Home/world/Fikcja sankcji Rosja eksportuje rope gownie przez Batyk

world

Fikcja sankcji Rosja eksportuje rope gownie przez Batyk

Jeszcze w 2022 roku do "floty cieni" zaliczany by co piaty tankowiec przewozacy rope przez Morze Batyckie. W 2024 roku jest to juz co drugi statek odnotowano.

October 02, 2024 | world

Spośród około 600 statków transportujących rosyjską ropę, prawie połowa to tzw. „flota cieni”; Kreml eksportuje surowiec głównie przez Bałtyk, a kilkanaście jednostek przepływających przez Zatokę Fińską znajduje się na międzynarodowej „czarnej liście” i zostało sklasyfikowanych jako „do naprawy” lub „na złom” – wynika z raportu Yle. Fiński nadawca monitorował ruch statków na wodach Bałtyku w pierwszej połowie 2024 roku. Zidentyfikowano ponad 280 jednostek zaliczanych do tzw. „floty cieni”. Są to statki, które przewożą rosyjską ropę objętą zachodnimi sankcjami i mogą mieć jedynie ubezpieczenie wydane w Rosji lub nie mieć żadnego. W większości są to 15-letnie lub starsze tankowce. 15 lat eksploatacji statku to granica, po której przekroczeniu wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia problemów technicznych, usterek, awarii czy wypadków. W przypadku tankowców zależy to od jakości wykonanych okresowych przeglądów – zaznaczono w raporcie, podkreślając, że w razie wypadku, zważywszy na niejasny zakres ubezpieczenia, uzyskanie odszkodowania jest „wątpliwe”. Dodatkowo 11 tankowców zidentyfikowanych w Zatoce Fińskiej Komitet Paryskiego Memorandum wpisał na „czarną listę”, uznając je za jednostki w praktyce niezdolne do żeglugi. Paris MoU jest międzynarodowym porozumieniem administracji morskich państw Europy, Kanady i Rosji w sprawie regionalnego systemu kontroli statków obcych bander, zawijających do ich portów. Jeszcze w 2022 roku do „floty cieni” zaliczany był co piąty tankowiec przewożący ropę przez Morze Bałtyckie. W 2024 roku jest to już co drugi statek – odnotowano. Centrum Badań nad Energią i Czystym Powietrzem (CREA) w Helsinkach oszacowało, że w okresie od początku 2022 roku do połowy 2024 roku, tj. od rozpoczęcia rosyjskiej agresji na Ukrainę, Rosja, szlakami przez Bałtyk przewiozła blisko 340 mln ton ropy lub produktów ropopochodnych o wartości ponad 220 mld euro. Główne rosyjskie terminale naftowe są zlokalizowane we wschodniej części Zatoki Fińskiej w regionie Petersburga, w Primorsku i Ust-Łudze. Rosyjskie „tankowce cieni”, nieobjęte zachodnim ubezpieczeniem, odgrywają znaczącą rolę w omijaniu sankcji nałożonych na Kreml przez grupę G7. Transportują ropę do odbiorców w innych krajach, którzy są gotowi zapłacić Rosji więcej niż ustaloną maksymalną cenę – 60 dolarów za baryłkę, co stanowi znaczące wsparcie dla rosyjskiej machiny wojennej na Ukrainie. tkwl/PAP CZYTAJ TAKŻE: — Agnieszka Łakoma: Kreml coraz więcej zarabia na eksporcie gazu skroplonego. Miliardowe zyski Rosji chce przyciąć Holandia — Siekierski w Brukseli: Polska jest za przedłużeniem wyższych ceł na import z Rosji. Temu rozwiązaniu sprzeciwiają się inne państwa — 14. pakiet sankcji wobec Rosji. Media: Węgry miały go poprzeć w zamian za ustępstwa w sprawie elektrowni jądrowej

SOURCE : wpolityce_pl
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS