za granicą w modelu inwestycji greenfield (61 proc. wskazań). Za najbardziej atrakcyjny kierunek do prowadzenia biznesu uznają Europę Zachodnią (56 proc). Podano, że wybuch pandemii i wciąż trwająca wojna w Ukrainie były dla wielu firm z Polski motorem do wejścia na nowe rynki lub dalszej ekspansji zagranicznej. Część z nich wybrała tę drogę jako sposób na dywersyfikację ryzyka. Dla innych stanowiło to możliwość obniżenia kosztów dzięki ekonomii skali lub okazję do zwiększenia marż za sprawą funkcjonowania na rynkach o niższej konkurencyjności niż rodzimy. Jak wskazują wyniki badania EY, przedsiębiorstwa, które ją przeprowadziły, chcą kontynuować podjęte działania. Biorąc pod uwagę plany na najbliższy rok, niemal połowa ankietowanych (47 proc.) zamierza wejść na nowe rynki zagraniczne, zaś 39 proc. planuje dalszą ekspansję w krajach, w których już są obecni. Zaledwie 15 proc. firm deklaruje, że nie przewiduje żadnych zmian lub chce ograniczyć działalność na obcych rynkach. Ankietowani przebadani przez EY jako główną przyczynę ekspansji zagranicznej wymieniają chęć rozwoju oraz zwiększenia dochodów poprzez dostęp do nowych rynków (66 proc. odpowiedzi). Jest to ważne zwłaszcza dla dużych przedsiębiorstw – 76 proc. z nich wskazało ten powód, podczas gdy wśród średnich firm odsetek ten wyniósł 58 proc. Na drugim miejscu znalazła się chęć bycia bliżej kluczowych klientów (40 proc.), przy czym przedstawiciele biznesu średniej wielkości wskazywali tę odpowiedź częściej (46 proc. w porównaniu do 32 proc. w dużych firmach). Co trzeci badany (33 proc.) zdecydował się na podbój zagranicznych rynków z uwagi na niższe koszty produkcji, np. koszty pracownicze i eksploatacji czy atrakcyjne zachęty dla inwestorów. Równie istotna była chęć przeniesienia aktywów do bezpieczniejszych geograficznie rejonów (30 proc. wskazań), przy czym miało to szczególne znaczenie dla firm średniej wielkości (33 proc. wobec 25 proc. w dużych przedsiębiorstwach). Listę przyczyn ekspansji zamyka atrakcyjniejsze otoczenie regulacyjne (29 proc.). "Powodów ekspansji zagranicznej jest wiele i dużo zależy od obecnej sytuacji przedsiębiorstwa i przyjętej strategii rozwoju. Na pewno w ostatnich latach zwłaszcza w sektorze produkcji i usług B2B obserwujemy zwiększoną motywację do ekspansji na rynki, na których działają już obecni partnerzy biznesowi. Taki ruch pozwala na wzmocnienie własnej pozycji rynkowej, na przykład poprzez zwiększenie swojego udziału w globalnych zamówieniach klienta" - powiedział cytowany w badaniu Jacek Byrt, Partner, Lider EY-Parthenon, Transaction Strategy & Execution w Polsce. "Ekspansja zagraniczna to także doskonała okazja do zdobywania doświadczenia w danym sektorze i budowania swojego know-how. Klienci są coraz bardziej wymagający i nie zawsze największy partner biznesowy ma naturalną przewagę. Często zyskuje ten, który może pochwalić się specjalistyczną wiedzą i dogłębnym zrozumieniem danego rynku" - dodał. Modelem ekspansji najczęściej wymienianym przez badanych jest inwestycja greenfield, czyli wejście do nowego kraju z własnym przedstawicielem lub budowa własnych aktywów (61 proc. wskazań). Ta opcja jest szczególnie popularna wśród dużych firm (68 proc. wobec 56 proc. ankietowanych z mniejszych organizacji). Prawdopodobnie wiąże się to z większymi zasobami finansowymi, które roztaczają przed nimi więcej możliwości. Na drugim miejscu znalazło się wejście na rynek międzynarodowy poprzez partnerstwo z innym podmiotem – joint venture (38 proc. odpowiedzi). Ten model biznesowy częściej preferują firmy średniej wielkości (42 proc.) niż duże (32 proc). Najrzadziej wymienianym modelem jest M&A, czyli przejęcie istniejącego podmiotu (27 proc. wskazań). Jako przyczynę można wskazać fakt, że ta droga ekspansji wiąże się z największym zaangażowaniem kapitałowym i wymaga solidnego przygotowania w celu maksymalizacji zwrotu z inwestycji. Jest to kierunek wybierany przez większe firmy oraz fundusze inwestycyjne typu private equity, które mają doświadczenie w międzynarodowych akwizycjach. Jedną z najważniejszych decyzji jest wybranie odpowiedniego kraju do ekspansji zagranicznej. Zdaniem ponad połowy ankietowanych (56 proc.), najbardziej atrakcyjnym kierunkiem jest Europa Zachodnia. Na drugim miejscu znalazła się Europa Środkowo-Wschodnia (39 proc.), a podium zamykają kraje za oceanem – USA i Kanada (35 proc.). Inne regiony na świecie cieszą się zdecydowanie mniejszą popularnością. Przykładowo, na stosunkowo nieodległym Bliskim Wschodzie prowadzić biznes mogłoby 14 proc. ankietowanych. Taki sam odsetek wskazał na rozwijającą się Azję Południowo-Wschodnią, zaś dla 11 proc. atrakcyjnym kierunkiem jest Azja Środkowa. Badanie "Wyzwania związane z ekspansją zagraniczną" zostało zrealizowane techniką CATI i CAWI na zlecenie EY Polska przez CubeResearch w okresie wrzesień – październik 2023 r. Objęło 314 firm, które zatrudniają minimum 50 pracowników, prowadzą aktywną ekspansję na rynkach zagranicznych oraz działają w branży produkcyjnej, usługowej i handlowej. Na pytania odpowiadali właściciele firm, członkowie zarządu, osoby z obszaru finansów, HR lub sprzedaży.

SOURCE : pb

LATEST INSIGHTS