Home/business/Benzyna i ON znow powyzej 6 zl. LPG najdrozszy od roku

business

Benzyna i ON znow powyzej 6 zl. LPG najdrozszy od roku

W wyniku kontynuacji podwyzek na stacjach paliw srednie cenydetaliczne benzyny i oleju napedowego powrociy powyzej 6 z za litr. Mocnopodroza takze autogaz.

October 18, 2024 | business

W wyniku kontynuacji podwyżek na stacjach paliw średnie cenydetaliczne benzyny i oleju napędowego powróciły powyżej 6 zł za litr. Mocnopodrożał także autogaz, który tankowany jest przeciętnie najdrożej w tym roku. fot. Monika Dekrewicz / / Bankier.pl Od ponad dwóch tygodni przez Polskę przetacza się falapodwyżek cen paliw. Już danesprzed tygodnia potwierdzały ogólnopolski trend i pokazały znaczący wzroststawek przy dystrybutorach. Podwyżki te były kontynuowane także w mijającymtygodniu. W rezultacie średnia cena litra benzyny Pb95 podniosła się o kolejne6 gr/l i wyniosła 6,02 zł/l – wynika z danych BM Reflex. Warto pamiętać, że to tylko średnia. Nadal znajdziemy stacje, gdzie można zatankować za mniej niż 6 zł/l. Ale nawet tam dotarły podwyżki. O 7 gr/l w górę poszła przeciętna cena detaliczna olejunapędowego, który tankowano średnio po 6,10 zł/l. Warto przy tym odnotowaćmocny wzrost średniej ceny autogazu, która zwiększyła się o 9 gr/l i po razpierwszy od grudnia sięgnęła 3 zł/l. Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex. Łącznie przez ostatnie dwa tygodnie średnia cena detalicznaPb95 podniosła się o 11 gr/l, oleju napędowego o 17 gr/l, a LPG podrożał o 15gr/l. Nadal jest jednak nieco taniej niż rok temu, gdy dobiegała końca „przedwyborcza”promocja na stacjach Orlenu. Średnie krajowe ceny benzyny i diesla są obecnieo 9 gr/l niższe niż w połowie października 2023 roku. A to dlatego, że przez poprzednie pół roku przyzwyczailiśmysię, że z tygodnia na tydzień tankowało się coraz taniej. Łącznie od kwietniado początku października średnie ceny Pb95 i ON obniżyły się po ok. 80 gr/l iosiągnęły poziomy po raz ostatni widziane przed rosyjską inwazją na Ukrainę wlutym 2022 roku. Dystrybutorzy bronią swoich marży Warto dodać, że obserwowanym w tym tygodniu podwyżkom cen nastacjach towarzyszyła stabilizacja (w przypadku Pb95) lub wręcz spadek (wprzypadku ON) cen hurtowych. 18 październikaOrlen oferował benzynę Eurosuper95 po 4646 zł/m3, co po doliczeniu 23% VATprzekładało się na 5,71 zł/l. To o ok. 3 gr/l mniej niż tydzień temu, nadaljednak o 20 gr/l więcej niż miesiąc temu. Taki układ wskazuje na wzrost implikowanejmarży detalicznej o 40% w ciągu ostatniego tygodnia (z 22 gr do 31 gr/l). Podobnie było w przypadku oleju napędowego, który wpiątkowym cenniku płockiej rafinerii figurował po 4737 zł/m3 netto, co daje ok.5,83 zł/l brutto. To aż o 10 groszy na litrze mniej niż przed tygodniem, leczzarazem o 19 gr/l więcej niż przed miesiącem. Przy utrzymaniu obecnych cenhurtowych paliwa w detalu nie powinny już zasadniczo drożeć. Oczywiście wielezależy tu od polityki cenowej największych sieci sprzedaży. Problemem może jednak okazać się aprecjacja dolaraamerykańskiego. O ile na rynku ropy naftowej oraz na giełdach paliwowych wostatnich dniach obserwowaliśmy stabilizację notowań, tak amerykańska walutawyraźnie zyskiwała zarówno względem euro, jak i polskiego złotego. Zadolara płacimy już blisko 4 zł , co jest złą informacją dla kierowców. Na koniec zwyczajowo przypomnę, że moglibyśmy tankowaćznacznie taniej gdyby nie bardzo wysokie podatki wliczone w cenę detaliczną. Podatki stanowią ok. 40% ceny detalicznejbenzyny i oleju napędowego. Gdyby np. stawka VAT nadal wynosiła8%, to benzyna mogłaby kosztować ok. 5,25 zł/l a olej napędowy ok. 5,35 zł/l.Władza mogłaby też znieść „opłatę emisyjną” wprowadzoną przez swychpoprzedników, co pozwoliłby obniżyć ceny brutto o ok. 10 gr/l. Ale wiemy,że tego nie zrobi. Źródło:

SOURCE : bankier
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS