business
Dyskonty zdobyy rynek ale klienci moga miec mniejszy wybor
Udzia tego sektora rynku w tym roku przekroczy 45 proc. wartosci zakupow. Tanie sklepy mimo ograniczonej oferty narzucaja swoj model innym sektorom co przekadac sie bedzie na ograniczanie oferty na sklepowych pokach.
W polskim handlu zdecydowanie postępuje dyskontyzacja, awojna cenowa pomiędzy największymi sieciami tylko te trendy przyspieszy.Oznacza to stopniowe ograniczanie oferty na sklepowych półkach, co stopniowozaczyna być zauważalne, a będzie problemem zwłaszcza dla producentów. Tomasz Sitarski Tanie sklepy zyskują Dyskonty są zdecydowanie najsilniejszym kanałem rynkuspożywczego, na koniec 2023 r. ich udział w zakupach wynosił 43,7 proc., zaś wtym roku przekroczy już próg 45 proc. Pozostałe sektory tracą, zwłaszczanajwiększe hipermarkety. Wojna cenowa między Lidlem i Biedronką wymusiła nadostawcach kolejne rabaty i zmusiła inne sektory rynku do silniejszejaktywności promocyjnej, choć zdaniem wielu ekspertów jednocześniezdestabilizowała rynek. Pokazała jednocześnie, że to model dyskontowy dominujei do niego muszą się dostosować inni gracze, co oznacza większy udział marekwłasnych i stopniowo zawężanie liczby tego samego typu produktów na półkach dotych najszybciej rotujących. – Klienci są nadmiarem zdezorientowani i naprawdę niepotrzebują siedmiu różnych keczupów do wyboru, choć wszystko oczywiście zależyod kategorii. Choćby w majonezie silne są lokalne przyzwyczajenia co do marek.Ograniczanie oferty w sklepach jest faktem i będzie postępować, a jest tonajgorsza wiadomość dla producentów, którzy będą musieli walczyć o miejsce napółce – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry. – Rynek jest nadalrozdrobniony i u progu zmian. Produkty niszowe mają nadal szansepojawić się na półkach np. w sklepach lokalnych, działających w ramach siecifranczyzowych – dodaje. Czytaj więcej W tym roku wartość rynku towarów z najwyższej półki cenowej co prawda nie spadnie, ale za to wyzwaniem dla firm będzie spadek liczby osób kupujących takie produkty. Ofertę modyfikują nawet dyskonty, sieć Aldi zapowiedziałaniedawno strategię upraszczania i wzmacniania portfolio marek własnych, bypoprawić ich efektywność. Proces wciąż trwa – z 600 marek własnych sieć Aldiplanuje docelowo mieć od 140 do 180. To nadal priorytet, firma podkreśla, iżodpowiadają one za ponad połowę sprzedaży w większości europejskich krajów. – Marki własne są częścią naszego DNA. Dają nam możliwośćwpływu na skład, pozyskanie surowca, design opakowania i co najbardziejistotne, cenę na półce dla klienta. W ten sposób realizujemy strategięosiągania najlepszego stosunku jakości do ceny – mówi Alexander Lauer, dyrektorMiędzynarodowego Działu Zakupów w Grupie Aldi Nord. Sieć podkreśla, że polscy konsumenci w2023 r. zaoszczędzili na promocjach około 164 mln zł, co stanowiło 28-proc.obniżkę od ceny regularnej. W pierwszym półroczu 2024 r. oszczędnościsięgnęły już 114 mln zł – przy 31,6 proc. średniej wartościrabatu. Po ośmiu miesiącach 2024 r. aż90,6 proc. paragonów w Aldi zawierało co najmniej jeden produkt marki własnej,a zainteresowanie nimi wzrosło o 12,2 proc. r./r. Mniej towarów na półkach – Dyskonty potrafią przy ograniczonym wyborze generowaćwysoką sprzedaż. Inne sieci też na to stawiają, wysoka rotacja to warunekpozostania na półce, inaczej znika się ze sklepu – mówi Andrzej Faliński,prezes Forum Dialogu Gospodarczego. – Dyskontyzacja będzie postępowała, siecite nauczyły konsumentów, że są najtańsze, do tego są blisko ich domów. Innesieci muszą ten model kopiować – dodaje. Zdaniem eksperta dla konsumentów to oczywiście oznaczamniejszy wybór, ale dyskonty wyróżniają się też, np. wprowadzając linieproduktów bardziej premium w okresie przedświątecznym, by choć czasowo bardziejzróżnicować ofertę. – Marki własne stanowią w Biedronce jeden z filarówstrategii rozwoju, która zakłada oferowanie produktów wyróżniających się wysokąjakością, różnorodnością, bardzo dobrym składem czy wartościami odżywczymi iatrakcyjną ceną, aby nasi klienci zawsze mieli wybór. Jesteśmy szczególniedumni z naszych marek własnych, zwłaszcza że wiele z nich zachowuje pozycjęrynkowych liderów w swojej kategorii z najwyższym udziałem rynkowym – mówi SylwiaBucka, dyrektorka ds. rozwoju marki w sieci Biedronka. Są to przede wszystkimmarki