Home/business/Biuro w mieszkaniu. Opaty wliczone w koszty ale i wyzszy podatek od nieruchomosci

business

Biuro w mieszkaniu. Opaty wliczone w koszty ale i wyzszy podatek od nieruchomosci

Prowadzenie dziaalnosci gospodarczejwe wasnym mieszkaniu moze byc wygodne i z caa pewnoscia obniza kosztynatomiast nalezy pamietac ze nie kazdy rodzaj dziaalnosci da sie pogodzic zfunkcja mieszkaniowa nie mozna tez dowolnie zaliczac w koszty firmy wydatkowzwiazanych z utrzymaniem mieszkania.

September 22, 2024 | business

Prowadzenie działalności gospodarczejwe własnym mieszkaniu może być wygodne i z całą pewnością obniża koszty,natomiast należy pamiętać, że nie każdy rodzaj działalności da się pogodzić zfunkcją mieszkaniową, nie można też dowolnie zaliczać w koszty firmy wydatkówzwiązanych z utrzymaniem mieszkania. fot. Roman Samborskyi / / Shutterstock Firma we własnym mieszkaniu torozwiązanie stosowane najczęściej przez osoby, które startują ze swoimbiznesem, z reguły na zasadzie jednoosobowej działalności gospodarczej. Takaosoba będzie na starcie dążyła do obniżenia kosztów, a jednym z największychpozostaje czynsz najmu biura. Dlatego też, zwłaszcza w dobie popularności pracyzdalnej, wielu decyduje się na prowadzenie firmy we własnym domu. Taki scenariusz oznacza nietylko niższe opłaty (brak konieczności uiszczania czynszu najmu), ale daje też możliwość „wciągnięcia” w koszty części opłat za mieszkanie . Przyjmuje się, że podatnik może zaliczyć w kosztyczęść wydatków na utrzymanie mieszkania, proporcjonalną do powierzchninieruchomości, na której prowadzi swoją działalność. Jeśli mieszkanie ma 40metrów kwadratowych, dwa pokoje, z czego jeden – 10-metrowy – jestwykorzystywany jako pokój do pracy, wtedy zaliczenie wydatków do kosztówuzyskania przychodu nie powinno wynieść więcej niż 25 proc. z sumy opłat, botyle właśnie powierzchni przypada na działalność firmową. W praktyce w czasie pracy wdomu, korzystamy też z pomieszczeń stricte mieszkalnych, np. kuchni czyłazienki. Do pewnego stopnia są one wykorzystywane służbowo, tak więc proporcjękosztów “firmowych” w wydatkach mieszkaniowych można nieco zwiększyć. Ważnejest to, by nie przesadzić i móc to później uzasadnić na wypadek pytań odfiskusa. To samo dotyczy nie tylko czynszu administracyjnego, ale również wydatków namedia, telefon czy nawet kredyt hipoteczny . Problem w tym, że w przypadkuzużycia mediów czy wydatków telefonicznych współczynnik metrażowy, a więcuzależnienie wysokości kosztów firmowych od procentowego udziału metrażu częścimieszkania wykorzystywanej na cele firmowe, nie ma uzasadnienia. W odniesieniudo zużycia mediów najlepszym rozwiązaniem byłyby osobne liczniki. W praktycejednak wielu przedsiębiorców mimo to stosuje współczynnik metrażowy . Na pewnojest on uzasadniony w odniesieniu do rat kredytowych. W takim wariancieprzedsiębiorca może proporcjonalną część odsetek zaliczyć do kosztów firmy.Ważne, by mieszkanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą,wciągnąć do ewidencji środków trwałych. Jeśli natomiastchodzi o koszty rozmów telefonicznych , całość wydatków można uznać za “firmowe”w sytuacji, gdy abonent założył osobny numer – firmowy i z niego korzysta wramach działalności gospodarczej. Jeśli natomiast korzysta z jednego numeru wcelach prywatnych i służbowych, powinien przejrzeć biling wyszczególniającrozmowy służbowe oraz proporcjonalnie naliczyć koszty. Rodzaj działalności a podatek od nieruchomości Działalnośćgospodarcza prowadzona w domu może wpływać na wysokość podatku od nieruchomości – na niekorzyść przedsiębiorcy, bowiem od części mieszkania przeznaczonej nacele firmowe może on zapłacić wyższy podatek – jak za lokal użytkowy. Jak podkreślająeksperci portalu GetHome.pl , w praktyce wszystko zależy odrodzaju działalności oraz od tego, czy doszło do zmiany sposobu użytkowania lokalu.Zgodnie z art. 71 ustawy Prawobudowlane, za zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego częściuznaje się: przeróbkę pomieszczenia zprzeznaczeniem na pobyt ludzi albo przeznaczenie do użytku publicznego lokalulub pomieszczenia, które uprzednio miało inne przeznaczenie bądź było budowanew innym celu, w tym także przeznaczenie pomieszczeń mieszkalnych na celeniemieszkalne, podjęcie albo zaniechanie wobiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunkibezpieczeństwa pożarowego, powodziowego lub pracy, warunki zdrowotne,higieniczno-sanitarne lub ochrony środowiska, bądź wielkość lub układ obciążeń. Jeśli więcdecydujemy się na mocną ingerencję w mieszkanie i np. wybicie osobnego wejściado firmy itp., czy też prowadzimy działalność, która wymaga dostosowania dododatkowych wymogów (p.poż, sanitarnych itp.), wówczas po pierwsze – będziemymusieli uzyskać od wspólnoty mieszkaniowej oraz nadzoru budowlanego, a także zestarostwa powiatowego - zgodę na zmianęsposobu użytkowania lokalu. Jeśli taka modyfikacja istotnie nastąpiła i doszłonp. do wyodrębnienia stricte firmowej części lokalu, wówczas faktycznie za tęczęść przedsiębiorca zapłaci wyższy podatek od nieruchomości. Jeśli jednak niebyło konieczności zgłaszania zmiany sposobu użytkowania, gdyż charakterwykonywanej pracy jest „nieinwazyjny”, np. ogranicza się do biurka z laptopemwe własnym mieszkaniu, wówczas przedsiębiorca zapłaci niezmienioną stawkępodatkową za lokal mieszkalny. Marcin Moneta Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS