Blogs
Home/business/Czoowy gracz na polskim rynku dyskontow apie oddech. Entuzjazm inwestorow

business

Czoowy gracz na polskim rynku dyskontow apie oddech. Entuzjazm inwestorow

Od razu po rozpoczeciu piatkowych notowan na warszawskim parkiecie mocno pozytywnie wyrozniao sie Dino ktorego akcje po poudniu zyskiway nawet w dwucyfrowym tempie. Inwestorzy pozytywnie odebrali wyniki dyskontowej grupy za III kwarta.

November 08, 2024 | business

, gdy kolejne wieści o kiepskich wynikach Biedronki, lidera polskiego rynku, zdołowały kurs Dino Polska. . Dyskonty w naszym kraju borykają się ze spadkiem sprzedaży porównywalnej (LFL, czyli w sklepach istniejących co najmniej rok), ponieważ klienci odczuwają skutki wysokiej inflacji w poprzednich dwóch latach i ostrożnie wydają pieniądze. Deflacja cen żywności i walka o przychody popchnęła Biedronkę i wicelidera rynku — Lidla — w , na czym ucierpiały marże. Jednocześnie firmy tego typu odczuwają wzrost kosztów działania, przede wszystkim związanych z pracą. Problemy sieci dyskontowych w Polsce powodowały, że inwestorzy mocno przecenili w tym roku akcje Dino, będące w poprzednich latach jedną z gwiazd warszawskiej giełdy. Do wczoraj, licząc od początku roku, kurs akcji tej spółki był 25 proc. pod kreską przy 2-proc. przecenie WIG20. Przy obecnej cenie akcji Dino Polska kapitalizacja grupy sięga 38,4 mld zł. Piątkowej zwyżce towarzyszyły wzmożone obroty. Do godz. 16.00 właścicieli zmieniło 855 tys. akcji w porównaniu do średniej z całej sesji za trzy ostatnie miesiące wynoszącej 333 tys. . Zysk netto jednostki dominującej grupy wyniósł w III kwartale 2024 roku 438,2 mln zł wobec 424 mln zł zysku rok wcześniej. Konsensus PAP Biznes zakładał 423,1 mln zł zysku netto, więc zysk okazał się o prawie 4 proc. wyższy od prognoz, choć przychody były niższe o 2 proc. od oczekiwań. Wyniosły 7,607 mld zł, co oznacza wzrost o 10,6 proc. rok do roku. Wzrost sprzedaży LFL wyniósł 2,3 proc., czyli nieco poniżej prognoz, ale za to marża brutto na sprzedaży okazała się nieco wyższa — wyniosła 23,6 proc., rosnąc o 0,5 pkt proc. w skali roku i 1 pkt proc. kwartalnie. Zysk operacyjny zwiększył się rok do roku o 3,8 proc., do 568 mln zł. Wynik EBITDA poprawił się w podobnym stopniu, do 673 mln zł, czyli przebił oczekiwania na poziomie niespełna 650 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 8,9 proc., podczas gdy rok wcześniej było to 9,4 proc. Po trzech kwartałach przychody grupy Dino wyniosły 21,522 mld zł i były o 13,5 proc. wyższe rok do roku. Sprzedaż LFL wzrosła w I-III kw. o 4,9 proc. (20,6 proc. wzrostu przed rokiem).EBITDA po 9 miesiącach wyniosła 1,686 mld zł (wzrost o 0,4 proc. rok do roku), a zysk netto j.d 1,08 mld zł, czyli 2,3 proc. więcej. Marża EBITDA wyniosła 7,8 proc., podczas gdy w okresie 9 miesięcy 2023 r. było to 8,9 proc. Dino Polska chce utrzymać trend poprawy marży brutto. W czwartym kwartale przewiduje średni jednocyfrowy wzrost LFL — poinformował na piątkowej konferencji Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy. — Mamy na rynku stabilną sytuację poprawiamy warunki zakupowe. Polityka cenowa jest niezmienna, benczmarkujemy się do sieci dyskontowych. Uważamy, że jesteśmy na ścieżce poprawy marży i chcielibyśmy utrzymać ten trend — powiedział Krauze podczas telekonferencji dla inwestorów. W IV kwartale Dino oczekuje średniego jednocyfrowego wzrostu LFL. Jak poinformował Krauze, sprzedaż LFL spółki w październiku wróciła do dobrych poziomów z lipca i sierpnia. — — powiedział członek zarządu, wskazując, że na wyniki września wpływ mogła mieć pogoda. Wskazał, że w trzecim kwartale deflacja koszyka była mniejsza niż w drugim kwartale. — Spodziewamy się powrotu inflacji, obecnie jesteśmy cały czas w deflacji. Pewnie w najbliższych okresach inflacja powróci, choćby dlatego, że wejdziemy w efekt bazy — powiedział Krauze. Pytany, czy można zakładać wyhamowanie spowolnienia marży EBITDA, odpowiedział: —Spowolnienie powinno ulec wyhamowaniu i chcemy przejść na ścieżkę poprawy. Zamierzamy poprawiać marżę EBITDA. Z poziomu, który mamy teraz jesteśmy w stanie poprawić marżę EBITDA — wskazał. Pytany o plany na wykorzystanie generowanych środków Krauze odpowiedział: — Celem na przyszły rok jest jak największe przyspieszenie rozwoju. Na razie chcemy zobaczyć w jakim stopniu jesteśmy w stanie rozwijać sieć — jak szybko, jak dużo sklepów, a to będzie wytyczna do tego, co będziemy robić z gotówką — powiedział. Dino w swojej giełdowej historii jeszcze nie wypłaciło dywidendy. Krauze podtrzymał, że spółka zamierza otworzyć w przyszłym roku więcej sklepów niż w tym roku. — To proces długotrwały i nie da się przeskoczyć bardzo szybko na wyższe tempo. To trwa — powiedział członek zarządu. Poinformował, że CAPEX (nakłady inwestycyjne) na sklepy rośnie obecnie zgodnie z inflacją. Spółka widzi szansę, by w 2025 roku koszty OPEX (operacyjne) rosły równo z przychodami. W III kwartale 2024 r. Dino Polska uruchomiło 69 nowych sklepów. Na koniec września 2024 r. sieć Dino obejmowała 2.572 markety, o 232 więcej niż rok wcześniej

SOURCE : businessinsider_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS