business
Bezmiesny buduje mase na roslinnych wedlinach
Producent zamiennikow produktow miesnych sera i ryb po raz pierwszy w swojej historii przebi 10 mln z przychodu. Przekonuje ze nisza w ktorej dziaa wciaz ma duzy potencja.
Dla firmy Bvtcher, polskiego producenta roślinnych zamienników mięsa i nabiału pod markami Bezmięsny i Plenty Reasons, zeszły rok okazał się przełomowy. Przychody firmy przekroczyły 10 mln zł netto, co oznaczało 20-proc. wzrost sprzedaży rok do roku. Motorem wzrostu był rozwój oferty produktowej i ekspansja zagraniczna. Plany na 2025 r. obejmują dalszy wzrost w tych obszarach. – Na początku działalności Bezmięsnego kilkudziesięcioprocentowy wzrost nie był niczym wyjątkowym, ale wtedy działaliśmy na znacznie mniejszą skalę. Celem na 2025 r. jest utrzymanie 20-proc. dynamiki. Rosnąca skala wymaga regularnego przeglądu strategii: analizujemy zmiany w otoczeniu makroekonomicznym, ruchy konkurencji i potrzeby konsumentów. W tym roku zamierzamy jeszcze mocniej skupić się na rozwoju dystrybucji i wzmacnianiu naszej marki – mówi Rafał Czech, współzałożyciel i współwłaściciel firmy Bvtcher. W zeszłym roku jego firma wprowadziła na rynek siedem nowości, w tym trzy w segmencie premium: bezmięsne kawałki à la kurczak, parówki i kabanosy, a także bezmięsną mielonkę, bezmleczny tarty ser oraz plastry serowe i bezrybnego łososia. Na horyzoncie widać już kolejne innowacje. – Planujemy wejście w nowe kategorie produktowe, choć na razie nie ujawniamy szczegółów. Zaczynaliśmy od zamienników mięsa, później wprowadziliśmy zamienniki ryb i sera. Teraz przyglądamy się innym kierunkom rozwoju. Ekosystem, który zbudowaliśmy wokół marki Bezmięsny, daje nam dużą elastyczność, ale decyzje podejmujemy ostrożnie – podkreśla Rafał Czech. Współwłaściciel spółki wskazuje, że w zeszłym roku produkty Bezmięsnego zadebiutowały na półkach kolejnej sieci handlowej – Intermarché, która dołączyła do takich szyldów jak Auchan, Carrefour, Kaufland, Leclerc, Netto i Selgros. Eksportowa marka Plenty Reasons debiutowała zaś na kilku nowych rynkach zagranicznych. – Plenty Reasons to projekt równie wymagający co Bezmięsny. Markę stworzyliśmy w 2021 r., żeby rozwijać sprzedaż naszych roślinnych zamienników wędlin na rynkach zagranicznych. Eksport różni się od sprzedaży lokalnej, bo współpraca z partnerami handlowymi i logistyka są bardziej skomplikowane. Obecnie działamy m.in. w Anglii, Francji, Niemczech, Szwecji, Czechach, Słowenii, na Litwie, Łotwie, Estonii oraz we Włoszech i na Węgrzech. Niedawno rozpoczęliśmy działalność na Ukrainie, w Danii, Islandii i Francji. Prowadzimy też wstępne rozmowy z partnerami spoza Europy – wymienia Rafał Czech. W zeszłym roku rynek żywności roślinnej, który w Polsce wyceniany jest już na ponad 1 mld zł, nieco zwolnił. – Z rynku zniknęło wielu konkurentów. Zweryfikowane zostały zarówno produkty, jak i strategie firm, które próbowały wykorzystać boom na produkty roślinne w 2021 r. Ta sytuacja sprzyja naszemu rozwojowi, zarówno w kraju, jak i za granicą – mówi współtwórca marki Bezmięsny. Eksperci oceniają, że globalny rynek zamienników produktów pochodzenia zwierzęcego ma dobre perspektywy – według szacunków PwC w latach 2022-2030 ma osiągnąć wartość 234,7 mld USD. Na krajowym podwórku trudności jednak wciąż nie brakuje. – Głównym wyzwaniem pozostaje dla nas rosnąca płaca minimalna, która w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy wzrosła już po raz trzeci. Powoduje to spłaszczenie wynagrodzeń i wywiera presję na podnoszenie cen – mówi Rafał Czech. Wartość rynku produktów roślinnych wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 19 proc. – tak wynika z danych Nielsena zawartych w raporcie „Branża Żywności Roślinnej w Polsce 2024”. Kategorię napędzają zamienniki mleka i nabiału, których sprzedaż w Polsce sięga już 657,3 mln zł. Rośnie także zainteresowanie tofu czy hummusami, produkty te na stałe zadomowiły się w codziennej diecie Polaków. Prognozy na kolejne lata wskazują na dalszy rozwój tych segmentów. Miniony rok przyniósł istotne zmiany w sposobie organizacji i reprezentacji branży. Dzięki działaniom Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej, kategoria roślinna po raz pierwszy została wyodrębniona jako osobna pozycja w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Na rynku widać także inicjatywy dużych sieci handlowych. Lidl, jako pierwszy w Polsce, zobowiązał się do zwiększenia udziału białek roślinnych w swojej ofercie do 15 proc. do 2030 r. Podobne działania z powodzeniem wprowadzono już w Niemczech, Holandii czy Wielkiej Brytanii. Tego typu deklaracje mogą być kolejnym impulsem do wzrostu branży w Polsce.
PREV NEWSRzad bierze sie za wraki zalegajace na dnie Batyku
NEXT NEWSDI Xelion to moze byc rok amerykanskiego dugu
Bill Gates Sam Altman. Giganci technologii przedstawiaja swoje prognozy na 2025 r.
W 2024 r. dominoway dyskusje na temat sztucznej inteligencji. Na poczatku nowego roku giganci technologiczni przewiduja ze w 2025 r. rozpocznie sie nowa era AI. Ich niejednoznaczne predykcje wskazuja ze perspektywy dla sztucznej inteligencji w najblizszej przyszosci sa nadal niepewne. Mimo to wielu dyrektorow twierdzi ze w nowym roku sposob interakcji ludzi z technologia bedzie sie nadal zmienia i prawdopodobnie wpynie to na zatrudnienie.
Kryzys energetyczny na Pomorzu przez opady sniegu. 100 tys. mieszkancow bez pradu
42 tys. odbiorcow nie ma w Polsce pradu co moze oznaczac ze ponad 100 tys. mieszkancow musi spedzac czas w ciemnosci lub oswietlajac sie swieczkami. Chodzi o mieszkancow woj. pomorskiego i zachodnio-pomorskiego. Energa Operator z grupy Orlen tumaczy ze powodem sa intensywne opady sniegu ktore spowodoway uszkodzenia sieci i awarie.
"Najpierw gospodarka potem klimat". Lider niemieckich sondazy ujawnia plan
CDU pod przewodnictwem kandydata na kanclerza Friedricha Merza zaprezentowaa "Agende 2030" pakiet reform gospodarczych ktorych celem jest osiagniecie wzrostu gospodarczego na poziomie 2 proc. PKB. To odpowiedz na stagnacje chadecji w przedwyborczych sondazach ocenia agencja dpa.
Piec kluczowych trendow rynku pracy na 2025 r. Rewolucja w dziaach kadr
Wedug danych z ostatnich raportow technologie demografia oraz nowe modele pracy beda miay decydujacy wpyw na strategie kadrowe w najblizszych latach. Wsrod najwazniejszych trendow znajduja sie rozwoj sztucznej inteligencji inwestycje w kompetencje przyszosci oraz rosnaca rola przejrzystosci i roznorodnosci. Oto piec gownych kierunkow ktore warto znac by zrozumiec dokad zmierza rynek pracy.
Grzegorz Braun kandydatem na prezydenta Sawomir Mentzen przeciez nie chciaby rozbicia
To ludzie niezyczliwi Grzegorzowi Braunowi rozpuszczaja takie plotki powiedzia kandydat Konfederacji na prezydenta Sawomir Mentzen komentujac informacje o mozliwym starcie w wyborach Brauna rowniez polityka tej formacji.
Ceny nie wystraszyy Polakow. "Nie wyobrazamy sobie dnia bez kawy" WYWIAD
Ceny kawy ostatnio mocno rosna ale Tomasz Fajfer dyrektor zarzadzajacy Tchibo Warszawa przyznaje w rozmowie z Business Insider Polska ze biezacy rok bedzie peny wyzwan. Zapewnia jednak Polacy kochaja kawe i coraz czesciej siegaja po jej drozsze warianty.