Home/business/Ceny paliw w rafineriach przestay malec. Ale w detalu jest duzo miejsca na spadki

business

Ceny paliw w rafineriach przestay malec. Ale w detalu jest duzo miejsca na spadki

Trzeci tydzien z rzedu obserwowalismy stabilizacje hurtowychcen paliw w Polsce. Wciaz jednak nie zobaczylismy penego przeozenia obnizek w rafineriach na stawki przy dystrybutorach.

September 20, 2024 | business

Trzeci tydzień z rzędu obserwowaliśmy stabilizację hurtowychcen paliw w Polsce. Do niedawna detaliści bardzo powoli opuszczali stawki,przechwytując dla siebie coraz większą marżę. To jednak powoli zaczęło się zmieniać. fot. Agata Wojciechowska / / Bankier.pl W mijającym tygodniu litr benzyny Pb95 na polskich stacjachkosztował średnio 6,04 zł/l i był o 8 gr/l tańszy niż tydzień temu –wynika z danych BM Reflex. Był to już dziesiąty z rzędu spadek średniejkrajowej ceny tego paliwa, na skutek czego benzynajest teraz najtańsza od września ubiegłego roku, kiedyto trwała „przedwybrocza” promocja na stacjach Orlenu. Litr oleju napędowego również potaniał o 8 gr/l, osiągając przeciętną wskali całego kraju cenę 6,05 zł. W przypadku tego paliwa jest to najniższa średnia cena detaliczna od wybuchu pełnoskalowej wojny na Ukrainie wlutym 2022 roku . Za to o 3 gr/l podniosła się średnia cena autogazu, którawyniosła 2,86 zł/l. Przytoczone powyżej liczby są średnią dla próbki stacji z całejPolski. Oznacza to, że w wielu regionach kraju nie brakuje stacji, gdzie paliwakosztują mniej niż 6 zł/l. Czasami są to ceny wyraźnie niższe od 6 zł i po razostatni widziane zimą 2022 roku. Niemniej jednak wciąż jest relatywnie drogojak na historyczne standardy. Przed lutym ’22 benzyna i olej napędowy tylkosporadycznie osiągały ceny z szóstką z przodu. A teraz cieszymy się, gdy uda sięzatankować po cenach niewidzianych nigdy wcześniej przed zimą lat 2021/22. Ceny jak z okresu kampanii wyborczej Za sprawą spadku cen ropy naftowej oraz wyraźnej redukcjigiełdowych cen benzyny i oleju napędowego na światowych giełdach średniedetaliczne ceny paliw w Polsce znalazły się na poziomach bardzo zbliżonych dotych sprzed roku. Przypomnijmy, że we wrześniu i w październiku 2023 roku nastacjach Orlenu obowiązywała „przedwyborcza promocja” , w ramach którychlitr Pb95 czy ON kosztował 5,99 zł. Wtedy ceny hurtowe były sztucznie zaniżaneprzez płocką rafinerię, co dziwnym przypadkiem zakończyłosię już kilka dni po październikowych wyborach parlamentarnych . Obecna sytuacja jest nieco inna, ale też trudno uznać ją zanormalną. Chodzi o to, że ceny na stacjach spadły w zdecydowanie mniejszymstopniu niż ceny hurtowe. Od trzech tygodni benzyna w polskich rafineriachkosztuje ok. 5,50 zł/l brutto (tj. po doliczeniu VAT-u), a olej napędowy whurcie można kupić po 5,60-5,80 zł za litr. W takim układzie paliwa na stacjach już od dłuższego czasupowinny kosztować wyraźnie mniej niż 6 zł/l. W piątek, 20 września, Orlen oferował benzynę Eurosuper95 po4473 zł/m3, co po doliczeniu 23% VAT przekładało się na ok. 5,50 zł/l. Dwa dniwcześniej było to nawet 4481 zł/m3, co przekłada się na ok. 5,51 zł/l podoliczeniu 23% podatku VAT. Dokładając do tego standardową marżę detaliczną(20-25 gr/l), otrzymywalibyśmy „normalną” cenę detaliczną poniżej 5,80 zł/l. Towciąż o ponad 20 gr/l poniżej faktycznie obserwowanej średniej. Taka sytuacjautrzymuje się już od miesiąca, co implikuje występowanie ponadprzeciętniewysokich marż detalicznych. Podobnie sprawa się ma z cenami oleju napędowego, który wpiątkowym cenniku płockiej rafinerii figurował po 4581 zł/m3, co daje ok. 5,63zł/l. Nawet po doliczeniu zwyczajowej marży detalicznej implikowałoby toprzeciętną cenę przy dystrybutorze rzędu 5,80-5,90 zł/l. A więc wyraźnie niższąod obecnej średniej. „Ponadnormatywne” marże detaliczne to najprawdopodobniejstan przejściowy i prędzej czy później wrócą do standardowych poziomów. Permanentniewysokie są za to podatki, które stanowią ponad 40% cen detalicznych. Gdybystawka VAT nadal wynosiła 8%, to benzyna mogłaby kosztować ok. 5,10 zł/l a olejnapędowy ok. 5,15 zł/l. Władza mogłaby też znieść „opłatę emisyjną” wprowadzonąprzez swych poprzedników, co pozwoliłby obniżyć ceny brutto o ok. 10 gr/l. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS