Home/tourism/Hotelarze w dobrych nastrojach. Rezerwacji po wakacjach wiecej niz rok temu

tourism

Hotelarze w dobrych nastrojach. Rezerwacji po wakacjach wiecej niz rok temu

Trzy czwarte hotelarzy dobrze ocenia sezon wakacyjny. Przyczyniy sie do tego wyniki sierpnia ktore byy lepsze od lipcowych zarowno w obiektach wypoczynkowych jak i biznesowych.

By Nelly Kamińska | September 24, 2024 | tourism

W sierpniu, dzięki dobrym wynikom obiektów wypoczynkowych, hotele poprawiły obłożenie w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku, a tempo wzrostu cen utrzymało się na podobnym poziomie co miesiąc wcześniej - wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, przeprowadzonej na początku września. Hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było łącznie 8 proc., natomiast obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 85 proc. obiektów (8 pp. więcej niż lipcu), w tym 60 proc. powyżej 70 proc. (13 pp. powyżej lipca). Prawie trzy czwarte hoteli biznesowych uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 38 proc. powyżej 70 proc. To wyniki lepsze niż w lipcu o ok. 10 pp. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 13 proc. hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było jeszcze lepsze niż miesiąc temu - 94 proc. hoteli zapełniło się więcej niż w połowie (o 8 pp. lepiej), w tym 78 proc. miało obłożenie powyżej 70 proc. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było tylko 3 proc. Czytaj więcej Chociaż od kilku dni Polacy z przerażeniem obserwują, jak żywioł niszczy południowo-zachodnią Polskę, nie powinni rezygnować z wyjazdu w Karkonosze, Beskid Śląski, a nawet do Kotliny Kłodzkiej. Duża część hoteli funkcjonuje bowiem normalnie, a górskie szlaki znów stają się dostępne dla odwiedzających - informuje Travelist.pl. Obłożenie lepsze niż roku temu W jednej trzeciej hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 16 proc. obiektów zanotowało obniżenie do 5 pp. Ale połowa hoteli poprawiła obłożenie, w tym 22 proc. obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 17 proc. hoteli miało wyniki na tych samych poziomach co w zeszłym roku. Podobnie jak w lipcu, hotele biznesowe w sierpniu wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 33 proc. wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, z identycznym wskaźnikiem 11 proc. we wszystkich trzech grupach (wzrost do 5 pp., do 10 pp. i powyżej 10 pp.). 49 proc. hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 26 proc. stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. W większości obiektów wypoczynkowych (72 proc.) wskaźnik obłożenia poprawił się, w tym najliczniejszą grupę 39 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. 17 proc. obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 8 proc. hoteli z frekwencją niższą do 5 pp. W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 70 proc. hoteli (o 1 pp. więcej niż w lipcu) podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2023 r., w tym prawie połowa (49 proc.) odnotowała wzrost do 10 proc. 30 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16 proc. utrzymało te same ceny, a 10 proc. zanotowało spadek do 10 proc. Czytaj więcej Jest siedem celów, którymi w najbliższych miesiącach musi zająć się nasza organizacja - zapowiedział podczas IX Forum Hotelarzy IGHP prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego Ireneusz Węgłowski. Wakacje na plusie Trzy czwarte hoteli ocenia sezon wakacyjny dobrze, w tym jedna trzecia poniżej oczekiwań. 15 proc. obiektów oceniło go źle, a dla 11 proc. nie ma on istotnego znaczenia. Co zrozumiałe, oceny różnią się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. 54 proc. tych pierwszych ocenia wakacje dobrze (28 proc. poniżej oczekiwań), 21 proc. źle, a dla jednej czwartej nie mają one znaczenia. 94 proc. obiektów wypoczynkowych ocenia wakacje dobrze (53 proc. poniżej oczekiwań), żaden hotel nie zaznaczył odpowiedzi „źle” i dla 3 proc. nie mają one znaczenia. Pozytywne prognozy Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień są na wyższym poziomie niż miesiąc temu dla sierpnia. Wynika to przede wszystkim ze znacznie lepszych prognoz w hotelach biznesowych, ale również z dobrych prognoz w obiektach wypoczynkowych pomimo zakończenia okresu wakacji. 21 proc. hoteli (o 3 pp. mniej niż w lipcu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50 proc. ma połowa obiektów (o 9 pp. więcej niż w lipcu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc., wyniosła 30 proc. Czytaj więcej Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego powołała na stanowisko sekretarza generalnego Krzysztofa Szadurskiego. 21 proc. hoteli biznesowych nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 40 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50 proc. jest podobna i wynosi 39 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 61 proc. z frekwencją powyżej 50 proc., w tym jedna czwarta jest zapełniona w więcej niż 70 proc., a obiektów z obłożeniem poniżej 30 proc. jest 22 proc. W ankiecie przeprowadzonej online od 1 do 6 września wzięło udział 159 hoteli ze wszystkich województw. 70 proc. z nich to hotele miejskie, jedna trzecia sieciowe, 38 proc. biznesowe, 23 proc. specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej, 39 proc. łączące segment biznesowy z turystycznym. 84 proc. ankietowanych hoteli ma nie więcej niż 150 pokojów, 61 proc. mniej niż 100 (średnio 93 pokoje).

SOURCE : rp
RELATED POSTS

LATEST INSIGHTS