Dada w segmencie pieluszek i artykułów dla dzieci, Mleczna Dolina,Fruvita oraz Światowid w nabiale, Nasze Smaki oraz Donatello w zakresie dańgotowych oraz Go Vege w przypadku zamienników mięsa czy Go Active – liniiproduktów przeznaczonej dla osób aktywnych fizycznie. – Obecnie marki własneodpowiadają za ponad 40 proc. wartości sprzedaży w Biedronce i nieustannieskupiamy się na ciągłym poszerzaniu tego asortymentu, odpowiadając nadominujące na rynku w danym momencie trendy konsumenckie – dodaje. Czytaj więcej Właśnie na Śląsku rusza pierwszy w kraju sklep sieci MR.DIY z domowymi akcesoriami. Polska będzie 13. rynkiem, na jakim działa sieć, i trzecim w Europie. Marki własne na fali Wiele osób kupuje marki własne, nie zdając sobie sprawy, że torobi. Tym bardziej że firmy poświęcają im już kampanie reklamowe – robi to nietylko Biedronka czy Lidl, ale także Rossmann z marką Isana. – To novum w Polsce pokazujące, jak silna jest ich pozycja ijak mocna to konkurencja dla całego rynku – dodaje Agnieszka Górnicka. W Polsce marki własne zwiększyły swój rynkowy udział w 2023 r. o 1,3 pkt, do 22,6 proc. – wynika z badania Consumer Panel Services GfK. Co czwarty konsument planował też zwiększyć swoje wydatki na produkty z logo marek własnych. Choć wojna cenowa zaczyna stopniowo wygasać – tym bardziej że konsumenci już gubią się w przekazach do niej nawiązujących – to dyskonty pozostaną kanałem, który będzie narzucał standardy. Widać to byłochoćby w przypadku cen zniczy przed 1 listopada, które ogólnie na rynku wzrosłyr./r. o 10 proc. i spadła liczba promocji. Jednocześnie tylko dyskonty zwiększyłyich liczbę i to o 12 proc., a walkę nawiązały jedynie hipermarkety, choć im udałosię dołożyć względem 2023 r. tylko 1,2 proc. W obu przypadkach jest to efekt bardzo silnej walki oklientów. W przypadku dyskontów jest to głównie pokłosie wojny promocyjnejmiędzy Lidlem a Biedronką. W tej konfrontacji celem jest wybicie się z lepszą,bardziej atrakcyjną ofertą, a ci gracze rynkowi są bardzo zdeterminowani – mówiPiotr Biela z Grupy Blix. – Z kolei w przypadku hipermarketów temat jesttrudniejszy – jest to walka o pozyskanie klienta wobec ogólnego pogorszeniakoniunktury w tym segmencie, gdyż udziały hipermarketów w rynku detalicznymsystematycznie spadają – dodaje.
PREV NEWSZUS obnizy lub zawiesi emeryture. Od grudnia wazna zmiana
NEXT NEWSPracownikow socjalnych ubywa a zapotrzebowanie na ich usugi rosnie. "To jest kompromitujace"
Klarna poprawia wyniki przed IPO
Klarna Group zanotowaa po dziewieciu miesiacach niewielka strate ktora w tym samym okresie ubiegego roku siegaa niemal 18 mld SEK informuje Bloomberg.
KPRM po serii audytow rzad planuje zmienic program wieloletni CPK
Do konca roku rzad planuje przyjac nowelizacje uchway ws. programu inwestycyjnego zwiazanego z Centralnym Portem Komunikacyjnym CPK - wynika ze strony kancelarii premiera. Zmianie maja ulec ramy finansowe oraz czasowe projektu. Dodano ze to wynik audytow w spoce CPK.
Lotnisko w Modlinie spadek liczby pasazerow spowodowany negocjacjami z przewoznikami
Spadek liczby pasazerow na lotnisku w Modlinie spowodowany jest trwajacymi negocjacjami z przewoznikami - przekaza PAP zarzad portu. Lotnisko podao w poniedziaek ze w pazdzierniku obsuzono ponad 2565 tys. pasazerow wobec ponad 3255 tys. podroznych rok temu.
Rzad planuje zmiany w zasadach i finansowaniu likwidacji kopaln
Dopaty na redukcje wydobycia nie beda mogy byc wydawane na biezace dziaanie kopaln ich likwidacja bedzie prowadzona przez wascicieli a nie przez SRK - to niektore zmiany ktore rzad planuje w ustawie o funkcjonowaniu gornictwa wegla kamiennego.
Inwestor Wojtek Szef Cognora nie kupuje za drobne
Przemysaw Sztuczkowski to inwestor ktory nie kupuje za drobne. Na sesji 19 listopada kupi 484 tys. akcji Cognora niemal 60 proc. wolumenu tego dnia. Wyda 24 mln z. Dzien pozniej doozy 156 mln i kupi 2658 tys. akcji a 21 listopada zapaci 254 tys. za 408 tys. akcji. Dzieki temu kurs od doka odbi o 35 proc.
Prezes UniCredit mniejsze prawdopodobienstwo oferty przejecia Commerzbanku
Akcje Commerzbanku tanieja o prawie 6 proc. najmocniej wsrod niemieckich blue chipow z DAX po tym Andrea Orcel prezes UniCredit powiedzia ze prawdopodobienstwo zozenia oferty przejecia niemieckiego banku jest obecnie mniejsze niz wczesniej szacowano informuje Bloomberg.